• Anonym (hur)

Fick veta att exet har stämt mig

Mitt ex har stämt mig för att få hela vårdnaden och boendet, fick jag veta igår när vi var på socialkontoret och jag krävde ett mindre umgänge.
    Hur går jag vidare nu? Ska jag kontakta en advokat? Vänta och ringa advokat när jag får brev? Ringa mitt försäkringsbolag? Vänta och se om han bara hittar på för att skrämma mig? För ett år sedan skickade han ett papper att han vela ha gemensam vårdnad, jag ignorerade det och har inte hört något sedan dess. Förutom igår då.

Är det lätt att bli av med boendet och vårdnaden?
    Jag har haft det i ett par år.
    Vi bor i olika kommuner, jag flyttade hit för en kort tid tillbaka sedan, innan barnet hade börjat förskolan.

• Svar på tråden Fick veta att exet har stämt mig
  • Anonym (hur)
    Anonym (1) skrev 2013-01-27 20:33:04 följande:
    Bra!

Kan du ge exempel på hur en vanlig ökad månads umgänge kan se ut?
    Jag vet inte hur man normalt gör, men vi provade öka en dag under ett par veckor, sen sova över och en dag i ett par veckor och det var då det började gå utåt, jag tyckte det var bättre att backa och ha det fungerande umgänget, vänta tills barnet blir äldre.
  • Anonym (1)
    Anonym (hur) skrev 2013-01-27 20:49:00 följande:
    Jag vet inte hur man normalt gör, men vi provade öka en dag under ett par veckor, sen sova över och en dag i ett par veckor och det var då det började gå utåt, jag tyckte det var bättre att backa och ha det fungerande umgänget, vänta tills barnet blir äldre.
    Jag menar inget illa med det jag skriver. Hur ofta träffar barnet pappan "normalt", när det inte är utökat? Grejen är att barnet kanske behöver tätare umgängen och kanske inte kastas in i övernattningar första månaden eller så.
  • Anonym (hur)
    Anonym (1) skrev 2013-01-27 20:57:29 följande:
    Jag menar inget illa med det jag skriver. Hur ofta träffar barnet pappan "normalt", när det inte är utökat? Grejen är att barnet kanske behöver tätare umgängen och kanske inte kastas in i övernattningar första månaden eller så.
    Har inget val, pappan vill inte träffa barnet utöver tiden, det är därför jag tror att det inte fungerar så bra.
    Nu är det varannan helg i fem dagar. (kl 16-kl 16) så egentligen blir det som tre hela dagar.
  • Anonym (1)
    Anonym (hur) skrev 2013-01-27 21:01:08 följande:
    Har inget val, pappan vill inte träffa barnet utöver tiden, det är därför jag tror att det inte fungerar så bra.
    Nu är det varannan helg i fem dagar. (kl 16-kl 16) så egentligen blir det som tre hela dagar.
    Nu tappade du bort mej, blir det inte 5 dagar om det är 5 dagar?

Är 5 dagar vad barnet mår bra av och inte reagerar av? Är det varannan vecka som pappan vill ha?
  • Anonym (hur)
    Anonym (1) skrev 2013-01-27 21:06:01 följande:
    Nu tappade du bort mej, blir det inte 5 dagar om det är 5 dagar?

Är 5 dagar vad barnet mår bra av och inte reagerar av? Är det varannan vecka som pappan vill ha?
    Jag räknade hela dagar utan att åka och hamna hos någon av oss.
    Ja det är det och just nu fungerar det inte.
  • Anonym (1)
    Anonym (hur) skrev 2013-01-27 21:08:20 följande:
    Jag räknade hela dagar utan att åka och hamna hos någon av oss.
    Ja det är det och just nu fungerar det inte.
    Aha men vad är "normalt" då och hur länge har ni kört "normalt" umgänge?
  • Anonym (hur)
    Anonym (1) skrev 2013-01-27 21:09:57 följande:
    Aha men vad är "normalt" då och hur länge har ni kört "normalt" umgänge?
    När vi bodde i samma kommun var barnet hos han en natt på veckan, två dagar på helgen, ingen natt, åkte bara fram och tillbaka, sen när det blev äldre började det sova över varannan helg i två dagar och besök två dagar mitt i veckan, sen passade inte dagarna i veckan för pappan, om barnet skulle vara där skulle det sova där, då blev det varannan helg tre dagar, som sen ökades till fem dagar för att han tyckte det gick för många dagar mellan barnet var där, fram till han fick iden att ha växelvis sent i höstas, då provade vi utöka och resultatet är att barnet mår inte bra.
    Så nu vill han ha hela vårdnaden och boendet, för att han tror jag gör något fel, för han tycker det är hans tur.
  • Anonym (1)
    Anonym (hur) skrev 2013-01-27 21:17:52 följande:
    När vi bodde i samma kommun var barnet hos han en natt på veckan, två dagar på helgen, ingen natt, åkte bara fram och tillbaka, sen när det blev äldre började det sova över varannan helg i två dagar och besök två dagar mitt i veckan, sen passade inte dagarna i veckan för pappan, om barnet skulle vara där skulle det sova där, då blev det varannan helg tre dagar, som sen ökades till fem dagar för att han tyckte det gick för många dagar mellan barnet var där, fram till han fick iden att ha växelvis sent i höstas, då provade vi utöka och resultatet är att barnet mår inte bra.
    Så nu vill han ha hela vårdnaden och boendet, för att han tror jag gör något fel, för han tycker det är hans tur.
    Det förklarar en del. Glesa umgängen är sällan bra för småbarn, och varannan vecka passar inte heller alla, utan tätare byten kan passa. Har du försökt ge förslag om att ni ska testa det?
  • Anonym (hur)
    Anonym (1) skrev 2013-01-27 21:22:52 följande:
    Det förklarar en del. Glesa umgängen är sällan bra för småbarn, och varannan vecka passar inte heller alla, utan tätare byten kan passa. Har du försökt ge förslag om att ni ska testa det?
    Precis!
    Jag har försökt prata med honom om olika förslag, jag har visat han olika rekommendationer på nätet, nej, han ska bestämt ha växelvis eller så ska han ha boendet och jag får fjanta mig med varannan helg och komma o hälsa på.

