Forskning kring 5-minutersmetoden
Hej
Först vill jag klargöra att jag inte är ute efter att provocera någon eller få era subjektiva åsikter i frågan. Jag är intresserad av om det finns vetenskapligt baserad forskning på fem-minutersmetoden, eller liknande sömnmetoder.
Anledningen till detta är att jag i alla trådar om sömnmetoder ser kommentarer om att det ska vara så skadligt, och det är misshandel osv.
Den enda studie jag har kunnat hitta är gjord av de som utvecklade metoden på 70-talet, Berndt Eckerberg och hans fru. De är/var barnläkare och psykolog till yrkena. De har alltså genomfört en studie som visar att metoden hade önskade resultat: "Redan vid den första uppföljningen två veckor efter interventionen var barnen enligt föräldrarnas skattningar signifikant piggare, gladare, tryggare och hade bättre aptit. Den signifikanta förbättringen av faktorn trygg/självständig visade sig enbart kunna hänföras till de drygt 50% av barnen, som före interventionen skattats som ängsliga/mammiga. Inte något av de 95 barnen visade tecken på ökad otrygghet som följd av interventionen." http://www.eckerberg.se/be/utvardering.htm
Men nu undrar jag alltså om det finns studier som visar att sömnmetoder, likt FMM, skulle vara skadliga på något sätt för barnet?