• Anonym (IVF 2)

Om jag äter enligt VV medan jag ruvar. Kan det orsaka missfall?

Jag har gått ner 40 kilo med viktväktarna och väger just nu 96 kilo. Har under hela behandlingen för IVF ätit enligt VV och stått still i vikt tills jag började med sprutorna då jag gick upp 2 kilo (går alltid upp 2 kilo innan ägglossning). 
    Hur som helst. På måndag ska ett embryo tillbaks och jag undrar nu om det är skadligt att fortsätta räkna points och vara noggrann med vad jag stoppar i mig även under ruvningen eller kan det skapa missfall? 

• Svar på tråden Om jag äter enligt VV medan jag ruvar. Kan det orsaka missfall?
  • Anonym (IVF 2)
    Anonym skrev 2013-01-25 11:06:05 följande:
    Man behöver kanske inte förstå, det räcker kanske med att de som utformat metoden säger att det inte passar för gravida? 
    Självklart måste man förstå. 
  • silhuett
    Anonym (Hanna) skrev 2013-01-25 11:03:37 följande:
    Du ska inte äta enligt deras viktminskningsprogram. Det är en jättedålig idé att banta när man är gravid!
    Fast många barnmorskor tycker ju att det är BRA om överviktiga gravida kan gå ner i vikt under graviditeten (däremot bör man ju inte gå ner för fort eller för mycket, vad jag vet). Det sa de till min väninna i alla fall.
  • Anonym
    Anonym (IVF 2) skrev 2013-01-25 11:06:48 följande:
    Självklart måste man förstå. 
    Du har väl någon på vv du kan fråga direkt? 
  • Anonym (Hanna)
    silhuett skrev 2013-01-25 11:08:03 följande:
    Fast många barnmorskor tycker ju att det är BRA om överviktiga gravida kan gå ner i vikt under graviditeten (däremot bör man ju inte gå ner för fort eller för mycket, vad jag vet). Det sa de till min väninna i alla fall.
    Det stämmer inte helt och hållet. Till mig sa de att jag just ska försöka hålla den vikt jag har nu, men inte gå upp i vikt, medan en normalviktig kvinna kan räkna med att gå upp 10kg. I princip så betyder det att man "får" gå ned 1kg per månad man är gravid om man är mycket överviktig.
  • Anonym
    Anonym (Hanna) skrev 2013-01-25 11:16:29 följande:
    Det stämmer inte helt och hållet. Till mig sa de att jag just ska försöka hålla den vikt jag har nu, men inte gå upp i vikt, medan en normalviktig kvinna kan räkna med att gå upp 10kg. I princip så betyder det att man "får" gå ned 1kg per månad man är gravid om man är mycket överviktig.
    Ja, så var det för mig också. Att man inte skulle försöka gå ned utan behålla den vikt man hade (vilket då indirekt betyder att man går ned) eller åtminstone att begränsa viktuppgången så mycket man kunde. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (IVF 2) skrev 2013-01-25 11:05:04 följande:
    Jag trodde vv jämnviktsprogram låg på 32 points. Är det inte så?
    Fast jag ligger nu på 34PP per dag och det går jag ned i vikt på. Min poäng var att hitta en nivå där du helt enkelt håller vikten bara, och inte går upp eller ned. Om din graviditet fortskrider som planerat så kommer du, om du håller vikten, att väga mindre när barnet är fött än du gör nu. Så tänker jag iaf.
  • blanchen

Om du tittar på livsmedelsverkets rekommendationer för hur man ska äta när man är gravid, så ser du att de rekommenderar:

500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre  frukter fisk 2–3 gånger i veckan, se fisklistan nedan lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ

Om vi tittar på din dag med VV så ligger du för lågt både när det gäller frukter och mjölkprodukter. Och kanske även när det gäller ris, pasta osv. Jag tycker nog hellre att du ska försöka följa livsmedelsverkets rekommendationer när det gäller din kost än Viktväktarnas program, som de själva inte rekommenderar till gravida. 

Det är ju inte så att det är mängden mat med VV-programmet som är fel, utan kanske mer att du inte får i dig alla de näringsämnen som man behöver som gravid. Viktväktarna är t.ex. ett mycket fettsnålt program och som gravid är det möjligt att du behöver äta mer fett.

• Anonym (IVF 2)

Jag är livrädd för att gå upp i vikt och livrädd för att släppa kontrollen :'(

• Anonym
    Anonym (IVF 2) skrev 2013-01-25 11:43:28 följande:
    Jag är livrädd för att gå upp i vikt och livrädd för att släppa kontrollen :'(
    Be att få en dietist via MVC? 
  • Anonym (IVF 2)

Och att jag äter lite grönsaker, pasta och ris beror inte på Viktväktarna utan på att jag inte tycker om speciellt många sorters grönsaker och ogillar pasta och ris

• Anonym (fråga IVF läk)

Det enkaste verkar väl vara att du frågar IVF-läkarna på måndag när du får tillbaka embryot om det spelar nån roll om du äter viktväktarmat eller vanlig mat den första tiden?

Personligen har jag svårt att tro att viktväktarkost under första delen av graviditeten spelar någon större roll, embryot/fosret kräver ju nästan ingen extra energi alls i början. Se bara till att du äter extra folsyra som skyddar mot missbildningar i ryggmärgen!
    Det är värre från mitten av graviditeten då man både behöver mer energi och mer näringsämnen för normal fosterutvekling.

• Anonym (IVF 2)

Jag äter folsyra, B12 osv och har gjort det länge nu.

Jag får prata med dem på måndag

Svar på tråden Om jag äter enligt VV medan jag ruvar. Kan det orsaka missfall?