• Eira

Hur många timmar per natt sover ni som har 3 månaders bebis?

Hej alla mammor till 3 månaders bebisar!
    Hur många timmar sover ni per natt totalt? Är det någon mer än jag som har svårt att sova eftersom bebisen låter i sömnen mer eller mindre hela natten?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur många timmar per natt sover ni som har 3 månaders bebis?
  • beccagranen

Hon somna för natten och åt vid 23, sen vakna hon vid 04/05 och sov vidare till omkring 09. Deska vanor här hon haft sedan ca 6v och här än vid 4mån :) är så nöjd då storebror åt varannan timme tills han vår strax över 4mån, det vår riktigt utmattande. Tur att det vår första barnet, då kunde man följa hans rytm och sova på dagen.

• castafiore

När min sista var 3 månader fick jag en bra natt 6-7 timmar uppdelat på två gånger. en dålig natt 4 timmar uppdelat på kanske 3 ggr. Uppskattningsvis var 75% bra nätter.

• Trisse85

Han brukar få minst 180 när han ska sova och lika mycket när han vaknar på morgonen. Sen äter han mycket på dagen och sover mindre på dagen. Så det är inte så konstigt att han sover hela nätter.

• Mercurialis
    Eira skrev 2013-01-24 09:41:39 följande:
    Så du sov cirka 6h med andra ord...?
    Ja, 2+2+2=6, så sex timmars sömn blev det, om än inte sammanhängande.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Eira
    Trisse85 skrev 2013-01-24 09:52:32 följande:
    Han brukar få minst 180 när han ska sova och lika mycket när han vaknar på morgonen. Sen äter han mycket på dagen och sover mindre på dagen. Så det är inte så konstigt att han sover hela nätter.
    Så han får ersättning? Misstänker att det gör att han sover bättre isf för det sägs väl att det mättar bättre än vanlig bröstmjölk?
  • enbär
    Mercurialis skrev 2013-01-24 09:13:16 följande:
    När barnen var 3 månader gamla åt de ungefär var tredje timme dygnet runt. Att gå upp, byta blöja på bebisen, amma/ge ersättning och sedan somna om tog ungefär 45-60 minuter. En natt såg ut ungefär så är: sova 2 timmar, vaken 1 timme, sova 2 timmar, vaken 1 timme, sova 2 timmar, morgon och dags att gå upp. Jag sov gott de där två timmarna i stöten. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.

Måste du verkligen byta blöja varje gång? Jag har bara bytt om de bajsat vilket sällan hänt. Mina har ätit 2-3 ggr på natten i den åldern men vi har samsovit så jag har bara dragit upp tröjan när de vaknat. Ammat halvsovande och sen somnat om på en gång. Så min sömnmängd har mest störts av att jag lagt mig för sent men det är ju mitt fel.
  • tjofräs

Sammanlagt blir det kanske fem timmar. Jag lägger mig nog lite för sent, runt elva. Jag har fler ungar, och de är uppe med tuppen. erik äter varannan, var tredje timme. Han får ersättning.
    Vore det bara lillebror och jag skulle jg verkligen inte vara trött.
    Det är jag förresten inte nu heller.

• Trisse85

Han får ersättning. Han helammade till en början men när vi kom till Bvc och han hade gått upp 20g på 2 veckor så sa hon att vi skulle ge honom tillägg. Sen när han fick sug på det, och det gick ju fortare, så ville han inte ha bröstet längre.

• hannis
    Eira skrev 2013-01-24 09:43:09 följande:
    Ojj vilken lycka?? Åt han inte på 8h?
    Ja vi hade tur. Han åt sista gången runt 21.30 och vaknade sedan för mat runt 7 på morgonen. 

Fast när han blev 6 månader så ändrades det kan jag tillägga. Sedan låg han och snuttade hela nätterna i genom tills jag slutade nattamma när han var 10 månader. Jag fick alltså min dos av sömnlöshet jag med. Flört 
  • Eira
    mammaSöt skrev 2013-01-24 09:59:50 följande:
    ca 5-6 timmar
    Jag sover ungefär så också. Känner du att det är tillräckligt eller är du trött efter 5-6h?
  • Mercurialis
    enbär skrev 2013-01-24 10:13:52 följande:

Måste du verkligen byta blöja varje gång? Jag har bara bytt om de bajsat vilket sällan hänt. Mina har ätit 2-3 ggr på natten i den åldern men vi har samsovit så jag har bara dragit upp tröjan när de vaknat. Ammat halvsovande och sen somnat om på en gång. Så min sömnmängd har mest störts av att jag lagt mig för sent men det är ju mitt fel.
    De första månaderna bajsade barnen 8-10 gånger om dygnet, så blöjbyte var nödvändigt inför varje mål. Liggamma är en konst jag aldrig fick att fungera. Ammade gjorde jag i en fåtölj i vardagsrummet, omgärdad av 4-5 kuddar
  • Takex

Jag kan inte citera på telefonen men nej han var "helt tyst" innan men sen vid 3 månader gick han in i en ny utvecklingsfas och började böka, gny och gråta runt 2-3 gånger i timmen och ville snutta. Men det avtar alltid vid klockan 3 sen sover han.
    Innan den fasen började sov han 12-1 till 8 utan avbrott :)

Svar på tråden Hur många timmar per natt sover ni som har 3 månaders bebis?