• Izzie91

Gnäller vid bröstet, ger upp!

Hej.
    Jag har en liten 3 månaders bebis som gnäller och släpper bröstet konstant. Han sover mycket och när han väl är vaken, så är han ledsen väldigt stor del av tiden. Allt det måste väl bero på att han inte blir mätt?
    Detta började förra veckan när jag var borta i några timmar, så vi hade barnvakt som matade honom med utpumpad bröstmjölk i flaska. Blir så fruktansvärt frustrerad! Vad ska jag göra? Överväger att ta till flaska med ersättning helt snart, för vet inte hur man ska kunna vara en glad och positiv mamma när man grämer sig inför varje amningstillfälle.
    Nu på kvällen så grät han, testade att amma, han skrek och grät, fortsatte att försöka få honom att äta, han skrek, tinade bröstmjölk i flaska och gav honom och han slukade allt utan att gnälla, så hungrig är han ju!

Just det! Måste tillägga att detta börjar mestadels efter att han haft sin middagslur, så runt 14 alltså. Morgonen och fm är han sig själv som han var för någon vecka sedan. Han har dessutom inte ökat så mycket i vikt som han gjort innan :/
    Är jag idiotisk om jag ger upp? För detta är verkligen inte roligt....

• Svar på tråden Gnäller vid bröstet, ger upp!
  • Eve cool

Mm fast ersättning blir d ordentligt mätta på. Ersättning är mkt näringsrikt. Menar att om allt känns alltför jobbigt så ge barnet ersättning då

• rödnos

Ersättning må vara näring men det är kemiskt framställda näringsämnen.
    Innehåller dessutom mängder av skräp som inte är bra för små barns hjärnor bla. Tungmetaller etc.
    BVC envisas med att rekommendera även till friska barn med friska föräldrar med efter Livsmedelsverkets nyare upptäckter lär det ändras snart. Som tur är.

• Aileen Allannah
    Eve cool skrev 2013-01-25 23:32:16 följande:
    Mm fast ersättning blir d ordentligt mätta på. Ersättning är mkt näringsrikt. Menar att om allt känns alltför jobbigt så ge barnet ersättning då
    Om man vill amma är det helt onödigt, till och med dumt, att ge barnet ersättning. Barnet blir mätt på bröstmjölk också, och ersättning är just ersättning för bröstmjölk.
  • Izzie91
    MalinEddie skrev 2013-01-25 23:28:46 följande:
    Ja, det stämmar. Det är så mycket nya intryck i den åldern och de blir mer ofokuserade. Vad som fungerade för oss under den perioden var att amma i ett rum med dämpat ljus, inga ljud. Det dröjde nån vecka/ett par veckor innan allt var som vanligt igen.
    Det ska jag testa! :)) För det stämmer nog, eftersom han äter på natten uran problem och då är det ju tyst i sovrummet, bara en liten myslampa som jag tänder :))
    Tack!
  • Izzie91
    Aileen Allannah skrev 2013-01-25 23:30:31 följande:
    Precis som MalinEddie skriver så kan det hjälpa att amma i ett rum som är fritt från störande intryck, många behöver lägga en sjal över bebisens huvud när man ammar, så det inte finns så mycket annat att titta på och störas av. Och om du vill fortsätta amma så tro på att du kan, det går, och ni klarar det, tillsammans!
    Ja, ska testa det imorgon faktiskt :))
  • Karin 748
    rödnos skrev 2013-01-25 23:35:27 följande:
    Innehåller dessutom mängder av skräp som inte är bra för små barns hjärnor bla. Tungmetaller etc.
    BVC envisas med att rekommendera även till friska barn med friska föräldrar med efter Livsmedelsverkets nyare upptäckter lär det ändras snart. Som tur är.
    Men man har ju funnit spår av bland annat flamskyddmedel och diverse andra kemiska underligheter i bröstmjölk också. Det som finns spår av i ersättning är kemisk framställd bensin. vilket även finns i de flesta livsmedel en mamma trycker i sig, ialla fall om hon dricker kaffe, äter margarin samt flertalet andra "processade livsmedel". 
    När de gäller bly och andra metaller i ersättning (enligt rapporten som cirkulerade nyligen) gällde det främst den ekolgiska mjölkfria ersättningen. Och det till trots var det mindre andel metall i dagens ersättning än den dagens föräldrageneration fick. Om nu vi ska gå in på sådant..

Hoppas det löser sig för dig och bebisen TS och att ni hittar ett sätt som ger glad mamma och glad och mätt bebis.  Och ja, även för bebisar som får ersättning krånglar det runt 3 månader :) 

• Eve cool
    rödnos skrev 2013-01-25 23:35:27 följande:

Ok. Fast tänk på alla material födoämne som vi kommer i kontakt me taktilt eller genom föda (om vi nu ska va sådana) så kan man starta en ny diskussion. Vi kan ju aldrig någonsin skydda våra barn från tungmetaller. Länka gärna.

