lägga 2-åring när man är hemma med nyfödd. Hur gör ni?
Jag undrar hur alla med barn åldern 2 år respektive nyfödd gör för att lägga 2 åringen när man är ensam hemma. Några med erfarenheter att dela med sig av? Tips? Gäller både dagtid och kväll.
Jag undrar hur alla med barn åldern 2 år respektive nyfödd gör för att lägga 2 åringen när man är ensam hemma. Några med erfarenheter att dela med sig av? Tips? Gäller både dagtid och kväll.
Jag som har 4 barn som föddes inom loppet av 5,5 år har alltid sett till att barnen sover mer eller mindre i samma rum tills de själva vill pröva eget rum. Minsta möjliga motståndets lag körde vi på :) Hellre sovande barn oavsett hur än att de promt skulle bo i olika rum/sängar.
Så låt barnen somna där det känns lättast helt enkelt!
Jag har alltid somnat barnen tillsammans i vår säng. Bebisen vid bröstet och syskonet intill. Har aldrig varit några problem och inga ledsna barn.
Har bebisen i famnen eller lägger ifrån mig den på golvet i rummet. Pratar lite om dagen och morgondagen, pussar godnatt och går ut.
Gjorde det i kväll. Provade först tvååringens säng för hon somnar lättast där, men bebis var missnöjd där så vi flyttade till dubbelsängen alla tre. Bebis liggammade o tvååringen fick varva ner till pippi på ipaden. Sen lite godnattsång o storasyster somnade. Kan va trixigt tycker jag men gick smidigt i kväll.
Dagtid funkar vagn bäst för oss :)
Jag får helt enkelt pröva mig fram. Bara lite orolig att dagen efter ska bli förstörd med humöret.
Jag har 5 barn i åldrarna 0-4 år, och kör oftast nattningarna helt själv. (det är bara jag som "duger" vid nattning)
Alla har egna rum. Tvillingarna på 2 år lägger jag först och sedan 3 och 4 åringen. Bebisen ligger på soffan, henne tar jag med mig till sovrummet först när jag själv går och lägger mig :)
www.mybabydolls.blogg.se
Ha samma rutiner som du hade med stora. Så det går bra.
Om det går så kan pappan tar hand om kvällen medan du på dagen.
Lycka till med nattningen.
Min sambo jobbar ofta kväll så jag lägger för det mesta båda barnen. Sonen var 2 år och 3 månader när minsta föddes. Han tog det mesta med ro med lillasyster men tog väl ut det mesta vid nattningarna.. Lillasyster nattuggla så hon somnade oftast inte före 22-23 första tiden och henne var man tvungen att bära och vagga konstant. Sonen vägrade somna när hon befann sig i samma rum, slogs, skrek och bet. Efter några veckors kämpande gav jag upp och han fick ligga i soffan och titta på film tills han somnade på kvällarna. Det funkade och när vi tog bort hans dagsvila så gick det åter att lägga honom som vanligt så han somnade i sin egen säng. Ibland blir det kaos men man hittar snart de sätt som passar ens barn :)
Hoppar in här! Har en son på 2 år och 5 mån. Han fick en lillasyster den 28 feb och första veckan funkade det bra. Han har börjat lämna spjälsängen (kan klättra ur) och får sova i sin stora säng. Dock har han nu börjat vakna kl 2 på natten och kommer in till oss. Han får gärna komma in till oss OM han hade somnat om i vår säng! Istället börjar han mer och mer sparkas, nypas, prata och "busa" till slut så ingen av oss får sova alls. Har försökt och gå tillbaka med honom till hans säng men han somnat inte om där heller.
Nu har även dags vilan börjat strula. Och när han inte sover på dan kraschar han vid middan kl 5 och då har jag lagt honom i sin säng. Sen vaknar han igen kl 2 på natten osv osv.
Dagis ringde och sa han hade feber och inte sig själv och det är inte så konstigt när han har sömnbrist.
Är det någon som känner igen sig och har haft liknande problem? Är det syrran som spökar tror ni? Känns hopplöst nu när ingen får sova :(
Storasyster sover i egen säng i eget rum. Det brukar ta ca 30 min för henne att somna så om inte lillebror redan somnat får han sitta med i rummet och äta medan hon somnar. Har funkat bra. På dagtid kan han ibland sova i vagnen om vi varit ute nyligen så hon kan läggas för vilan.
Jag ammade bebis mesans jag nattade gick bra.