• Anonym (uf mamma)

ang umgänge, rätt och skyldigheter när man bara har barnet varannan helg

Hej!

Jag är en mamma som nyss fyllt 30, jag har min son som är 7 år varannan helg.
    För att göra en lång historia kort ang varför jag har sonen så sällan så är det för att jag vart
    sjuk större delen av mitt liv. Sonen har haft mkt vredes utbrott och nattskräck vilket gjorde att
    vår hemsituation inte blev hållbar och jag inte klarade av mitt jobb och blev sjukskriven förra året. 
    Men efter 4 månader som sjukskriven och problemen hemma fortsatte sade jag till hans pappa att fick ta ansvaret. Nu är jag varanna helg mamma. ( jag vill poängtera att hans pappa inte vart särskilt delaktig eller hjälpsam under de senaste åren)

Nu till problemet... Min son är ju 7 år och många fritidsaktiviter börjar komma, vilket jag tyckerär jätte roligt såklart :) Han spelar fotboll på fredagar och innebandy söndagmorgon.
    Jag har alltid tagit bussen för att han skall få träna ( jag har inget körkort och dom bor 1,5 mil bort) eller så kör min sambo.
    Men sporterna betyder då att jag inte kan planera in andra saker med min son.. Denna helgen ville en väninna att vi skulle komma och sova över lör- sönför våra barn är jättebrakompisar :)
     jag sade till hans pappa att det tyvärr inte blev någon bandy för att vi skulle iväg, han gick i taket och blev jättearg och tyckte att vi kunde åka hit fred-lördag ist.. Han har betalt 1500 kr för innebandyn och sade otrevligt att jag kan betala hälften..
    är det fel av mig att tycka att jag bara har honom varann helg och jag vill ha kvalitetstid med min son, hitta på saker och åka iväg? Är det fel av mig att jag inte vill vara helt bunden och passa tider till sporterna och kunna umgås de få dagarna jag har honom?

goda råd mottages varmt {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden ang umgänge, rätt och skyldigheter när man bara har barnet varannan helg
  • Anonym (kram)
    vetvadjagvill skrev 2013-02-03 16:07:50 följande:
    Så Lyssna på din sons önskan.När han vill träna så vet han att du åker dit med honom.   

Håller med, umgås med sonen.
  • vetvadjagvill
    Anonym (uf mamma) skrev 2013-02-23 09:48:02 följande:
    nej jag vet, men eftersom han bara är hos mig fred-sön varannan helg så får jag "be om lov" för pappan. som nu  när jag tagit semester två dagar för extratid.

Annars är han så arg över att jag inte kan ha honom på vardagarna (sova någon dag i veckan) för att jag kan inte lämna honom på skolan och åka bussen eftersom skolan är utanför våran lilla stad och jag jobbar mitt i den, samt jag jag börjar 07:00.

när jag  var och hämtade sonen igår så fick jag fylla i något ledighetspapper och det tyckte jag var konstigt. för som sagt han går i förskolklass och inte i ettan. 

från att ha haft allt ansvar i 6,5 år och har alltid låtit pappan vara delaktig med allt, diskutera sporter, vilka lovdagar han vill ha osv. Så är jag helt utesluten ur allt  och jag orkar verkligen inte bråka, jag är glad över den tiden jag o min lille får ihop.

Varför bor han hos pappan nu ?

Om du inte vill svara här i tråden får du gärna inboxa mig.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-02-23 12:26:17 följande:

Varför bor han hos pappan nu ?
    Om du inte vill svara här i tråden får du gärna inboxa mig.
    Läs trådstarten.... "För att göra en lång historia kort ang varför jag har sonen så sällan så är det för att jag vart
    sjuk större delen av mitt liv. Sonen har haft mkt vredes utbrott och nattskräck vilket gjorde att
    vår hemsituation inte blev hållbar och jag inte klarade av mitt jobb och blev sjukskriven förra året. 
    Men efter 4 månader som sjukskriven och problemen hemma fortsatte sade jag till hans pappa att fick ta ansvaret. Nu är jag varanna helg mamma."
  • Lindsey Egot the only one

Anonym

Ni kanske skulle gå i samtal hos familjerätten där du kan prata om just ditt problem att ditt ex bestämmer över hur innehållet av umgänget ska se ut. Så kan de tala om hur de ser på saken och att han är med och lyssnar. Varför har ni inte vv så du kan vila ut ena veckan och vara mamma och ha sonen den andra veckan. På så sätt kan ni ha pojken i skolan där du bor så får pappan skjutsa till skolan den veckan han har barnet eftersom att du inte har körkort ställer till det med umgänget för dig och barnet.

