• Mmmbop

Forskning kring 5-minutersmetoden

Hej

Först vill jag klargöra att jag inte är ute efter att provocera någon eller få era subjektiva åsikter i frågan. Jag är intresserad av om det finns vetenskapligt baserad forskning på fem-minutersmetoden, eller liknande sömnmetoder.

Anledningen till detta är att jag i alla trådar om sömnmetoder ser kommentarer om att det ska vara så skadligt, och det är misshandel osv.

Den enda studie jag har kunnat hitta är gjord av de som utvecklade metoden på 70-talet, Berndt Eckerberg och hans fru. De är/var barnläkare och psykolog till yrkena. De har alltså genomfört en studie som visar att metoden hade önskade resultat: "Redan vid den första uppföljningen två veckor efter interventionen var barnen enligt föräldrarnas skattningar signifikant piggare, gladare, tryggare och hade bättre aptit. Den signifikanta förbättringen av faktorn trygg/självständig visade sig enbart kunna hänföras till de drygt 50% av barnen, som före interventionen skattats som ängsliga/mammiga. Inte något av de 95 barnen visade tecken på ökad otrygghet som följd av interventionen." http://www.eckerberg.se/be/utvardering.htm

Men nu undrar jag alltså om det finns studier som visar att sömnmetoder, likt FMM, skulle vara skadliga på något sätt för barnet?  

• Svar på tråden Forskning kring 5-minutersmetoden
  • skogsvitter

Men alltså ärligt talat, det finns flertalet trådar som redan tar upp exakt samma sak. Dvs vetenskaplig forskning kring ämnet. Så det känns hyffsat onödigt att starta ytterligare en. Det var bara någon dag sedan som det skapades en tråd om exakt detta.

www.familjeliv.se/Forum-3-23/m68476382.html

Förresten är det inte så himla svårt att själv googla, det kommer ju hur många träffar som helst som refererar till forskning och vetenskapliga studier.

• lövet2

För 2 år sedan fanns i alla fall ingen forskning. Jag läste en lång föreläsning om orsakerna, vilka bl a var att alla resultat skulle bli subjektiva och lika värdelösa som Eckerbergs forskning. Den visade just på svårigheterna med att samma föräldrar som använt metoden sedan skulle bedöma om den varit skadlig för spädbarnen i fråga. Vilken förälder skulle svara ja på den frågan? Även frågan om trygga/otrygga barn är svårbedömd. I Eckerbergs undersökning ansåg föräldrarna att mammiga barn som slutade "hänga i mammas kjolar" hade förändrats tack vare att de nu blivit trygga. Vad en barnpsykolog skulle säga om den saken är en annan historia ...

• Mmmbop
    skogsvitter skrev 2013-01-23 20:15:41 följande:
    Men alltså ärligt talat, det finns flertalet trådar som redan tar upp exakt samma sak. Dvs vetenskaplig forskning kring ämnet. Så det känns hyffsat onödigt att starta ytterligare en. Det var bara någon dag sedan som det skapades en tråd om exakt detta.

www.familjeliv.se/Forum-3-23/m68476382.html

Förresten är det inte så himla svårt att själv googla, det kommer ju hur många träffar som helst som refererar till forskning och vetenskapliga studier.
    Om just femminutersmetoden? För jag har googlat (naturligtvis) men fick inte upp något. Jag ska kolla tråden, men fick inte upp den när jag sökte heller:.

Men du är ju erkänt hetsig i alla dessa debatter så jag har överseende med din snorkiga ton.  
  • sagström

Jag tycker det är intressant så vill gärna höra mer. Det finns ju typ en miljon trådar här så klart det kan finnas nån redan men det kan ju vara intressant med en som är aktiv så man kan få vara delaktig.