Han vill tex inte ha tre dagar där, tre dagar här för att han vill inte ha barnet där mer än en vecka åt gången.
  • Anonym (1)
    Anonym (hur) skrev 2013-01-27 21:31:47 följande:
    Precis!
    Jag har försökt prata med honom om olika förslag, jag har visat han olika rekommendationer på nätet, nej, han ska bestämt ha växelvis eller så ska han ha boendet och jag får fjanta mig med varannan helg och komma o hälsa på.

Han vill tex inte ha tre dagar där, tre dagar här för att han vill inte ha barnet där mer än en vecka åt gången.
    Jobbigt läge. Har ni långt mellan er? Kan barnet bo växelvis, med kortare byten, eller funkar det inte med förskolan?
  • Anonym (hur)
    Anonym (1) skrev 2013-01-28 07:36:11 följande:
    Jobbigt läge. Har ni långt mellan er? Kan barnet bo växelvis, med kortare byten, eller funkar det inte med förskolan?
    ca femton mil tur och retur, han är arbetslös och har inte tänkt jobba så vi skulle inte ha problem med förskola, tanken var att vid skolåldern se var barnet mår bäst och bo o gå skola hos och tills dess dela lika så man kan se, men han vill inte göra nog mycket, han vill det ska bli direkt, nu, innan barnet är moget.
    Jag bryr mig inte om barnet bor hos mig eller inte, det jag bryr mig om är barnets välmående och att det är lyckligt, men som det är nu, är det lyckligt hos mig.
    Om jag blev umgängesförälder skulle jag ändå få träffa mitt barn, så det är inte en kamp att jag skulle äga barnet för det vet jag väl att jag inte gör, men just nu kan han inte ta ansvaret.
  • Anonym (1)
    Anonym (hur) skrev 2013-01-28 08:20:38 följande:
    ca femton mil tur och retur, han är arbetslös och har inte tänkt jobba så vi skulle inte ha problem med förskola, tanken var att vid skolåldern se var barnet mår bäst och bo o gå skola hos och tills dess dela lika så man kan se, men han vill inte göra nog mycket, han vill det ska bli direkt, nu, innan barnet är moget.
    Jag bryr mig inte om barnet bor hos mig eller inte, det jag bryr mig om är barnets välmående och att det är lyckligt, men som det är nu, är det lyckligt hos mig.
    Om jag blev umgängesförälder skulle jag ändå få träffa mitt barn, så det är inte en kamp att jag skulle äga barnet för det vet jag väl att jag inte gör, men just nu kan han inte ta ansvaret.
    Då är det tufft med umgängen några timmar bara. Alternativet är väl att någon av er kommer till den andras hemort och att barnet får en veckas "inskolning" med mycket dagtidsumgänge med pappa, men får komma tillbaks och sova med mamma så att barnet vänjer sej med att vara mer med pappa helt enkelt.

Angående hans lämplighet och hur han är som pappa så är det nog mer dina sårade känslor som pratar än fakta. Han kan bli en fantastisk pappa, även om han inte är den pappan som du tycker att han ska vara.

Varför kan inte han ansvara för barnet just nu?
  • Anonym (hur)
    Anonym (1) skrev 2013-01-28 08:29:55 följande:
    Då är det tufft med umgängen några timmar bara. Alternativet är väl att någon av er kommer till den andras hemort och att barnet får en veckas "inskolning" med mycket dagtidsumgänge med pappa, men får komma tillbaks och sova med mamma så att barnet vänjer sej med att vara mer med pappa helt enkelt.

Angående hans lämplighet och hur han är som pappa så är det nog mer dina sårade känslor som pratar än fakta. Han kan bli en fantastisk pappa, även om han inte är den pappan som du tycker att han ska vara.

Varför kan inte han ansvara för barnet just nu?
    Han bor fortfarande hemma, vill inte jobba, spelmissbrukare så han har knappt några pengar och han umgås med fel typ av folk.
    Han behöver komma upp på fötterna först för att ta heltidsansvar.
    Som pappa är han helt okej när han har intresset, finns värre.
  • Anonym (1)
    Anonym (hur) skrev 2013-01-28 08:33:32 följande:
    Han bor fortfarande hemma, vill inte jobba, spelmissbrukare så han har knappt några pengar och han umgås med fel typ av folk.
    Sakta i backarna. Är han dokumenterad spelmissbrukare och får behandling för det eller vad menar du? Att han knappt har några pengar är inget som spelar roll när man beslutar om föräldraförmåga. Vad är "fel typ av folk" enligt dej? Har han med barnet när han umgås med dom?

Du tycker att han behöver det men det är inte alls säkert att en tingsrätt bedömer situationen på samma sätt.
    Det är bra att han är en bra pappa när han har barnet.
  • Anonym (mm)
    Anonym (hur) skrev 2013-01-28 08:33:32 följande:
    Det låter ju som att han behöver växa upp och först och främst hitta ett eget boende.

Vet inte ens om jag hört talas om att en förälder som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar fått boendet för sitt barn annat än i de fall då den andra föräldern är klart olämplig. 
Svar på tråden Fick veta att exet har stämt mig