• Anonym (uf mamma)
    LindaEfraim skrev 2013-02-23 12:49:10 följande:
    Anonym Ni kanske skulle gå i samtal hos familjerätten där du kan prata om just ditt problem att ditt ex bestämmer över hur innehållet av umgänget ska se ut. Så kan de tala om hur de ser på saken och att han är med och lyssnar. Varför har ni inte vv så du kan vila ut ena veckan och vara mamma och ha sonen den andra veckan. På så sätt kan ni ha pojken i skolan där du bor så får pappan skjutsa till skolan den veckan han har barnet eftersom att du inte har körkort ställer till det med umgänget för dig och barnet.

Hej, vi hade varannan vecka 2-3 månader innan han flyttade till Sin pappa på heltid. Han hade ingen nattskräck, vredesutbrott och skötte Sig fint hos pappan den veckan han var där. Så fort han kom hem till mig så var våra problem igång igen.. Han mådde inte bra och jag mådde inte bra, därför känndes det som den bästa lösningen. nu när han är hos Mig varannan helg är han en helt annan pojke, han är glad, vi bråkar inte Och vi har fått en bra relation nu och jag är lycklig över det! Jag funderar på att vi ska kontakta familjerätten eftersom vi inte kan kommunicera riktigt, dvs pappan bestämmer Och jag får rätta mig efter det.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-02-03 16:10:34 följande:
    Men varför hade du ridning på helgen..?

Din mamma hade kunnat göra det lättare för dig och fixat tid mitt i veckan.. det som hände var att hon fick dig att välja  stallet eller pappa och hon gjorde det inte lättare för din pappa att få dig glad.

Skyll inte på din pappa...   SOM faktikt träffade dig och som ville träffa dig så pass att han inte ville missa tid med dig.
    varför ser du det så negatit.?

Hade han skitit i dig hade han låtit dig åka till stallet varenda helg och dragit ner den tid ni hade tillsammans. 

Han engagerade sig faktikst i att få vara med DIG!
    För att den avancerade barngruppen jag red i gick bara på helgerna för det var då den instruktören fanns tillgänglig.
    Nej det var inte att han ville umgås med mig, det var att han inte ville ställa in sina saker.
    Att köra till hockey mm var inga problem att köra till, men just min aktivitet var så jobbig.

Jag anser att är man förälder så får man acceptera att barnen har fritidsintressen och man får helt enkelt vara delaktig i dom.
    Väljer man att inte ha sitt barn mer än 4 dagar i månaden får man acceptera att barnet har ett liv som man även får anpassa sig till och försöka bli delaktig i    
  • vetvadjagvill
    Anonym (uf mamma) skrev 2013-02-23 14:51:57 följande:

Hej, vi hade varannan vecka 2-3 månader innan han flyttade till Sin pappa på heltid. Han hade ingen nattskräck, vredesutbrott och skötte Sig fint hos pappan den veckan han var där. Så fort han kom hem till mig så var våra problem igång igen.. Han mådde inte bra och jag mådde inte bra, därför känndes det som den bästa lösningen. nu när han är hos Mig varannan helg är han en helt annan pojke, han är glad, vi bråkar inte Och vi har fått en bra relation nu och jag är lycklig över det! Jag funderar på att vi ska kontakta familjerätten eftersom vi inte kan kommunicera riktigt, dvs pappan bestämmer Och jag får rätta mig efter det.
    på vilket sätt har han nattskräck?
  • Anonym (mamma)

Min son är hos sin pappa varannan helg. Därför har jag valt fritidsaktiviteter som ligger på vardagarna. Jag tycker det tar för mycket av deras tid om han ska köra flera mil till fritidsaktiviteter varje helg. Ibland är det fotbollsmatcher på helgerna, och då får dom åka dit om dom vill. 

• Anonym (uf mamma)
    vetvadjagvill skrev 2013-02-23 16:45:50 följande:
    på vilket sätt har han nattskräck?

