• Anonym (kanskegravid)

hur tidigt plussade ni???

Hur tidigt plussade ni?

helst hur mångda dagar efter ägglossning? mensvärk och svullna/ömma bröst (sen vet jag att alla plussar olika tidigt/sent beroende på hur fort och högt hcg är)

men vill höra hur tidigt ni plussade Glad

• Svar på tråden hur tidigt plussade ni???
  • Anonym
    a dream within a dream skrev 2013-01-31 20:58:35 följande:
    Anonym, det där köpte jag förut också, innan jag läste på mig ordentligt. Gör om och gör rätt. Med vänlig hälsning!
    Det är nog du som behöver läsa på, jag är läkare och ganska väl påläst i detta... Kan tex rekommendera Langman's Medical Embryology om du vill ge dig på lite fack-litteratur i ämnet.
  • Anonym
    a dream within a dream skrev 2013-01-31 20:59:37 följande:
    Och har man pengarna och vill lägga dem på tester så är det väl upp till den och inte dig att lägga in ett veto.
    Det lades inte in nåt veto, jag bara skrev att det kan vara värt att fundera på om man verkligen vill testa tidigt eftersom många som faktiskt är gravida testar neg innan BIM.
  • Anonym (kanskegravid)

okej nu håller vi oss till ämnet och "hoppar" inte på varandra om kunskaper ect.vissa behöver veta i ett tidigt skede om de är gravida, så inte döma någon.

hört att folk har plussat allt från bim -7 till bim + flera dagar/ veckor

de flesta plussar 2 dagar innan bim vad jag läst mig till. väntan kan för vissa som försökt så känge kännas länge, varje dag kan kännas som en evighet och minsta hopp kanske gör att de känner att de kan gå en dag till osv. 

• Anonym

Så här står det på Clearblue's hemsida:

Om du testar innan förväntad menstruation och får ett “Inte Gravid”-resultat finns det fortfarande en chans att du är gravid, men att dina hormonnivåer ännu inte är tillräckligt höga för att detekteras av testet.

I kliniska tester med urin från tidig graviditet gav Clearblue Digitalt Graviditetstest följande resultat: 51% av kvinnorna fick ett “Gravid”-resultat 4 dagar tidigt, 82% av kvinnorna 3 dagar tidigt, 90% av kvinnorna två dagar tidigt och 95% av kvinnorna 1 dag tidigt.

Dvs 1 av 10 testar neg på BIM-2 fastän de är gravida.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-31 20:43:05 följande:
    Det är inte medicinskt möjligt att plussa på ÄL +5. Ett befruktat ägg planerar in i livmodern på dag 6 (och ja, alla embryon utvecklas lika i början). Vid provrörsbefruktning överför man ofta embryon på just dag 5 (som då kallas blastocyster), på dag 6 "kläcks" de ur ett skal och kan först då fästa i livmoderslemhinnan.

Om man tror att man plussat på ÄL+5 har man helt enkelt misstagit sig på ägglossningstidpunkten!

Efter att ägget har fäst in tar det några dagar (minst 2-3) innan man kan mäta gravidhormonet HCG i blodprov och cirka 4-5 dagar innan man kan mäta det i urin. Dvs det är helt meningslöst att testa innan ÄL +10.

Sen kan man ju fundera på om man vill testa så tidigt ändå, även på BIM -2 testar rätt många som faktiskt är gravida negativt. Det blir ju både en liten besvikelse och onödiga pengar på tester.
    Det verkar stämma ganska bra, här är en bild som visar att ägget fäster dag 7 efter befruktning:
    en.wikipedia.org/wiki/File:HumanEmbryogenesis.svg

• Anonym (kanskegravid)
    Anonym skrev 2013-01-31 21:18:08 följande:
    Det verkar stämma ganska bra, här är en bild som visar att ägget fäster dag 7 efter befruktning:

filen finns inte, testa igen :)
  • Anonym
    Anonym (kanskegravid) skrev 2013-01-31 21:31:38 följande:

filen finns inte, testa igen :)

Funkar för mig, om det inte funkar att klicka på länken så kopiera hela raden och klistra in i nya sida.
  • Anonym

Fick gravid 2-3 veckor på ClearBlue exakt 14 dagar efter ÄL. BIM-2 var detta, o då hade jag haft plus flera dagar innan det med andra stickor! Jag använde ÄL-tester så vet när jag hade min ÄL.

Det är individuellt, finns att läsa överallt att det kan ta olika lång tid för ägget att fästa i livmodern - det beror helt på var det befinner sig vid befruktningstillfället. Dock är det mest normala ca 7 dagar efter befruktning.
    Att gå ut o säga att det tar exakt si o så många dagar... nä, det kan man inte göra helt enkelt.

• Anonym (Lisa)

Min IVF läkare har sagt att ett embryo tidigast kan fästa in dag 6 efter befruktning. Jag fick insatt ett 5 dagars embryo när jag gjorde IVF och då lägger de det rakt in i livmodern så det behöver inte "vandra" till livmodern utan kan fästa direkt när det är redo.

• Anonym (Lisa)

Här står det att ägget fäster mellan 6 och 12 dagar efter ägglossning: en.wikipedia.org/wiki/Implantation_%28human_embryo%29

"In humans, implantation of a fertilized ovum is most likely to occur about 9 days after ovulation, ranging between 6 to 12 days."

Folk får ju testa hur tidigt de vill, men om man har mer kunskap kanske man väljer annorlunda?

• Anonym (kanskegravid)
    Anonym (Lisa) skrev 2013-02-01 07:06:14 följande:
    Här står det att ägget fäster mellan 6 och 12 dagar efter ägglossning: en.wikipedia.org/wiki/Implantation_%28human_e... "In humans, implantation of a fertilized ovum is most likely to occur about 9 days after ovulation, ranging between 6 to 12 days." Folk får ju testa hur tidigt de vill, men om man har mer kunskap kanske man väljer annorlunda?

Precis! Det tror jag också. Kunskap är så viktigt för att folk även inte skall bli besvikna för att "så många andra" plussar tidigt" jag jag plussade efter Bim med första barnet ingen aning att jag var gravid undrade vart min mens var hade p piller och med nr 2 fick jag en känsla men super negativt Bim-5 men positivt Bim-4. alla analyserar sina test och graviditeter innan Bim, jag tror inte det är onormalt att man inte känner Main innan Bim, kanske lite molande värk och vissa illamående men mycket är nog psykiskt.
  • Anonym (Plussat)

Gammal tråd, men svarar ändå. 

Har använt både ägglossningstester och Natural Cycles för att ha koll på min ägglossning.
    Fick ett svaaaagt + på ÄL +13. Använde babyplans tidiga tester. 

Mina tidigare tre graviditer har jag inte haft koll på ägglossning, men fått + först ett par dagar efter BIM. 

Tänkte att det kunde ge hopp till någon!

Svar på tråden hur tidigt plussade ni???