Kämpigt i skolan (autismspektrum)
Jag känner mig vilsen och trött. Min son står i kö för utredning vilket är fantastiskt bra eftersom jag oroat mig så mycket för honom sen han var bebis.
Om någon har lite råd om hur man kan hantera dessa saker vore jag tacksam:
- Det sociala. Han går i en vanlig sexårsklass och han har inga kompisar, han har det jättekämpigt socialt. Andra barn orkar inte med honom och tycker han är jobbig. Han är aldrig bråkig, men oerhört retsam. Han har sagt till mig och till psykologen på bup and han "inte fattar varför han inte får vara med och leka, och varför ingen vill lvara med när han startar en lek".
Det är hjärteskärande.
- Maten. Han är väldigt knepig med maten och serveras inte det han "kan" äta, så äter han inte på hela dagen. Ibland fixar de något annat till honom men inte alltid. Igår åt han ett hamburgerbröd till lunch, inget mer. Inget barn orkar vara i skolan och fritids till kl 17 utan mat.
- Samlingar/högläsning. Han hatar verkligen dessa stunder, så pass att han inte vill gå till skolan alls. Fröknarna säger att han stör, och han får ofta gå ut.
- Rasterna. Han hatar dessa också. Vill stanna inne. När alla barnen klätt sig och gått ut, sitter han kvar utan att ens ha börjat.
De ska göra en åtgärdsplan för honom nu. Har ni andra gjort såna ihop med skolan? Hur kan man göra för att dessa olika situationer kan bli bättre?
Har något satt sina högfungerande autistiska/asperger barn i specialskola och det blivit bättre? Tex Lunaskolan? Är det svårt att få plats där?