• SaTh

Dotter vaknar varje kväll.. Hjälp!!

Har en dotter på 3 mån som är världens gladaste.. Men problemet kommer på kvällen.. Hon lägger sig ich har alltid gjort det mellan 19-19,30 och somnar gott!.. Men.. Vaknar varje kväll av att hon är jätte ledsen. Oftast är hon jätte svår att somna om och somnar hon om så vaknar hon strax igen och gråter.. Hon ammas och rapar innan och sover när hon väl har somnat om jätte gott hela natten. Hon somnar duktigt själv i sängen.. Hur ska man höra för att undvika att hon vaknar efter 45 min? Det slår aldrig fel! Tacksam för goda råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-24 07:05
    Efter som folk kan i princip få mig till att låta som att jag är världens sämsta mamma för min fråga om att hon vaknar.. Så vill jag bara klargöra..:

1. Jag vet att min dotter BAAARA är 3 mån, men jag vill inte att hon ska behöva vakna ledsen bara för hon är liten!

2. Jag ammar självklart om hon vaknar!

3. Det som STÖRDE folk mest. Jag får tydligen varken skriva el. Tycka att min dotter är en duktig tjej för att hon somnar i sin säng! Men DET SKITER KAG I FÖR JAG TYCKER ATT MIN TJEJ ÄR DUKTIG.

Så. Har ni tips och råd så är det jätte tacksamt. Resten behöver inte kommentera!!

• Svar på tråden Dotter vaknar varje kväll.. Hjälp!!
  • Antilopen
    SaTh skrev 2013-01-23 22:28:24 följande:
    Fast nu är det ju inte så med min dotter, hon sover oftast för natten kl 19-20 med ett avbrott efter 45 min. Hon är trött när hon vaknar och halv blundar! Förstår mig inte på folk som kommer med korkade kommentarer som dig! Klart som f*n jag vet att hon är 3 mån.. Det är jag som fått henne!!

Men shit, med den där attityden kan du nog inte vänta dig många goda råd!
  • SaTh
    Natulcien skrev 2013-01-23 22:28:01 följande:
    Du ammar henne inte då? Hon kanske är hungrig? Det är ju en tillväxtperiod runt 3 månader då bebisen brukar försöka öka mjölkproduktionen genom att vilja amma oftare.

Jo, brukar lägga mig i sängen och amma.. Ibland funkar det och ibland inte.. Ikväll vart hon jätte ledsen, tog upp henne och mös en sväng, amma och sövde om.. Hon vaknade efter 10 min igen och grät.. Bytte ställning och nu sover hon gott och har gjort det sedan 20,30.. Så ikväll vart det i tr så många vändor i trappen
  • MalinEddie

Kanske sover hon bättre om hon får sova nära er över skarven? Det innebär också mindre spring för dig.
    Min dotter somnade förövrigt i famnen i den åldern, visst var hon duktig?Flört

Avskyr CIO-metoder.
  • Antilopen

Min somnade vid sin älskade tutte när han var i den åldern, såååå duktig *stolt*

• skogsvitter

Tänk vad duktig min dotter måste ha varit som somnade vid bröstet i den åldern! Då slapp vi skrik och var dessutom säkra på att hon alltid fick all den mat hon behövde!

Tyvärr TS kan jag inte säga detsamma i ditt fall och du behöver nog göra en reality-check för ditt barns skull.

• 3bairns

Om barnet är 3 månader så kan det ju snarare handla om trygghetsbehov "vart-tog-ni/jag-vägen" eftersom de inte har insett att de är en egen person så tidigt än "tyck-lite-synd-om-mig". Mitt råd hade varit att amma vid behov, ge den närhet bebisen behöver. Jag har haft en som knappt ville ha någon alls, en som ville vara plåster i ett par år och en mittemellan. Gå på det bebisen vill, enklaste vägen blir enklast för dig.

En sömncykel är ofta runt 40 minuter så det kan ju vara värt att testa om hon nu sover från 19 och bara vaknar vid just 45 minuter efter det att gå in efter 35 min  och lyfta upp och vagga eller nåt ett tag så kanske hon går in i nästa sömncykel utan att vakna.

• SaTh

Varför sticker det i era ögon när jag skriver DUKTIG? Jag får vän för dan tycka att min dotter är duktig som somnar själv i sin säng! .. Det luktar avundsjuka om era inlägg!

skogsvitter skrev 2013-01-23 23:41:53 följande:
    Tänk vad duktig min dotter måste ha varit som somnade vid bröstet i den åldern! Då slapp vi skrik och var dessutom säkra på att hon alltid fick all den mat hon behövde! Tyvärr TS kan jag inte säga detsamma i ditt fall och du behöver nog göra en reality-check för ditt barns skull.

