• Angelinas mamma

Idag bestämde jag mig efter mycket tvivel... Jag ska bli äggdonator!

Hej! Som rubriken lyder, idag tog jag steget och ringde fertilitetskliniken på KS och börjar nu min resa mot att bli äggdonator. Jag undrar hur man kan få kontakt med par som söker donatorer? Eller är det bara anonyma donationer som gäller? För mig skulle det kännas bra att ha ett par som jag träffat först, men hur går man tillväga där? Många tankar, frågor... Kram från mig!

• Svar på tråden Idag bestämde jag mig efter mycket tvivel... Jag ska bli äggdonator!
  • Elisabeth901

Spännande! Hörde igår på nyheterna att över 300 par väntar på att få en äggdonator. 
    Jag har också funderat på detta. Men är alldeles för ung än så länge. jag måste nog få klart "mina" barn innan jag kan donera. utfall att man senare gör sönder något som minskar min egna chans.

Men livet är inte rättvist! Blev så glad när jag såg att du vågat ta klivet! :)

Lycka till!!

• Angelinas mamma

Ja visst e det spännande å nervöst :) det var efter nyheterna som jag lyfte på luren! Jag har en dotter och vill absolut ha fler barn men det skulle inte vara någon risk sa de... Tack för dina ord!!!

• kittykat

Men oj vilken grej! Det är verkligen något av det finaste en människa kför någonan göra för någon annan Själv är jag och min man i behov av spermie -donation, och vi är såklart överlyckliga för den möjligheten! Ägg är vad jag vet mkt svårt att f å tag i, så det är verkligen något fint du ska göra. I Sverige är det endast tillåtet med öppna donationer,så du kom mer aldrig att få veta vilket par som tagit emot ägg, men barnet kan få veta vem du är om det vill, :när han /hon fyllt 18

• Solkattan

Grattis till ett bra beslut ! Är inte givare men mottagare och tackar av hela mitt hjärta alla givmilda människor som donerar... Utan er hade jag o min man inte haft vår underbara son. I Sverige är du som givare anonym. Det enda du kan få info om är om din donation givit upphov till barn. Eventuellt hur många. Sen så har barnet rätt att i mogen ålder ha möjlighet att kontakta dig som donator. Men allt är på barnets villkor. Kanske har det ingen lust alls att träffa donatorn ?. Köerna för mottagarpar av äggdonation är jättelånga så din donation behövs...

• Zinfandel
    Angelinas mamma skrev 2013-01-24 22:38:36 följande:
    Hej! Som rubriken lyder, idag tog jag steget och ringde fertilitetskliniken på KS och börjar nu min resa mot att bli äggdonator. Jag undrar hur man kan få kontakt med par som söker donatorer? Eller är det bara anonyma donationer som gäller? För mig skulle det kännas bra att ha ett par som jag träffat först, men hur går man tillväga där? Många tankar, frågor... Kram från mig!
    Åhhh jättebra!!!! Underbart, fantastiskt bra beslut!!! Solig Vilket tur att det finns sådana som du!! {#emotions_dlg.flower} I Sverige är det bara tillåtet med öppna donationer. Vad glad jag blir - du är en ängel som kommer att ha gjort ditt livs bästa gärning! Solig
  • Sandra1982
    Angelinas mamma skrev 2013-01-24 22:38:36 följande:

Helt fantastiskt! Utan sådana människor som du skulle världen vara mycket mörkare, jag är evinnerligt tacksam för äggdonatorernas mod och givmildhet då jag och min man kämpar för att få ett litet mirakel just med donerade ägg. Hoppas på att det kan bli fler som får upp ögonen för detta så att fler kan få hjälp.

Tack!  <3
  • pojkens

Hej,

du får ju inte donera till ett par som du "känner" såvitt jag förstod det. Har också donerat ägg nämligen. Man kan donera till ett par, fast då är det så att dina ägg inte går till det paret, utan det paret hoppar främst i kön, och får annat ägg och dina ägg går till näste man på tur. Rätta mig om jag har fel någon men jag tror det är så. Själv donerade jag anonymt. 

Detta för att det itne ska uppstå onödiga situationer av tacksamhetsskuld eller liknande. Precis som att när man donerat inte gärna ska gå runt och säga till alla precis när man gjort det och var, så att inte någon ska kunna koppla ihop av misstag att man fått dina ägg. Det ska vara upp till barnet sedan om han/hon vill veta sitt biologiska ursrpung. 

Min erfarenhet av donationen var bra tycker jag så du behöver inte känna dig orolig. Visst, jag fick lite biverkningar, som de sa, men itne mer än lite svettnignar och huvudvärk från och till i 2 veckor. Sen går det ju lite tid på ultraljud och sen minst en dag ledigt från jobbet vid utplock, men på det hela väldigt odramatiskt för hur mycket skillnad det gör för mottagarparet. 
    Lycka till med donationen! 

• stjaernfall

Oh, vad spännande. Det skulle jag oxå kunna tänka mig att göra. Donera alltså. Hur går man tillväga? Har du någon bra information att dela med dig av?
    Och vad roligt att läsa alla som blev så glada här och som fått små barn genom donerade ägg.. :) 

• pojkens

beroende på vilken stad du bor i så är det bäst att ringa närmsta klinik och prata med dem. Då får du informationsbrev hem till dig och sen får du komma på "intervju" och lämna blodprov för attse om du är ok som donator. Du måste lämna blodprov vid 2 tillfällen, med 6 månader mellan, innan donationen kan ske. såd et är lite väntan :)

men det känns bra att göra en viktig insats för några som längtat!  

• isadora81

Åh så fint av dig! Jag blir varm i hjärtat av att höra att det finns människor som du. Vi är ofrivilligt barnlösa och ska alldeles strax starta med IVF. Det får verkligen tankarna att rulla. Att få ett barn känns som meningen med livet och genom din osjälviska handling så gör du ett annat par väldigt väldigt lyckliga. Tack!!!

• Vicky 790

OTROLIGT varm hjärtade männis, jag tycker att du ska ha all heder och beröm, verkligen Hjärta 

Jag själv lider av pco-s och svår övervikt/bukfetma med extremt kolhydrat begär men trots detta
     kämpade neråt nästan 20kg minus med kilona innan jag av en "slump" blev gravid med min
     helt undebaraste och fruktansvärt envetna dotter. Jag skulle utan tvekan ansökt om ägg donation
     för att få henne. om inte jag verkligen skulle kunnat själv, jag är otroligt tacksam att chansen finns för alla
     barnlösa och det är en livlång och osjälvisk gåva man ger ett par, ALL HEDER TILL DIG Aoch andra
     donationer kvionnor och män

GLAD SOMMAR 

Svar på tråden Idag bestämde jag mig efter mycket tvivel... Jag ska bli äggdonator!