• Mmmbop

Forskning kring 5-minutersmetoden

Hej

Först vill jag klargöra att jag inte är ute efter att provocera någon eller få era subjektiva åsikter i frågan. Jag är intresserad av om det finns vetenskapligt baserad forskning på fem-minutersmetoden, eller liknande sömnmetoder.

Anledningen till detta är att jag i alla trådar om sömnmetoder ser kommentarer om att det ska vara så skadligt, och det är misshandel osv.

Den enda studie jag har kunnat hitta är gjord av de som utvecklade metoden på 70-talet, Berndt Eckerberg och hans fru. De är/var barnläkare och psykolog till yrkena. De har alltså genomfört en studie som visar att metoden hade önskade resultat: "Redan vid den första uppföljningen två veckor efter interventionen var barnen enligt föräldrarnas skattningar signifikant piggare, gladare, tryggare och hade bättre aptit. Den signifikanta förbättringen av faktorn trygg/självständig visade sig enbart kunna hänföras till de drygt 50% av barnen, som före interventionen skattats som ängsliga/mammiga. Inte något av de 95 barnen visade tecken på ökad otrygghet som följd av interventionen." http://www.eckerberg.se/be/utvardering.htm

Men nu undrar jag alltså om det finns studier som visar att sömnmetoder, likt FMM, skulle vara skadliga på något sätt för barnet?  

• Svar på tråden Forskning kring 5-minutersmetoden
  • miaik

Spännande tråd, och resultat! Orkar inte leta själv men läser gärna :)

• Mmmbop
    skogsvitter skrev 2013-01-23 20:41:53 följande:
    Å andra sidan fungerar ju inte metoden så här i praktiken. Han skriver även själv att de envisaste barnen skrek betydligt längre än så. Övergivna. Att ens försöka låta påskina att dessa barn inte skulle ta skada av att överges, när de många gånger kräks av ångest, utan att någonsin få tröst osv, är bara löjligt och inte ens värt att bemöta.
    Nej, du får ju svårt att bemöta det eftersom du inte kan stödja dina teser vetenskapligt, som den här tråden efterlyste.

Alltså inte dina subjektiva åsikter, som du naturligtvis är fullt berättigad att ha. 
  • ModestyBlaze
    Mmmbop skrev 2013-01-23 20:44:33 följande:
    Nej, du får ju svårt att bemöta det eftersom du inte kan stödja dina teser vetenskapligt, som den här tråden efterlyste.

Alltså inte dina subjektiva åsikter, som du naturligtvis är fullt berättigad att ha. 
    Jag håller med, jag kan inte heller hitta någon exakt forskning som stödjer detta. Ja, att barn som får skrika mycket och ensamma osv... Men där säg 80-90% av alla föräldrar som kör 5MM faktiskt tillgodoser sitt barns behov på dagen med närhet, svara på signaler osv.. För att sen ignorera dem en kort stund på natten skulle ha livslånga skador kan jag inte hitta någon forskning på.

Med detta sagt så är jag inte på något vis PRO 5MM utan mycket emot, för jag tycker det finns så många snällare sätt att lösa sömnen på. Men det är jag det!

• Natulcien

Hmm...jag är mest undrande över varför vissa så förtvivlat gärna vill få en så pass grym metod (att den är grym räcker att man är en empatisk människa för att se) att framstå som oskadlig. Vilken agenda har man då?

• Mmmbop
    Natulcien skrev 2013-01-24 16:03:08 följande:
    Hmm...jag är mest undrande över varför vissa så förtvivlat gärna vill få en så pass grym metod (att den är grym räcker att man är en empatisk människa för att se) att framstå som oskadlig. Vilken agenda har man då?

Den här tråden är som sagt inte till för att lufta subjektiva åsikter. Det finns 100 000 andra trådar att göra det i. Här är det vetenskapligt fakta som efterlyses. Inget annat.

Tack.  
  • Natulcien
    Mmmbop skrev 2013-01-24 19:04:04 följande:

Den här tråden är som sagt inte till för att lufta subjektiva åsikter. Det finns 100 000 andra trådar att göra det i. Här är det vetenskapligt fakta som efterlyses. Inget annat.