Hur vet du hur mycket mat min dotter får? Bor du med oss? Ser du mig genom min dotters ögon? Reality-check för jag inte vill att min dotter ska vakna ledsen? Och jag får inte tycka att min dotter är duktig för hon somnar i sin säng? Vet du vad? Min dotter är förjävla duktig som somnar i son säng... Och inatt sov hon heeela natten!! Och jag tycker att hon är jätte duktig! Luktar mest avundsjuka från ditt inlägg!
  • skogsvitter

Finns ingen som helst anledning att vara avundsjuk när man har nöjda, mätta barn som får den närhet de behöver och sover gott så, när du själv tycks ha ett osedvanligt stort problem med att din lilla bebis vaknar vid enligt dig fel tidpunkt, skriker och råkar vilja ha lite uppmärksamhet? Du TS är ju den som har problem här, varför skulle andra vara avundsjuk då?

Men ser att du lämnat FL och med en sådan attityd är det nog lika bra.

• sötare

hej ts!
    alla barn är olika.
    Jag tor att det ligger i ditt barns natur att vakna till lite just efter 45 min och att det helt enkelt är så att eftersom hon  är så liten så vet hon inte hur hon ska somna om alldeles själv utan någon hjälp och då blir hon så där lessen. (Obs detta är bara vad jag tror)
    Min son är nu  1 år han vaknar fortfarande till en gång om kvällen precis samma tid varje gång för att han har satt sig upp i sömnen och han har inte riktigt förstått hur han ska lägga sig ner igen för att somna om. Men så fort jag har hjälpt honom att lägga sig igen så somnar han väldigt snabbt igen. Äldsta sonen var likadan idag är han fem år sover i egen säng i eget rum hela nätterna (med få undantag).
    Så fortsätt med dina rutiner och när dottern vaknar så går du in till henne å hjälper henne att somna om, tids nog kommer hon att lära sig själv att somna om :) 

• Antilopen
    sötare skrev 2013-01-24 12:21:58 följande:
    hej ts! alla barn är olika. Jag tor att det ligger i ditt barns natur att vakna till lite just efter 45 min och att det helt enkelt är så att eftersom hon är så liten så vet hon inte hur hon ska somna om alldeles själv utan någon hjälp och då blir hon så där lessen. (Obs detta är bara vad jag tror) Min son är nu 1 år han vaknar fortfarande till en gång om kvällen precis samma tid varje gång för att han har satt sig upp i sömnen och han har inte riktigt förstått hur han ska lägga sig ner igen för att somna om. Men så fort jag har hjälpt honom att lägga sig igen så somnar han väldigt snabbt igen. Äldsta sonen var likadan idag är han fem år sover i egen säng i eget rum hela nätterna (med få undantag). Så fortsätt med dina rutiner och när dottern vaknar så går du in till henne å hjälper henne att somna om, tids nog kommer hon att lära sig själv att somna om :)

Precis, det är inte svårare än så
  • Natulcien
    skogsvitter skrev 2013-01-24 09:48:58 följande:
    Finns ingen som helst anledning att vara avundsjuk när man har nöjda, mätta barn som får den närhet de behöver och sover gott så, när du själv tycks ha ett osedvanligt stort problem med att din lilla bebis vaknar vid enligt dig fel tidpunkt, skriker och råkar vilja ha lite uppmärksamhet? Du TS är ju den som har problem här, varför skulle andra vara avundsjuk då?

Men ser att du lämnat FL och med en sådan attityd är det nog lika bra.
    Ja, de som gör bort sig big time brukar lämna ganska omgående... Skrattande
  • Blankt
    Natulcien skrev 2013-01-24 16:06:15 följande:
    Ja, de som gör bort sig big time brukar lämna ganska omgående... Skrattande
    hehe sovforumets "SuperMammor" är igång igen ser jag,  kul att se att ni har medkänsla som vanligt du och skogsvitter...

hoppas det ordar sig Ts, man vill se sitt barn ledset  hur gammalt barnet än är.

• Blankt

Ja man vill INTE se sitt barn ledset såklart

• Natulcien
    Blankt skrev 2013-01-25 01:53:18 följande:
    hehe sovforumets "SuperMammor" är igång igen ser jag,  kul att se att ni har medkänsla som vanligt du och skogsvitter...

hoppas det ordar sig Ts, man vill se sitt barn ledset  hur gammalt barnet än är.

Nu läste du nog inte hela tråden innan du började vräka ur dig dumheter. Jag gav faktiskt TS ett råd och fick till svar att det var en "korkad kommentar"... Ja, läs tråden så ser du nog att TS inte riktigt var den trevliga typen s.a.s.
  • Blankt

Läst tråden.
    Gillar inte skadeglädje bara

• skogsvitter
    Blankt skrev 2013-01-25 01:53:18 följande:

När TS tycker det är korkat att amma en bebis som vaknar och skriker bara pga någon föreställning att bebisar ska sova vissa tidpunkter så hjälper ingen medkänsla i hela universum. Jag har betydligt mer medkänsla för bebisen i det läget än mamman som vägrar ta till sig adekvata råd. För nej, de flesta vill inte se sina barn ledsna.
  • Natulcien
    Blankt skrev 2013-01-25 09:05:49 följande:
    Läst tråden.
    Gillar inte skadeglädje bara
    Inte jag heller.
Svar på tråden Dotter vaknar varje kväll.. Hjälp!!