• mp90

Kan man göra så 11 veckors bebis sover längre på natten?

Jag har en liten skrutt på 11 veckor! Vaknar 2-3 timmars mellanrum på natten o vill ha käk, ja ammar! De har hänt 3 gånger att han sovit 6-7 tim i streck men vet inte hur de gick till! Han somnar vid mitt bröst så är inga problem så på natten! Men nu har snart 3 månader gått med att vakna varannan timme o de börjar att bli lite jobbigt! De är ju bara att gilla läget men tänkte om någon av er har något tips:)?

• Svar på tråden Kan man göra så 11 veckors bebis sover längre på natten?
  • Kevlarsjäl
    skogsvitter skrev 2013-01-22 21:31:12 följande:
    Fast det är ju en myt. Min dotter sov hela nätterna trots att hon alltid ammades till sömns. Och det finns massor med liknande erfarenheter, eller motsatta erfarenheter att bebisen vaknar och vill amma/tutta en massa även om man är jättenoga med att inte söva bebisen vid bröstet. Det finns inget vetenskapligt samband mellan dessa två, i synnerhet inte när vi talar om nyfödda spädbarn. Det vore en sak om vi diskuterade sömnen hos en 10-12 månaders som riskerar att ha börjat utveckla vanor. Det har däremot inte så här små bebisar eftersom de är helt och hållet behovsstyrda.

Men tyvärr är det så att BVC är duktiga på att sprida lögner och myter vidare av någon anledning...
    Det kanske det är, men det kan ju ändå vara värt att testa. Iallafall om man är desperat av sömnbrist som jag var. Men även samsovning kan fungera. Det är ju olika för alla.
  • sri

Jag vet att många säger så, ersättning är bra de sover hela nätterna, nej stämmer inte på alla, vår dotter vaknade o var hungrig som vanligt ändå

LillyLolo skrev 2013-01-22 21:19:01 följande:
    Vi gav ersättning nattetid. Sover hela nätterna

• Cadencee

Tror inte vi kommer sova så bra då ^^ sambon och framförallt jag brer ut oss ganska bra när vi ska sova. Jag tycker att sängen är för liten för oss två men i nuläget finns inga pengar till en ny.

• MalinEddie
    Cadencee skrev 2013-01-22 22:49:13 följande:
    Tror inte vi kommer sova så bra då ^^ sambon och framförallt jag brer ut oss ganska bra när vi ska sova. Jag tycker att sängen är för liten för oss två men i nuläget finns inga pengar till en ny.
    Och att sova separat är inget alternativ heller?
    Avskyr CIO-metoder.
  • LillyLolo

Sri: Alla här ger tips. Om det fanns något som "fungerade för alla" hade inget ställt frågan...?

• Cadencee

Malin: vi har bara soffan och den är inte optimal att sova i.

• Fluffig

Det är ju en liten bebis. Det är normalt att de vaknar på nätterna. Man får gilla läget som sagt. Skaffa en extra säng och ha i annat rum och turas om med nätterna nån gång.

• Maggimou

Med första barnet trälade vi som tokar att hen skulle sova så sött i sin nyinköpta vackra spjälsäng. Det var en kamp tills jag gav upp en natt och jagade iväg mannen till soffan och tog bebisen intill mig och tryckte in tutten. Så bra det blev! Då hade vi 1,40säng.

Barn två ligger bredvid mig från början. Har spjälsängen som fallskydd, det är var den duger till. Så i vår säng ligger vi som sillar. Bebis, sen jag sen storesyskonet från 02, sen pappan som ibland drar till gästrummet. Och tänk så utvilad jag känner mig! En del mornar när jag vaknar så tror jag inte ungen vaknat på hela natten, tills jag känner att ett bröst är helt tomt... Dessutom älskar jag att somna till hennes andning. Finns inget som ger mig sånt lugn.

• Liten elak och intelligent
    mp90 skrev 2013-01-22 18:27:29 följande:
    Fast samsova känns uteslutet! Både för ja inte vill de ifall man rullar på honom o för att han måste vänja sig vid att sova själv! :)! Ingen som testat ersättning på kvällen eller så o sett att de sover längre? :)

Nej, det måste han inte! Det kommer sedan ändå! Och ju mer närhet och trygghet han får, desto lättare går det! Nej, man rullar inte på barnet. Du gör detta svårare för er än vad det behöver vara!
  • Grrretchen

Hej! Du behöver inte bara rädd för att rulla på bebisen i sömnen! Det händer bara om man är grovt drogpåverkad eller har druckit alkohol och sover supertungt.

Man kan inte vänja en liten bebis vid någonting, de är helt behovsstyrda. Även om man har en bebis som sover bra på natten i början kan det ändras hit och dit allt eftersom den utvecklas. Plötsligt kommer någon fas och så vill den inte alls sova själv längre så är man tillbaka på ruta ett. Så undvik allt krångel och kör på det som funkar i stunden är mitt tips.

Och ersättning gör inte alltid att bebisen sover längre perioder, vet många som matat med ersättning typ fem gånger varje natt och det är bra mycket jobbigare än att amma. Bra att veta att börjar man med ersättning trots att amningen funkar riskerar man att sabba amningen. Har själv haft aphemska nätter med två barn som vaknat på nätterna samtidigt och funderat på ersättning men är nu glad att jag aldrig testade.

Det är tufft i början med en bebis på nätterna men det går fort och blir snart bättre och bättre. Du har fått många bra råd här i tråden! Lycka till!

• ninalinnea81
    skogsvitter skrev 2013-01-22 21:09:16 följande:
    Det är helt klart fullt möjligt med en nyfödd, du inser väl att de i princip inte tar någon plats överhuvudtaget?? Våra har inte tagit större plats än en kudde mellan våra huvuden, så visst går det!

Förövrigt är det vanligt att man i perioder väljer att sova på olika platser, av olika orsaker. Tex för att turas om att få ostörd sömn. Så att bara ena föräldern sover tillsammans med bebisen är högst vanligt.

Ha ha, jag är så ovan vid att dela säng med min man att jag sover jättedåligt när vi försöker! Han tar för det mesta gästrummet och jag sover där när jag behöver sova ut. Till vardags sover den 17 månader gamla tösen i spjälsäng bredvid min säng tills hon vaknar på natten, o sen sover vi ihop. Alla utsövda och glada. 
    Först sov hon mellan oss och sen när hon blev lite större och livligare började vi med en stor kudde under mannens madrass som ett stopp istället för mannen, men sen hon lärde sig att gå måste vi natta henne i spjälsäng annars skulle vi leka jage halva kvällen.   
    Hon fick somna vid bröstet så länge som jag ammade (dock bara 5 månader för sen sinade mjölken) och hon somnar utan problem nu, fast hon vill ha napp.
    Och som MalinEddie skrev: man måste inte ha sex / vuxenmys på rutin när man har gått o lagt sig utan man får passa på att ta tillfällen som dyker upp. När jag lägger mig för natten är jag ändå alldeles för trött.
  • Your Mama Bear

2-3 timmar i sträck är ju jättebra! Min son sov inte tre timmar i sträck förrän han var två år. Sover ni tillsammans? Samsovning kan underlätta nattamningen något oerhört.

Barn gör så gott de kan. Gör du?
Svar på tråden Kan man göra så 11 veckors bebis sover längre på natten?