• Anonym

Fördel vid eventuell vårdnastvist?

Jag och min man skall skilja oss. Vi har en dotter på 2,5 år.

Skilsmässan är på min mans initiativ medan jag tycker att vi borde kunna reda ut vad som är fel och försöka rätta till det som vi inte är lyckliga med. Jobba på relationen helt enkelt ( vilket vi inte har gjort på mkt länge). Jag anser att det är bådas fel att det inte varit bra det senaste men jag tycker absolut att det borde gå att göra ngt åt....Det tycker inte han.=(

Hur som helst...Jag har varit tvungen att flytta. Han bor kvar i huset. Jag har köpt ett nytt hus och vi har vår dotter varannan vecka. Vi samarbetar bra hittills men nu står vi inför ett dilemma och enligt mig ett mycket stort problem.

Jag vill att min dotter skall vara skriven hos mig. Det finns två anledningar till det 1: Känslomässigt. Jag vill inte detta. JAG vill inte skiljas. Jag vill inte leva halva livet utan min dotter och det skulle kännas som att hon inte bor hos mig på riktigt om hon inte är skiven hos mig helt enkelt. Känslan när jag tänker på det är fruktansvärd. Svårt att beskriva. Anledning 2: Praktiskt. Jag vill att hennes post skall gå till mig. Kallelse till tandläkare, brev från skolan etc etc.. Jag vill inte ha andrahandsinfo av mitt ex o lita på att han förmedlar all info till mig. Jag VET att jag har mycket bättre koll på sådana saker och det vet han också.

Men han vill alltså inte låta henne vara skriven hos mig. Han tror nämligen att det skall ligga honom i fatet vid en eventuell vårdnadstvist OM det skulle uppstå en sådan någon gång i framtiden. Han menar att han redan är i underläge som pappa och om hon är skriven hos mig så får jag ännu en fördel. Stämmer det tror ni???

Tacksam för era tankar kring detta.

• Svar på tråden Fördel vid eventuell vårdnastvist?
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2013-01-25 13:38:23 följande:

Folkbokföringen hänger på var man bor. Barnet skall vara folkbokfört där de bor mest. Se ovan för detaljregler.

Ja men om hon bor lika mycket på båda ställen så bor hon ju inte mest någonstans och någonstans skall hon ju vara folkbokförd. Då kan hon ju lika gärna vara skriven hos mig som hos sin pappa?
    Anonym skrev 2013-01-25 12:14:44 följande:
    Du kan inte få barnet skriven hos dej utan att barnet bor mer tid med dej än med sin pappa.
    Av vilken anledning KAN jag inte ha mitt barn skrivet hos mig om hon spenderar lika mycket tid hos mig som hos sin pappa?
  • Kjell2

Om pappan går med på det blir det i regel inga problem. Är ni oense och det är lika mycket brukar skatteverket landa på att folkbokförinen skall vara kvar.

Alltså. Om ni inte kommer överrens och det är vv och du driver detta till skv lär folkbokförinen ligga kvar där den är nu.

• Brumma
    Anonym skrev 2013-01-25 13:43:46 följande:

Ja men om hon bor lika mycket på båda ställen så bor hon ju inte mest någonstans och någonstans skall hon ju vara folkbokförd. Då kan hon ju lika gärna vara skriven hos mig som hos sin pappa?

Av vilken anledning KAN jag inte ha mitt barn skrivet hos mig om hon spenderar lika mycket tid hos mig som hos sin pappa?
    på grund av lagstiftningen... Men visst GÅR det, men då måste pappan vara med på det.. annars går det automatiskt till honom sålänge han bor kvar där han bor nu..
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2013-01-25 13:57:22 följande:
    Om pappan går med på det blir det i regel inga problem. Är ni oense och det är lika mycket brukar skatteverket landa på att folkbokförinen skall vara kvar.

Alltså. Om ni inte kommer överrens och det är vv och du driver detta till skv lär folkbokförinen ligga kvar där den är nu.

Ja jag har förstått det nu. Jag blev bara väldigt fundersam till påståendet att jag inte kan ha mitt barn skriven hos mig om hon inte skulle spendera mer tid hos mig. Men jag antar att han/hon menar att om jag o mitt ex inte skulle vara överens och vi skulle ta det till familjerätten så skulle de "döma" till hans fördel eftersom hon är skriven där nu om hon bor lika mycket tid hos oss båda.

Bara för min nyfikenhet: Vet du om det hade varit samma "problem" om vi inte hade varit gifta utan bara sambos?
  • Finis

Det går ju alltid att ändras i framtiden. Om han skulle missköta sina veckor tex och du har dottern mer så kan hon flyttas till dig. Förstår din känsla fullt ut. Jobbigt läge. Skriv upp när du har henne om det skulle gå till rätten.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-25 14:09:25 följande:
    Ang info så kan du vid gemensam vårdnad be om att få all info även hem till dig.

Ber man skolan/dagis/vårdcentral etc om det då?
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-25 14:13:16 följande:

Ber man skolan/dagis/vårdcentral etc om det då?
    Ja. Vissa vårdcentraler säger att de inte kan osv, men det kan de visst, de är bara lata
  • Kjell2
    Anonym skrev 2013-01-25 14:06:57 följande:

Ja jag har förstått det nu. Jag blev bara väldigt fundersam till påståendet att jag inte kan ha mitt barn skriven hos mig om hon inte skulle spendera mer tid hos mig. Men jag antar att han/hon menar att om jag o mitt ex inte skulle vara överens och vi skulle ta det till familjerätten så skulle de "döma" till hans fördel eftersom hon är skriven där nu om hon bor lika mycket tid hos oss båda.

Bara för min nyfikenhet: Vet du om det hade varit samma "problem" om vi inte hade varit gifta utan bara sambos?

Familjerätten kan inte besluta om något. Skatteverket beslutar om folkbokföring. Tingsrätten om vårdnad och umgänge.

Påverkas inte av ert civilstånd
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2013-01-25 14:13:59 följande:

Familjerätten kan inte besluta om något. Skatteverket beslutar om folkbokföring. Tingsrätten om vårdnad och umgänge.

Påverkas inte av ert civilstånd

Ja såklart...jag skrev fel.

Ok. Tack
  • Anonym

Tack för era inlägg. Även om det inte var det jag ville läsa men nu är jag lite klokare om vad som gäller iaf.
    Tack!

• Brumma
    Anonym skrev 2013-01-25 14:21:25 följande:
    Tack för era inlägg. Även om det inte var det jag ville läsa men nu är jag lite klokare om vad som gäller iaf.
    Tack!
    Hoppas det blir bra iallafall...
    Kram!
Svar på tråden Fördel vid eventuell vårdnastvist?