• LillTitti

lägga 2-åring när man är hemma med nyfödd. Hur gör ni?

Jag undrar hur alla med barn åldern 2 år respektive nyfödd gör för att lägga 2 åringen när man är ensam hemma. Några med erfarenheter att dela med sig av? Tips? Gäller både dagtid och kväll.

• Svar på tråden lägga 2-åring när man är hemma med nyfödd. Hur gör ni?
  • Mercurialis

Jag hade yngsta barnet i famnen medan jag satt bredvid äldsta barnet vid nattningen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    LillTitti skrev 2013-01-25 11:29:30 följande:
    Hur lång tid tog det då ungefär?
    10-15 minuter.

När andra barnet föddes, var första barnet 3 år. Hade första barnet varit 2 år, så hade jag bara behövt lägga honom, pussa honom godnatt och lämna rummet. Han somnade bäst om han var själv under de första 2,5 åren. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mabaja

Vi har gjort som så att vi nattar minsta först och stora sen! Min äldsta är 2 år och 3 mån och yngsta 10 mån.

• Mercurialis
    Mamma till W skrev 2013-01-25 11:35:28 följande:
    Vi har gjort som så att vi nattar minsta först och stora sen! Min äldsta är 2 år och 3 mån och yngsta 10 mån.
    Så gjorde jag också, när yngsta barnet hade blivit lite äldre.
  • Tezz11

Jag undrar också..  Väntar 2:an i april och då är äldsta 2 år  2 mån... 

äldsta vill gärna ligga nära nära innan hon somnar och det brukar ta 30 -40 min att komma till ro... så med en liten bebis bredvid som kanske gnäller skulle det nog ta längre tid...  

när ni nattar minstingen först, vad gör den äldsta då??  

• Mercurialis
    Tezz11 skrev 2013-01-25 19:34:39 följande:
    Jag undrar också..  Väntar 2:an i april och då är äldsta 2 år  2 mån... 

äldsta vill gärna ligga nära nära innan hon somnar och det brukar ta 30 -40 min att komma till ro... så med en liten bebis bredvid som kanske gnäller skulle det nog ta längre tid...  

när ni nattar minstingen först, vad gör den äldsta då??  
    Tittar på film, leker i sitt rum till exempel.
  • Tezz11
    Mercurialis skrev 2013-01-25 19:37:24 följande:
    Tittar på film, leker i sitt rum till exempel.
    Ok, det skulle inte funka för oss.. min dotter vill inte vara själv många sekunder (fast vi övar på det) Hon är alltid där jag är och gör samma saker typ :) så i så fall skulle hon vara med när minstingen nattas... kanske kommer funka.... inga andra förslag/tips :)
  • HWR
    Mamma till W skrev 2013-01-25 11:35:28 följande:
    Så gjorde jag också.
    Mina tjejer är nu 18 månader och 3 år och jag lägger dem tillsammans.
    Men när lillan var bebis så nattade jag henne medans storasyster tittade på tv/film eller lekte. 
  • cosinus

Lägga in, pussa godnatt, gå ut.

Vi har 2 år mellan alla våra 4 barn och vi har helt enkelt sett till att nattningsrutinerna varit enkla innan de blivit storasyskon för vi har haft bebisar som gärna skrikit sig genom kvällarna så det hade aldrig gått att ha bebis med vid nattningen och man är ju inte alltid båda hemma.

Svar på tråden lägga 2-åring när man är hemma med nyfödd. Hur gör ni?