• Mmmbop
    lövet2 skrev 2013-01-23 20:18:19 följande:
    För 2 år sedan fanns i alla fall ingen forskning. Jag läste en lång föreläsning om orsakerna, vilka bl a var att alla resultat skulle bli subjektiva och lika värdelösa som Eckerbergs forskning. Den visade just på svårigheterna med att samma föräldrar som använt metoden sedan skulle bedöma om den varit skadlig för spädbarnen i fråga. Vilken förälder skulle svara ja på den frågan? Även frågan om trygga/otrygga barn är svårbedömd. I Eckerbergs undersökning ansåg föräldrarna att mammiga barn som slutade "hänga i mammas kjolar" hade förändrats tack vare att de nu blivit trygga. Vad en barnpsykolog skulle säga om den saken är en annan historia ...

Ok, ja jag hittade lite i länkarna som skogsvitter lämnade, men mest verkar den forskningen handla om barn som ständigt lämnas att gråta, eller som har föräldrar som är inkababla att möta barnens behov på alla plan. Alltså inte enligt "metoden" där de efter ca 3 dagar till en vecka ska kunna somna själva. Alltså lämnas barnet att gråta mellan 5-30 minuter (om metoden funkar som Eckebergs menar) max sju dagar i sträck. Barnet lämnas inte att gråta på dagen och lämnas max 5 minuter åt gången. Nåja. Jag läser vidare... Ser vad jag hittar
  • Mmmbop

I en av länkarna i tråden Skogsvitter hänvisar till står till exempel:

"However, research published last month found no ill effects on children whose parents had used "controlled crying" when they were babies. The study by the Murdoch Childrens Research Institute in Australia followed up 225 six-year-old children who had received behavioural sleep intervention as babies to assess their health – including emotional wellbeing, behaviour and child-parent relationship. It found techniques such as "controlled crying" had no adverse affects on the emotional and behavioural development of children or on their relationship with parents."

Det måste stödja Eckebergs teori.

Här finns vetenskapliga artiklar på ämnet också:
    Improving infant sleep and maternal mental health: a cluster randomised trial (http://adc.bmj.com/content/92/11/952.short)
    Long-term Mother and Child Mental Health Effects of a Population-Based Infant Sleep Intervention: Cluster-Randomized, Controlled Trial (http://pediatrics.aappublications.org/content/122/3/e621.short)
    The child ätter läsa...
    who will not sleep (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1751722208000309)  

Ingen av dessa kan påvisa att det är skadligt för barnet.

Jag letare vidare efter forskning som stödjer den motsatta teorin... 

• skogsvitter
    Mmmbop skrev 2013-01-23 20:25:51 följande:

Ok, ja jag hittade lite i länkarna som skogsvitter lämnade, men mest verkar den forskningen handla om barn som ständigt lämnas att gråta, eller som har föräldrar som är inkababla att möta barnens behov på alla plan. Alltså inte enligt "metoden" där de efter ca 3 dagar till en vecka ska kunna somna själva. Alltså lämnas barnet att gråta mellan 5-30 minuter (om metoden funkar som Eckebergs menar) max sju dagar i sträck. Barnet lämnas inte att gråta på dagen och lämnas max 5 minuter åt gången. Nåja. Jag läser vidare... Ser vad jag hittar
    Å andra sidan fungerar ju inte metoden så här i praktiken. Han skriver även själv att de envisaste barnen skrek betydligt längre än så. Övergivna. Att ens försöka låta påskina att dessa barn inte skulle ta skada av att överges, när de många gånger kräks av ångest, utan att någonsin få tröst osv, är bara löjligt och inte ens värt att bemöta.
  • Mmmbop

Här finns en bloggpost som sammanfattat lite kring den forskning som finns om möjliga negativa effekter av "somna-själv"-metoder. Ganska enkel att hänga med i och absolut läsvärd.

Däremot är det lite luddigt vad som menas med till exempel:if the stress is overwhelming and the child feels so overwhelmed they give up on solving it, the brain becomes hardwired for anxiety, depression, submission, and helplessness; 

Hur mycket stress handlar det om? Hur har det testats? 

• skogsvitter

Eftersom det är individuellt är det omöjligt att säga. Därför kan man bara säga att risken finns, du kan aldrig göra ett konstaterande att alla barn tar skada. Punkt. Det är enormt många faktorer som spelar in, inte minst barnets egna personlighet.

Svar på tråden Forskning kring 5-minutersmetoden