• Anonym (uf mamma)

ang umgänge, rätt och skyldigheter när man bara har barnet varannan helg

Hej!

Jag är en mamma som nyss fyllt 30, jag har min son som är 7 år varannan helg.
    För att göra en lång historia kort ang varför jag har sonen så sällan så är det för att jag vart
    sjuk större delen av mitt liv. Sonen har haft mkt vredes utbrott och nattskräck vilket gjorde att
    vår hemsituation inte blev hållbar och jag inte klarade av mitt jobb och blev sjukskriven förra året. 
    Men efter 4 månader som sjukskriven och problemen hemma fortsatte sade jag till hans pappa att fick ta ansvaret. Nu är jag varanna helg mamma. ( jag vill poängtera att hans pappa inte vart särskilt delaktig eller hjälpsam under de senaste åren)

Nu till problemet... Min son är ju 7 år och många fritidsaktiviter börjar komma, vilket jag tyckerär jätte roligt såklart :) Han spelar fotboll på fredagar och innebandy söndagmorgon.
    Jag har alltid tagit bussen för att han skall få träna ( jag har inget körkort och dom bor 1,5 mil bort) eller så kör min sambo.
    Men sporterna betyder då att jag inte kan planera in andra saker med min son.. Denna helgen ville en väninna att vi skulle komma och sova över lör- sönför våra barn är jättebrakompisar :)
     jag sade till hans pappa att det tyvärr inte blev någon bandy för att vi skulle iväg, han gick i taket och blev jättearg och tyckte att vi kunde åka hit fred-lördag ist.. Han har betalt 1500 kr för innebandyn och sade otrevligt att jag kan betala hälften..
    är det fel av mig att tycka att jag bara har honom varann helg och jag vill ha kvalitetstid med min son, hitta på saker och åka iväg? Är det fel av mig att jag inte vill vara helt bunden och passa tider till sporterna och kunna umgås de få dagarna jag har honom?

goda råd mottages varmt {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden ang umgänge, rätt och skyldigheter när man bara har barnet varannan helg
  • Anonym

Vad vill barnet? Vill han spela bandy eller hälsa på en kompis?

• Anonym

Just nu anklagar du ext efter så många år som har haft sonen ofta. Det klart att sporten viktigare för sonen.

• Anonym (uf mamma)

han säger att det inte gör något för att hellre vill vara med mig och mysa Hjärta

• Anonym (uf mamma)

anklagar och anklagar ( det beror på hur man ser det,men strunt samma) frågan var väl ocm jag inte skall kunna åka iväg med honom eller kunna hitta på saker med honom någon gång emellanåt?

• sextiotalist

Jadu, det verkar som att du är viktigare för sonen än innebandyn, så då är det väl inga problem. Att pappan sedan betalt hutlösa pengar för att sonen ska spela innebandy är hans problem.

Lillkillen är ju bara 7 år och då ska man inte ha sin fritid så uppbokad att man inte har utrymme för bara vara, spontana saker och träffa vänner, släktingar etc 

• Anonym (uf mamma)
    sextiotalist skrev 2013-01-27 09:50:52 följande:
    Jadu, det verkar som att du är viktigare för sonen än innebandyn, så då är det väl inga problem. Att pappan sedan betalt hutlösa pengar för att sonen ska spela innebandy är hans problem.

Lillkillen är ju bara 7 år och då ska man inte ha sin fritid så uppbokad att man inte har utrymme för bara vara, spontana saker och träffa vänner, släktingar etc 

tack,det är så jag känner :) givetvis ska han ju till sina sprter men jag vill kunna umgås och att vi får kvalitetstid ihop när han bara är 4-5 dagar i månaden.
  • Anonym

Blir det kvalitets med dig om ni ska sova borta hos vänner?

• Vinterankan

Jag skulle väl säga som så att det är ok att missa något träningspass för att man ska göra något speciellt men inte att det missas varje gång han är hos dig.

• Anonym (uf mamma)
    Anonym skrev 2013-01-27 10:14:30 följande:
    Blir det kvalitets med dig om ni ska sova borta hos vänner?

menar ju även att att vi skall kunna åka iväg eller hitta på andrasaker än att bli hemma för att passa en tid (hade jag haft körkort så hade vi ju åkt till innebandyn idag)
    Vinterankan skrev 2013-01-27 10:42:31 följande:
    Jag skulle väl säga som så att det är ok att missa något träningspass för att man ska göra något speciellt men inte att det missas varje gång han är hos dig.
    ja jag menar ju någon gång bara;) vi är alltid på träningarna annars. men nu flög pappan i taket för att vi missade denna gången
  • vetvadjagvill

Självklart så kommer det tillfällen då man helt enkelt faktikst gör annat.

Jag tycker inte det är hela världen, sonen tycker säkret det är kul mer variation också tiden hos dig istället för att göra samma sak jämt.

OM pappan hade varit tvyngen att ställa in själv så hade han gjort det utan diskussioner eller tanke på pengar.

Planer du in något kul och du behöver inte berätta det för  pappan innan helgen,  berätta det efteråt då du kan berätta hur kul barnet hade istället.

Be honom se hur många gånger du faktikst engagerat dig att åka till innebandyn så han kan se att du faktikst bryr dig.

Han ska vara glad att du bor så pass att du kan ta honom till innebandyn din tid,  en del  har barn så långt mellan föräldrarna att det blir ihållbart att köra tur och retur hela tiden till olika aktivieteter.

Och viktigast är förtåss umgänget med dig, viktigare än innebandyn.
    Ingen skulle ta ifrån dig ditt umgänge för att du inte kan åka till innebandyn din tid med barnet.

Svar på tråden ang umgänge, rätt och skyldigheter när man bara har barnet varannan helg