• bellan

Berätta att jag är gravid, anställningsintervju?

Hej!
    Jag behöver verkligen råd!
    Det är så att jag är gravid i vecka 10 och jobbar deltid på en förskola som jag verkligen inte trivs på. Nyss så ringde de från en annan förskola och frågade om jag ville komma på intervju nästa vecka.
    Detta är ett graviditetsvick fram till 31 december på 100 %. 

Tycker ni att jag ska vara ärlig och berätta? Eller ska jag ljuga?  

• Svar på tråden Berätta att jag är gravid, anställningsintervju?
  • traveler
    bellan skrev 2013-01-28 18:00:47 följande:
    Hej!
    Jag behöver verkligen råd!
    Det är så att jag är gravid i vecka 10 och jobbar deltid på en förskola som jag verkligen inte trivs på. Nyss så ringde de från en annan förskola och frågade om jag ville komma på intervju nästa vecka.
    Detta är ett graviditetsvick fram till 31 december på 100 %. 

Tycker ni att jag ska vara ärlig och berätta? Eller ska jag ljuga?  
    Säg inget, du har ingen skylldighet att berätta
  • bellan
    traveler skrev 2013-01-28 18:02:54 följande:
    Säg inget, du har ingen skylldighet att berätta
    Men jag tänker lite.. Om bara någon månad så kommer det ju att synas.. Känns kanske inte helt schyst att inte säga något?
    Tjänsten kan komma att förlängas också. Då kanske det är bättre att vara ärlig och sen kunna komma tillbaka..
    Fast  undra om det finns någon som helst chans att de skulle anställa mig när jag är gravid... 
  • lostinspace

Frågar de dig om du är gravid så kan du ju berätta, i annat fall lär det inte finnas någon orsak. Är det dessutom vecka tio så är ni ju i riskzonen för missfall med, och då är det ganska vanligt att man inte berättar förrän vecka 12...

• Slaria

Jag jobbar deltid och vid behov men jag berättade redan i vecka 9 att jag var gravid. Mest pga att jag mådde så otroligt illa. Min chef blev glad att jag berättade och sa att det ger betydligt större chanser till fortsättning än om jag undanhållit det och låtsas som ingenting. Fått en mer stabil anställning trots att jag berättat om graviditeten. En tjej som fick barn för ett par månader sen fick fast anställning när hon var i 7:e månaden. Nu kanske vi har en väldigt bra och överseende chef som ser anställda som en långvarig "investering" men jag ser det enbart som positivt att vara ärlig!

• traveler

Lycka till Bellan, hoppas du får jobbet:)

• bellan

Åh tack för alla svar! Tycker ni att jag ska berätta för min nuvarande chef att jag ska på intervju på måndag?

• SarkastiskRealist
    bellan skrev 2013-01-28 22:02:07 följande:
    Åh tack för alla svar! Tycker ni att jag ska berätta för min nuvarande chef att jag ska på intervju på måndag?
    Nej. Informera din chef endast om det nya jobbet vill ha referenser eller erbjuder dig jobbet!
  • Seven Costanza
    SarkastiskRealist skrev 2013-01-29 17:40:52 följande:
    Nej. Informera din chef endast om det nya jobbet vill ha referenser eller erbjuder dig jobbet!

Håller med. Angående om att berätta på intervjun så hade jag tänkt att det berodde på hur gärna jag ville komma ifrån nuvarande jobbet samt hur viktigt jag tyckte det var att få möjlighet att jobba 100% för att få högre föräldrapenning. Jag hade troligen inte berättat utan tyckt att det vara viktigare att få ett annat jobb och få bättre fp. Hade det varit en tillsvidare hade jag kanske tänkt mer på hur jag uppfattas om jag undanhåller det men eftersom man inte har någon skyldighet att berätta samt kan få missfall så hade jag troligen ändå inte berättat.
  • bellan

Rektorn på nuvarande förskola höjde månadslönen med 800 för hon sa att den förra var fel.. Berättade om intervjun igår när vi pratade. Kanske därför hon höjde?

Känns så taskigt mot arbetskollegor att gå bakom ryggen på en annan intervju..

Kan inte ljuga heller. Helt omöjligt. Fan vad kluven jag är. Hur ska jag ha mage att ljuga och sen kommer jag ha fruktansvärt ångest om jag får jobbet..

Kanske ska jag berätta endast om jag blir erbjuden tjänsten och ska skriva på? Då är det ju svårt för de att säga nej,.

Svar på tråden Berätta att jag är gravid, anställningsintervju?