Tack.  
    Ja, och det länkades ju till fakta redan i första inlägget. Jag bara ställde en fråga kring din agenda..?
  • Flickan och kråkan

Jag tillhör dem som utan tvekan är helt emot alla former av CIO-metoder, men däremot finns det egentligen ingen forskning kring det hela - åt något håll. Jag har letat. Den forskning som gjorts kring just CIO-metoder rör dess effektivitet runt just antalet tillfällen barnet på natten påkallar föräldrarnas uppmärksamhet och inget annat. Delar lövet2:s uppfattning kring detta. Det är ett ämnesområde som är svårforskat eftersom det är svårt att isolera en specifik företeelse (som dessutom kan ha pågått kort tid) i det totala samspelet med föräldrar och sedan åratal efteråt dra direkta konsekvenser. Mer eller mindre omöjligt.

Personligen tillhör jag också dem som anser att man bör välja en annan argumentation i frågan än att försöka hitta direkt vetenskapligt påvisbara fysiska negativa effekter. Det är ju egentligen precis samma sak vad gäller aga. Det handlar om vår syn på människor och barn, dvs vilka grundvärderingar vi har.

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-24 20:17:32 följande:
    Personligen tillhör jag också dem som anser att man bör välja en annan argumentation i frågan än att försöka hitta direkt vetenskapligt påvisbara fysiska negativa effekter. Det är ju egentligen precis samma sak vad gäller aga. Det handlar om vår syn på människor och barn, dvs vilka grundvärderingar vi har.
    Håller med!

• skogsvitter
    Mmmbop skrev 2013-01-24 19:04:04 följande:

Tack.  
    Det går såklart alltid att läsa all vetenskaplig fakta som fan läser bibeln. Om man vill.
    Vilket du verkar vilja.
  • skogsvitter
    Det är ju egentligen precis samma sak vad gäller aga. Det handlar om vår syn på människor och barn, dvs vilka grundvärderingar vi har.
    Absolut är det så!
  • Mmmbop

Lägger ner det här nu, eftersom objektivitet tydligen är en omöjlighet i detta forum. Det skulle vara trevligt om ni kunde respektera önskemålen om trådens syfte, men det verkar tydligen alldeles för svårt för vissa forumdeltagare.

• MalinEddie

Det kanske beror på hur man ser det. 5-minutersmetoden och likande metoder innebär saker för barnet som kan ha en negativ påverkan. Som definitivt påverkar barnet där och då, om så kortsiktigt. Kortisolnivåerna i hjärnan blir förhöjda vid ensam gråt vilket i sin tur kan påverka hjärnan negativt  och barnet lämnas utan att få sina behov tillfredsställda under långa perioder i en process var detta är extra viktigt för den fortsatta utvecklingen för att nämna det kort, det är givetvis negativt och det finns forskning som stödjer detta.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    ModestyBlaze skrev 2013-01-24 15:32:16 följande:
    Jag håller med, jag kan inte heller hitta någon exakt forskning som stödjer detta. Ja, att barn som får skrika mycket och ensamma osv... Men där säg 80-90% av alla föräldrar som kör 5MM faktiskt tillgodoser sitt barns behov på dagen med närhet, svara på signaler osv.. För att sen ignorera dem en kort stund på natten skulle ha livslånga skador kan jag inte hitta någon forskning på.

Frågan är varför det är intressant om det ger livslånga skador eller inte? Troligtvis inte om föräldrarna är lyhörda vid andra tillfällen. Barnets chans för överlevnad eller om barnet skär sig själv när det är 13 år verkar vara allt som är intressant i dessa diskussioner och det förvånar mig. Hur det påverkar sömnen är något annat, barnet tystnar ju till slut vilket betyder att det sover tillfredsställande? Barn som utsätts för 5-minutersmetoden överlever och ja, barnhemsbarnen i Rumänien hade det värre. 13-åriga Lisa kan må jättedåligt utan att dessa kvällar/nätter då hennes behov var oviktiga för hennes föräldrar har haft någon som helst påverkan. Barnet kan börja sova hela nätter efter 5-minutersmetoden, kanske för att det gav upp? Ingen kommer ändå. Ingen tröstar. Tillfredsställer ett behov. Oavsett borde inte fokus läggas enbart där. På risker. Vad som kan hända. Vad som inte kan hända. Frågan är om vi inte vill se att våra barn mår bra också idag eller imorgon och inte bara i framtiden? Vill vi inte ge rätt förutsättningar för att detta ska ske? Det finns inte ett spädbarn på denna jord som inte upplever en CIO-metod som väldigt hemskt även om det "bara" påverkas under denna för oss korta tid. Det finns inte ett spädbarn som har utvecklade försvar och kan finna tröst i sig själv, som förstår varför det får kramar då men inte nu eller har samma tidsperspektiv som oss. Som förstår varför det får sina signaler ignorerade istället för uppmärksammade. Någon som ifrågasätter det? Det borde räcka för fakta.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Your Mama Bear
    Jag tillhör dem som utan tvekan är helt emot alla former av CIO-metoder, men däremot finns det egentligen ingen forskning kring det hela - åt något håll. Jag har letat. Den forskning som gjorts kring just CIO-metoder rör dess effektivitet runt just antalet tillfällen barnet på natten påkallar föräldrarnas uppmärksamhet och inget annat. Delar lövet2:s uppfattning kring detta. Det är ett ämnesområde som är svårforskat eftersom det är svårt att isolera en specifik företeelse (som dessutom kan ha pågått kort tid) i det totala samspelet med föräldrar och sedan åratal efteråt dra direkta konsekvenser. Mer eller mindre omöjligt.

Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • Your Mama Bear
    Mmmbop skrev 2013-01-24 20:45:44 följande:

Lägger ner det här nu, eftersom objektivitet tydligen är en omöjlighet i detta forum. Det skulle vara trevligt om ni kunde respektera önskemålen om trådens syfte, men det verkar tydligen alldeles för svårt för vissa forumdeltagare.

Varför kommer folk ens på tanken att låta sitt barn gråta i ensamhet när detta enligt all tillgänglig forskning är ett tecken på att barnet inte är redo? Jag tycker att du tänker helt bak-och-fram. Vad spelar det för roll om 5mm är skadlig vare sig långsiktigt eller kortsiktigt? Gör det barnets ångest mindre verklig och viktig?

Det är ju faktiskt, objektivt sett, samma sak att lämna en bebis och en dement tant ensamma med sin ångest. Det ena är fullt lagligt, det andra inte. Varför? Var är trådarna som efterfrågar bevis på att den dementa tanten faktiskt skadas av att ligga och gråta ensam? Varför krävs det bevis för att föräldrar ska behandla sina barn som människor som förtjänar att bli bemötta med värme och respekt?
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • syskonen
    skogsvitter skrev 2013-01-23 20:41:53 följande:
    Å andra sidan fungerar ju inte metoden så här i praktiken. Han skriver även själv att de envisaste barnen skrek betydligt längre än så. Övergivna. Att ens försöka låta påskina att dessa barn inte skulle ta skada av att överges, när de många gånger kräks av ångest, utan att någonsin få tröst osv, är bara löjligt och inte ens värt att bemöta.
    Det som har blivit så oändligt fel är att man tar den metoden och praktiserar den på normalstruliga barn. Det ÄR jobbigt när barn inte sover men det hör tyvärr till.

Det man måste tänka på när man pratar om Eckeberg är att han utvecklade metoden för svårt sömnstörda barn och att det är dem studien grundade sig på, barn som redan var inskrivna i vården pga sömnproblem.
    Det handlar alltså inte om lite desperata föräldrar som är utmattade utan det är MYCKET värre än så där familjen hotar med kollaps. Svåra sömnstörningar handlar om att befinna sig i helvetet bokstavligen talat.

När det handlar om svåra sömnstörningar så är det en avvägning mellan den grymhet metoden innebär vägs mot påtagliga fysiska komplikationer (sämre immunförsvar, dålig tillväxt mm) samt risken för familjetragedier (barnmisshandel, skilsmässa etc)
    Det är ingen lätt avvägning men i extrema fall så kan den vara motiverad.

• Natulcien
    Your Mama Bear skrev 2013-02-03 22:42:26 följande:
    Varför kommer folk ens på tanken att låta sitt barn gråta i ensamhet när detta enligt all tillgänglig forskning är ett tecken på att barnet inte är redo? Jag tycker att du tänker helt bak-och-fram. Vad spelar det för roll om 5mm är skadlig vare sig långsiktigt eller kortsiktigt? Gör det barnets ångest mindre verklig och viktig?

Det är ju faktiskt, objektivt sett, samma sak att lämna en bebis och en dement tant ensamma med sin ångest. Det ena är fullt lagligt, det andra inte. Varför? Var är trådarna som efterfrågar bevis på att den dementa tanten faktiskt skadas av att ligga och gråta ensam? Varför krävs det bevis för att föräldrar ska behandla sina barn som människor som förtjänar att bli bemötta med värme och respekt?
Svar på tråden Forskning kring 5-minutersmetoden