Han skrek periodvis på nätterna 5-7 dagar i veckan. Han skrek så högt att han blev hes Nattskräcken började när han var 2,5-3 år gammal. Det får inte att väcka honom heller.
    Anonym skrev 2013-02-23 15:01:59 följande:
    För att den avancerade barngruppen jag red i gick bara på helgerna för det var då den instruktören fanns tillgänglig. Nej det var inte att han ville umgås med mig, det var att han inte ville ställa in sina saker. Att köra till hockey mm var inga problem att köra till, men just min aktivitet var så jobbig. Jag anser att är man förälder så får man acceptera att barnen har fritidsintressen och man får helt enkelt vara delaktig i dom. Väljer man att inte ha sitt barn mer än 4 dagar i månaden får man acceptera att barnet har ett liv som man även får anpassa sig till och försöka bli delaktig i    

Jag vill tillägga att jag inte "valt detta för att det e roligt" bara en tanke. Jag är delaktig, jag vill bara kunna umgås med min son och göra andra saker någon gång utav de helger jag har honom
  • Anonym (uf mamma)
    Anonym (mamma) skrev 2013-02-23 16:48:46 följande:
    Min son är hos sin pappa varannan helg. Därför har jag valt fritidsaktiviteter som ligger på vardagarna. Jag tycker det tar för mycket av deras tid om han ska köra flera mil till fritidsaktiviteter varje helg. Ibland är det fotbollsmatcher på helgerna, och då får dom åka dit om dom vill. 

Du är En snäll mamma
  • Anonym

Mamma tiden är minst lika viktig som fritidsaktiviteter, om inte viktigare!
    Jag tycker såhär, pappan kan egentligen inte planera in aktiviteter när sonen ska umgås med dig. Å andra sidan så tycker nog sonen det är kul att du är med honom på hans aktiviteter.. Men ibland måste man ju få åka bort och göra något annat allra minst då det är helg..

• Anonym (uf mamma)

Nej precis, han pappa kan inte avgöra vad vi ska göra saken är med den att han fråga inte från första början (i höstas) om det var ok med innebandy. Men nu Gpr han ju på det och han tycker dete kul Det är inte så att jag struntar i hans sporter. Men vi vill ju kunna någon gång jag planerar in vuxengrejer de helgerna han inte är hos oss och annat när han är hemma. Jag byter aldrig helger, kommer det upp saker en helg (bjudningar eller vuxen saker) när jag har honom så avböjer jag. När jag ar sonen är det han som är i fokus Och inte andra saker

• vetvadjagvill
    Anonym (uf mamma) skrev 2013-02-23 20:49:03 följande:
    Nej precis, han pappa kan inte avgöra vad vi ska göra saken är med den att han fråga inte från första början (i höstas) om det var ok med innebandy. Men nu Gpr han ju på det och han tycker dete kul Det är inte så att jag struntar i hans sporter. Men vi vill ju kunna någon gång jag planerar in vuxengrejer de helgerna han inte är hos oss och annat när han är hemma. Jag byter aldrig helger, kommer det upp saker en helg (bjudningar eller vuxen saker) när jag har honom så avböjer jag. När jag ar sonen är det han som är i fokus Och inte andra saker

fast pappan har inte rätt att ensam lägga aktiviteter på din tid med sonen.

Och sonen är så liten än att tiden att få göra något kul med dig är viktigare än att fast gå på en aktivitet.
    Han lär sluta och börja en del aktiviteter ändå innan han hittat sin favorit, ibland spelar de ett tag sedan är det inte kul längre när det är träningar 2 ggr i veckan och matcher varenda helg.
    En del barn vill inte bara vara upplåsta av alla träningar och matcher utan leka.

Precis som med skola och läxor.
    jag har en son jag träffar vh fre-sön.
    Pappan tjatar jämt på mig att jag ska göra läxor med han på helgen (han går i 5an)

SÅ jag har pratat med skolan om hans behov av att plugga.
    De anser att han kan få vara ledig hela helgen hos mig och leka med sina syskon.
    De har lovat - efter att jag tjatat på dem - att om det är ett ämne han ska ha prov i och de vet att han har ett behov av att plugga mer tex om han lyssnat dåligt på lektionen eller inte gjort så bra på läxförhören, då ska de höra av sig och skicka med extra mattrial så han kan plugga.

Men tills dess får han ha en skön helg.  

Min ena barn gick på innebandy också i samma ålder som din son.
    Var så glad över att komma dit men ville så gärna få vara hemma med oss andra den tiden också på helgen, få sovmorgon. det blev lite lugnare helger utan matcher.
Svar på tråden ang umgänge, rätt och skyldigheter när man bara har barnet varannan helg