• Anonym

Hur vanligt att självmant skriva över vårdnaden?

Här läser man mest om tvister och en förälder får ensam vårdnad av nån orsak.
    Händer det dock att någon förälder självmant skriver över vårdnaden på den andra föräldern och hur vanligt är det i såfall? 
    hur är tankegångarna hos en förälder som skriver över vårdnaden helt till den andra föräldern? Några idéer? Aldrig hört om nån som självmant gjort det, därav min fråga.
    JAG skulle aldrig kunna tänka mig göra det heller för den delen...  

• Svar på tråden Hur vanligt att självmant skriva över vårdnaden?
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2013-01-29 22:50:45 följande:
    Det är vanligt, särskilt avseende små barn eftersom fördelningen av föräldradagar hänger på vårdnaden ....

Varför vill man ge upp vårdnaden om sitt barn? Föräldradagarna är ju truts allt bara 60 st som det handlar om. De andra kan man ju skriva över ändå? Man ger ju upp otroligt mkt när man säger upp vårdnaden...
  • Anonym (förstår)

jag har blivit erbjuden av en nära vän att bli gravida ihop men han vill inte att han ska stå med någonstans, vill inte känna barnet annat än som vän till dess mamma.

• greta2
    Anonym (iskall) skrev 2013-01-28 22:00:45 följande:
    Jag vet ett fall där det hände, en pappa som var helt urspårad på sprit och tabletter och faktiskt som tur var fattade att han verkligen inte kunde ta hand om sina barn vv, innan det gick till soc. Föga förvånande har han även en grav bokstavsdiagnos, frågan är om dessa personer borde skaffa barn alls.

Kanske. Men det är ju lätt att säga om man inte lever deras liv, att de inte skulle skaffa barn.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-01-30 05:28:37 följande:

Varför vill man ge upp vårdnaden om sitt barn? Föräldradagarna är ju truts allt bara 60 st som det handlar om. De andra kan man ju skriva över ändå? Man ger ju upp otroligt mkt när man säger upp vårdnaden...
    Men om man inte är överens om att skriva över några dagar (inom ramen för gemensam vårdnad) så kan ensam vårdnad förstås vara ett alternativ.
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2013-01-31 00:38:57 följande:
    Men om man inte är överens om att skriva över några dagar (inom ramen för gemensam vårdnad) så kan ensam vårdnad förstås vara ett alternativ.

Absolut men har svårt att se att någon inte kan tänka sig skriva över några förändrardagar men hela vårdnaden om barnet går bra?!? Kan köpa om det är någon som bli förälder "mot sin vilja" eller att man bor 50 mil från varandra men i "vanliga" fall låter det helt galet
  • Anonym (aabbcc)

En fd arbetskamrat till mig skrev över vårdnaden för hans ex tvingade honom genom att säga att hon aldrig tänkte sluta dra honom till domstol. Han hade helt enkelt inte råd med advokater längre. Han hade hamnat hos Kronofogden, var arbetslös och riskerade att bli bostadslös.

• Anonym (aabbcc)
    Anonym (aabbcc) skrev 2013-01-31 11:08:41 följande:
    En fd arbetskamrat till mig skrev över vårdnaden för hans ex tvingade honom genom att säga att hon aldrig tänkte sluta dra honom till domstol. Han hade helt enkelt inte råd med advokater längre. Han hade hamnat hos Kronofogden, var arbetslös och riskerade att bli bostadslös.

Glömde säga att han var arbetslös för att han hade flyttat 30 mil för att kunna bo i närheten av barnet (mamman hade tagit barnet och flyttat - först utan att meddela vart hon tagit vägen).
  • Anonym (URK)
    Anonym (iskall) skrev 2013-01-28 22:00:45 följande:
    Jag vet ett fall där det hände, en pappa som var helt urspårad på sprit och tabletter och faktiskt som tur var fattade att han verkligen inte kunde ta hand om sina barn vv, innan det gick till soc.

Föga förvånande har han även en grav bokstavsdiagnos, frågan är om dessa personer borde skaffa barn alls.
    Jag har en bokstavsdiagnos och det finns många fördelar med att ha det när man har barn likväl som nackdelar. Din sista mening säger att DU definitivt inte bör ha barn. Vad har man för människa om man tänker så???
  • Anonym (URK)
    Anonym skrev 2013-01-30 05:28:37 följande:

Ibland kan biomamman vara så odräglig och sakna helt oförmåga att samarbeta. 
    Min man behöver under en period att hon har barnen två-tre dagar mera. För detta skulle hon ha 900.- per dygn. De bor där hennes nätverk finns. De flyttade närmare hennes nätverk när de fick barn för att hon tyckte det var viktigt. Nu sitter han långt ifrån sitt nätverk och behöver ett gott samarbete med henne. Hon använder detta och utövar makt genom hans beroende av henne.

• Anonym (URK)
    Anonym skrev 2013-01-31 05:23:39 följande:

Absolut men har svårt att se att någon inte kan tänka sig skriva över några förändrardagar men hela vårdnaden om barnet går bra?!? Kan köpa om det är någon som bli förälder "mot sin vilja" eller att man bor 50 mil från varandra men i "vanliga" fall låter det helt galet
    Ibland kanske man måste ge upp sina barn för att en bioförälder gör allt för att förstöra den andres liv. Många som står och väger. En del orkar inte längre och ger upp sina barn. Sorgligt, men vem bär ansvaret. Den som ger upp barnen eller den som jävlas med den andre? Tror barnen när de blir större kommer ställa den som jävlas till svars... 
  • Anonym
    Anonym (URK) skrev 2013-01-31 12:55:23 följande:
    Ibland kanske man måste ge upp sina barn för att en bioförälder gör allt för att förstöra den andres liv. Många som står och väger. En del orkar inte längre och ger upp sina barn. Sorgligt, men vem bär ansvaret. Den som ger upp barnen eller den som jävlas med den andre? Tror barnen när de blir större kommer ställa den som jävlas till svars... 

Tragiskt men finns många som ger upp vårdnaden utan nån biomamma som jävlas...
  • Plommongurka

Pappan till mitt barn skrev över vårdnaden.. Han hade vart så oärlig mot mig så han insåg att jag skulle inte kunna lita på han så för att jag skulle känna mig lugn så skrev han över den på mig. Vi har ett bra sammarbete och har inte haft någon konflikt om det

• ulfsas

Hur vanligt det är vet jag ej men en kompis gjorde det efter sin skilsmässa.

Hans x tjänade dubbelt mot honom och hon hade råd att bosätta sig i samma dyra område som de bodde i innan. Han kunde inte få en bostad i närheten så att han kunde hämta och lämna de 3 barnen på skola och dagis. Han har ingen bil. 
    Hon var inte intresserad av att kompromissa så att de kunde bo relativt nära i ett område som de båda kunde enas om. Han ansåg då att ansvaret föll på henne och skrev över vårdnaden på henne.
    Han träffar dem lite utspritt ändå men bara ca 7 dagar på 10 veckor. 7 av 70. Jag hade dött själv då.

Nu tjatar hans x om att han borde ta mer ansvar för hon är resande säljare. Lite för sent nu. 

Man, 192 cm, 49 år, Sundbyberg, singel ;)
Svar på tråden Hur vanligt att självmant skriva över vårdnaden?