• Linda5

Varför övergöder överviktiga vårdpersonal vårdtagarna?

Ja som frågan lyder. Jobbar i vården o blir så ledsen när vårdttagare bara ska gödas sen köps det läsk, snax, kakor,dubbla proportioner m.m bara gör det är synd om dom. Till 99% på vår avdelning så är det dom som är tjocka själva som övegöder o det hjälper inte att prata om det.

OBS!!! Vill tillägga att detta självklart inte gäller överviktiga äldre dom verkligen behöver allt dom kan få i sig. Det handlar om överviktiga som aldrig rör på sig o som får i sig all näring ändå.

• Svar på tråden Varför övergöder överviktiga vårdpersonal vårdtagarna?
  • gerd123
    gerd123 skrev 2013-01-24 08:47:23 följande:

Men "våldtagna"? Hur menar du?

OK! Du kanske skulle skriva "vårdtagare" och så bidde de fel?Glad
  • Linda5

Nej helt rätt. Den ändrade ordet i rubriken o nu vet jag inte hur jag rättar. Ska vara vårdttagarna inte våldtagna. Snälla någon hjälp till o gör om rubriken.

• Kya

Haha, det här måste vara den knepigaste rubriken jag läst! :D

The road to hell is paved with good intentions.
  • Linda5

Snälla någon hjälp mig meddela en moderator att det är fel. Har bara telefonen o hittar inget telefonnr. Vet inte hur man ändrar.

• LunaLunatic

Det har jag inte varit med om. Vilken typ av vård pratar vi här?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Cogito ergo sum

Tycker snarare att jag har varit med om att vårdpersonal struntar i om de äter och man själv sitter och matar  för att de ska få något i sig överhuvudtaget.

• gerd123
    Kya skrev 2013-01-24 08:54:21 följande:
    Haha, det här måste vara den knepigaste rubriken jag läst! :D

Linda5 skrev 2013-01-24 08:50:48 följande:
    Nej helt rätt. Den ändrade ordet i rubriken o nu vet jag inte hur jag rättar. Ska vara vårdttagarna inte våldtagna. Snälla någon hjälp till o gör om rubriken.

Du kan väl skriva en uppdatering!
  • gerd123

Linda5 skrev 2013-01-24 15:46:02 följande:
    Nu är det fixat.

Va bra!
    Arbetar du inom hemtjänsten? På sjukhuset är det knappast någon som köper något ätbart till en patient?
  • UngSambo

Förlåt men gud vad skönt att det faktiskt stod fel, jag har läst rubriken ett antal ggr idag och undrat om jag varit dyslektiker! Men det var alltså felskrivet :) Jag håller med om att det på vissa ställen är för mycket, men det är väldigt olika!  På hospice tycker jag inte det spelar någon roll, då ska man få det man vill ha...

• Queenie70

Menar du att det är personalen som på eget initiativ kommer med godsaker åt brukarna eller vad är det du syftar på, kan du utveckla?

• gerd123
    Linda5 skrev 2013-01-24 16:11:13 följande:
    På en gruppbostad.

OK. Ja det enda jag kan tänka är att de som är överviktiga egentligen menar väl för det bästa de vet vill de ge till vårdtagarna även om de inte kan tala om vad de vill. Det blir precis som i en familj när man arbetar på en gruppbostad (tror jag som inte vet?).  Det är ju inte ovanligt att barn till överviktiga också blir feta!
  • Linda5

Ja. Varje boende har en kontaktperson som handlar till dom det dom tycker är normalt, vilket bevisligen inte är det eftersom dom är så kraftiga själva. Det är chips,läsk,godis,frukt,kakor,bakelser m.m.
    När det är mat så vräker dom på tallrikarna. Om det serveras mjuk kaka så skärs den ca:8*8cm. Det är omöjligt att äta fruktsallad utan grädde eller glass. Serverar man glass o chokladsås går det åt en bigpack till 6pers. Är det småkakor så måste det vara minst 3var, kringlor/bullar 2 var.
    Massor av smör på smörgåsarna (klumpvis). Är det sen leverpastej så klickas den dit för det går inte att bre pga av så mycket smör. Flera skivor korv/skinka på varje macka. 

• LunaLunatic

Vilket rikt boende du måste jobba på!

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Linda5

Ja. vi har generös matbudget och en kokerska som är duktig på att handla bra kvalitet till billig peng.

Svar på tråden Varför övergöder överviktiga vårdpersonal vårdtagarna?