Anonym (mamma) skrev 2013-01-23 19:09:50 följande:
Idag eftermiddag när jag kom hem från jobbet såg jag att min 15 årige (snart 16, 97:a) hade sex med sin flickvän hemma hos oss i hans sovrum. Jag öppnade dörren och blev riktigt förbannad på honom, hans flickvän blev helt röd i ansiktet kändes det som och tog på sig snabbt och sprang iväg utan att säga något, min son började skälla och skrika på mig och har låst in sig i sitt egna sovrum sedan dess. Jag säger till honom och öppna men varken gehör eller nånting får jag tillbaka. Jag är riktigt förbannad på honom, dels för att jag tycker att han är för ung för att ha sex, vare sig han är byxmyndig eller inte, både jag och hans pappa tycker att 18 år är en lämplig ålder men dels också för att han har sex med henne i vårat hem utan tillåtelse.
Vid 21 kommer hans pappa hem, vi ska ta ett rejält snack med honom och berätta att detta aldrig får ske igen.
Tycker ni att vi borde straffa honom på något sätt??
Vi vill honom bara väl, vi bryr oss om honom. Pappan vet jag kommer bli förbannad. svar uppskattas
hej hej
Fan vilket härligt sätt du reagerade på, nu har du verkligen försäkrat dig om att han aldrig kommer att ha sex igen. Bra jobbat! Och är de någonting alla känner till om ungdomar så är det att desto mer man straffar dem desto större blir chansen att de gör som man vill. Ge honom ingen mat vetja!
Om vi åsidosätter hur fel jag tycker att du har i sak så undrar jag bara, tror du verkligen att du har någon som helst chans att hindra honom från att ha sex?
Något du däremot har garanterat till nästan 100% är att han inte kommer att känna sig trygg med att göra det i sitt eget hem, så tummen upp på den.
VARFÖR är 18 en lämpligare ålder än 15?
Så för att summera saken:
Du har alltså, istället för att inse att det här skulle hända, och berätta för honom de nödvändiga saker som kan vara värt för en ungdom att känna till om sex (preventivmedel t.ex.) fått honom och hans tjej att känna sig otrygga och de kommer med största sannolikhet hitta någon annan stans att ha sex, varken hos er eller hos henne. Det känns väl bra, eller hur?
Otroligt bra jobbat, det här är ett agerande du kan känna dig stolt över..