Mjölk kan faktiskt sina. Är barnet gnälligt kanske d e så att produktionen ändå avstannar hur mkt man än försöker. Barnet är fortfarande hungrigt
  • Aileen Allannah
    Eve cool skrev 2013-01-25 23:47:17 följande:

Ok. Fast tänk på alla material födoämne som vi kommer i kontakt me taktilt eller genom föda (om vi nu ska va sådana) så kan man starta en ny diskussion. Vi kan ju aldrig någonsin skydda våra barn från tungmetaller. Länka gärna.

Mjölk kan faktiskt sina. Är barnet gnälligt kanske d e så att produktionen ändå avstannar hur mkt man än försöker. Barnet är fortfarande hungrigt
    Om barnet fortfarande suger så kommer inte produktionen avstanna.
  • Eve cool
    Aileen Allannah skrev 2013-01-25 23:35:46 följande:
    Om man vill amma är det helt onödigt, till och med dumt, att ge barnet ersättning. Barnet blir mätt på bröstmjölk också, och ersättning är just ersättning för bröstmjölk.

Ja!

Fast om d inte går så går d inte
  • Eve cool
    Aileen Allannah skrev 2013-01-25 23:48:38 följande:
    Om barnet fortfarande suger så kommer inte produktionen avstanna.

Jo tyvärr kan d bli så.
  • TaSe

Man kan ju lätta kontrollera om mjölken har sinat genom att pumpa ur brösten. Det är tämligen ovanligt att man sinar, framförallt om barnet har fri tillgång till bröstet.

Ts: Jag hoppas du får ordning på amningen igen, kanske blir det lättare bara med vetskapen att det ofta krånglar just den här perioden?

• Aileen Allannah
    Eve cool skrev 2013-01-25 23:50:48 följande:

Jo tyvärr kan d bli så.
    Det är ovanligt, om allt annat stämmer.
    Eve cool skrev 2013-01-25 23:49:04 följande:

Ja!
    Fast om d inte går så går d inte
    Visst. Men när det bara handlar om vanligt tremånaderstrassel så går det över. Och då räcker det med att man står ut och erbjuder bröstet så ofta bebisen vill ha för att det ska gå bra ändå.

• mikroE

Du väljer ju själv hur du ska göra men som många säger är det en krångelperiod vid 3-4 månader och man kan vara tvungen att ändra lite hur man ammar. Min dotter blev hysterisk om man körde mörkt rum, till och med ibland på natten blev hon hysterisk om hon råkade vakna upp lite för mycket och märkte att det var mörkt. Samtidigt så kunde hon inte amma i för röriga miljöer så min mammauppgift var att hitta den perfekta miljön som inte var för stillsam och mörk men ändå inte för spännande och rörig men gjorde jag det så åt lilla prinsessan på ärten utmärkt och var såååå glad. Det var sjukt frustrerande faktiskt men det tog slut efter en månad tack och lov... Jag tyckte detta var den klart värsta perioden och var alldeles slut för det mesta men det löste sig.

Jag tänkte på det du skrev att han ofta sover länge, är det så även dagtid? I så fall skulle jag faktiskt väcka barnet efter kanske 2,5 timme och erbjuda amning för kanske blir han för hungrig om det går för länge emellan och när han väl vaknar är han urhungrig och därigenom har svårt att koncentrera sig och äta ordentligt. 

• cosinus

Orkar inte läsa igenom allt så du kanske fått dessa tips redan men min ena son var hysterisk vid bröstet kring 2-3 månader. Totalt helt hystrisk. Det kom inte nog fort och det tog mig 10 minuter av gallskrikande unge vid varje tillfälle innan han till slut tog bröstet.

Det gick bra att amma på natten och första passet på morgonen medan han ff var trött men sen var det kört och ju senare på dagen desto sämre tryck i bröstet och desto argare unge.

Det som hjälpte till lite var att pumpa ut mjölk med handen rakt i munnen på honom. Provade även skeda i honom lite bröstmjölk när han öppnade munnen och vrålade för att han inte skulle hinna varva upp så mycket.

Sen hade jag honom ibland i bara blöja i sjalen och gick runt med honom samtidigt som jag försökte få honom att ta bröstet (jag var naken på överkroppen). Det kunde också funka och när han väl ätit ett tag kunde man sätta sig ner.

Efter några veckor slutade det lika tvärt som det börjat och han ammade sen utan problem igen.

• Izzie91

Skönt att höra att det är en period! :)) trodde han var den enda son krånglade där ett tag nästan ;)
    Sista amningen igår vid halv 1 fungerade utan problem för mjölk har jag, vaknade nu med sprängfyllda bröst så :)) men hoppas allt fixar sig och vi kommer på ett eget knep :) tack för alla tips :)

• lina822
    rödnos skrev 2013-01-25 23:22:11 följande:
    Ersättning är skräp, det ger man ju helst inte barn som inte medicinskt måste ha det.
    Vilken onödig kommentar! Vadå skräp??? Finns många barn som får ersättning och mår bra. Många väljer att ge sina barn ersättning på grund av olika skäl. Så du menar att alla de föräldrar ger sina barn skräp??? FY
Svar på tråden Gnäller vid bröstet, ger upp!