• AnnaElizabeth

Partner som inte är vegetarian?

Hur äter ni som är vegeterianer men bor med någon som inte är det? Om ni äter ihop som familj - vem lagar mat, vad lagas? Vem "dominerar" menyn mest - går köttätaren med på att avstå hemma?

Hur blir det med matbudgeten om köttätaren vill köpa kött från hushållskassan? Måste han/hon betala det utanför hemmets gemensamma kassa då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Partner som inte är vegetarian?
  • SallySpectra

Maken är vegetarian men inte jag och barnen. Vi äter visserligen mycket lite kött, men när det händer lagar vi både veg och kött med samma tillbehör och sås. Gemensamma hushållskassan går till all mat, såväl kött som vegetariskt. Maken kan laga kött till barnen men äter såklart inte själv.

• sanlun

Min sambo är vegetarian och även så våra barn då det är viktigt för honom. Jag är inte det men inte heller så förtjust i kött så vi har alltid ätit vegetariskt hemma. Om jag vill ha kött kan jag såklart köpa det från vår gemensamma kassa men jag skulle inte kunna skicka honom ensam att köpa det då det skulle kännas fel för honom.

• Jennie med ie

Jag är lakto-ovo-vegetarian, maken och sonen blandkostare typ. Ibland äter alla veg. ibland äter vi två helt olika rätter (eller ibland tre), ibland äter vi samma tillbehör och sånt men sedan jag vegetarisk proteinbit och de kött eller fisk. Allt betals med hushållets gemensamma pengar. Jag kan även köpa kött/fisk/skaldjur och då välja varianter som känns nåt sånär okej, annars hade minst samma mängd köpts ändå men inte med samma koll från min sida. Jag tillagar inte kött, men kan värma upp färdig mat åt sonen.

• The Fugly

Nu för tiden äter jag fisk men det funkade på samma sätt innan dess.

Min man är allätare men äter oftast "min mat" hemma och det är mest han som lagar maten. Han tycker lyckligtvis att det är roligt att hitta nya vegetariska recept så han störs inte av att min typ av mat dominerar menyn. I vissa maträtter äter han kött och jag vegetariskt, typ hamburgare men det blir ju inte varje dag. All mat köps alltid med gemensamma pengar.

• 1978

Svarade: vi äter bara vegetariskt. Men det är inte helt sant. Sambon köper köttpålägg till smörgåsarna ibland.

Svar på tråden Partner som inte är vegetarian?