• längtan8402

problem sedan bebisen kom..sambon vill knappt hjälpa till nåt alls =(

Vill veta om fler har det såhär..eller om det bara är jag..
    Sedan sonen kom för två månader sen har jag börjat böi irriterad och arg på öin sambo så pass att mina känslorr snart dör ut.
    Han ammas inte utan får flaska. Jag får ju såklart gå upp nätterna eftersom han är bygg arbetare och har väldigt slitsamt jobb. det förstår jag absolut och det är inte mer än rätt.
    Men när han kommer hem kl sex på dagarna e han så slö så han lägger sig direkt i. spffan o där ligger han i stort sätt till elva halv tolv helt slut. det förstår kag till viss del oxå att han är trött. men han byter inga blöjor eller ens ger han sista målet innan läggdags vid tio elva tiden. Då jag lägger mig kl nio pga att jag ilte får sova hela nätterna o jag är trött tidigt.
    han säger ofta när kag ber han ta sonen runt tio med mat o blöjbyte att han inte orkar o det kan jag göra för jag e mamma ledig o det e mitt jobb! Jag tar det som jävligt taskigt att han blir sur för jag ber han när jag vill sova, egoistiskt.
    Han blir även sur på hwlgerna om jag säger att han kan ta en hel natt eller om han ska byta blöja.
    han menar att jag e hemma hela dagarna o han har bara helgen att sova ut då han går upp kl sex. Det här har vi bråkat o nästan skrikit om, jag blir så besviken att han inte vill hjälpa till mer.
    Troede faktiskt inte dwet skulle bli såhär.
    någon mer som har det såhär.
    ni som ska skryta om era män att de gör allt, ni behlver inte skriva. Mår bara ännu sämre då.

• Svar på tråden problem sedan bebisen kom..sambon vill knappt hjälpa till nåt alls =(
  • skogsvitter

Sådär ska det självklart inte behöva vara!!! Det är inte ok någonstans!
    Försök samla på dig styrka och om han ändå bara ska vara en belastning för dig kan du lika gärna dumpa svinet, det kommer bli mycket lättare för dig när du är ensam för då kommer han inte sluka energi från dig och du kommer slippa negativa känslor som irritation och ilska. Därför är det bättre att lämna sånna här svin så fort som möjligt istället för att gå och må dåligt. Det påverkar självklart både din ork och din hälsa, men framförallt också bebisen!

Om du har försökt diskutera detta med honom och han ändå inte kan få in i skallen att även han är förälder så måste du göra det du behöver för att må bra. Du kan inte tvinga honom att förändra sig. Men du kan ta tag i saker för din egen skull. Det finns vettiga karlar där ute som aldrig skulle behandla sin nyförlösta kvinna och sin nyfödda bebis på det här sättet! Så tro inte för ett ögonblick att det är så här det "ska vara" för så är det inte.

Han har ingen rätt att vara såsig och ligga i soffan hela kvällarna och hela helgerna bara för att han arbetar. Det är inte ens en anledning till att aldrig gå upp på nätterna enligt mig.

• Vinterankan

Han har ju hel klar noll insikt i hur det är för dig. Att han inte ens kan låta dig lägga dig kl 9 och ta hand om barnet tills han själv lägger sig är ju rent elakt tycker jag. Jag tycker det låter som att det kanske skulle vara bra att testa på parterapi så att neutral person kan vara med och hjälpa till att förklara för honom att han faktiskt måste hjälpa till. Försök att komma tillbaka till ditt jobb så snabbt som möjligt så att han får vara hemma. Och åk iväg en helg så att han får känna hur det är och kanske uppskattar dig lite efter det.

• längtan8402

Tack jag förstår redan nu att det är jävligt taskigt av han. Idag har jag fruktansvärd huvudvärk och känner mig illalående för jag har gått upp fyra ggr inatt. Min bebis är vaken mkt på dagen och vill ju att jag pratar o ger han uppmärksamhet. får så dåligt samvete gentemot honom att jag knappt orkar det. Ogh när sambon kommer hem vet jag vad han kommer säga, ja trött vad tror du jag är som jobbar hela jävla dagarna,låt mig få vila nu när jag kommer hem då! l

• Nattsvart

Min man är likadan. Vår dotter är 14 månader. Han var inte ens hemma från jobbet när jag var magsjuk i vintras, eller för den delen när jag var så jädra förkyld att jag höll på att svimma. Imorse när jag sa att jag ville ha sovmorgon nån dag så skrattade han och gick. Han tar inget ansvar för vårt barn, jag gör allt. Tur att jag älskar att vara mamma och lever ett anpassat liv där min dotter alltid kan vara med, annars hade vi haft ett ännu större problem. Jag förstår att du är trött, jag har inga goda råd mot det, men du är inte ensam iallafall.

• Dr to be

Jädrar i min lilla låda vad trött jag blir!!!!!!! För det första finns det inget som heter "hjälpa" när det handlar om sitt barn och barnets pappa. Er son är bådas ansvar punkt. Hjälp är något man ger en äldre dam när man bär hennes matkasse eller dylikt.... åååhhh vad jag blir irriterad. Säger han att han inte vill vara "barnvakt" också????!!!

Nu har jag spytt min galla. Ett konkret råd är att placera sonen i sambons knä när han kommer hem, säga att du har ett ärende du MÅSTE uträtta och lämna dem sedan ensamma i ca 30-60min. Gå på promenad, sitt i bilen pch prata strunt i telefon, ta en sväng med bilen eller vad som helst. Pappa behöver inse att sonen är även hans ansvaroch han behöver känna att han klarar av att ta hand om sin son. Vem vet- han är kanske nervös för att göra fel. Hur det än är så måste de få vara på tu man hand.

Lycka till  

• Irina Jonsson

hade samma situationen, lr har. jag säger så här till dig, att alla män är som stora barn. jag o min sambo har snart 11 mån gammal barn tsm. då han hade bytt på han blöja bara 3 gånger. om man tänker i förre tiden, så är det att kvinnor tar hand om familjen dvs är med barn, skötar hem, lagar mat osv o män de jobbar o tar det lugnt efter jobbet. så var det alltid i förretiden o lite av det som är kvar ännu. så klart blir han sur när du säger till han att han ska vara med barnet i HELA NATTEN, det skulle vilken som helst pappa göra om de jobbar på ett fysiskt arbete. det du ska visa till han att du är inte slut i kroppen, så gör jag iaf, du måste vända om dygnet för ditt barn för så här fukar det inte för ngn. ju tidigare du vänder om dygnet för barnet ju säkrare kommer det bli att barnet kommer sova hela natten utan att vakna. gnäl inte på han, män hatar när man gnäller på de, det till o med vi gör det. bli lika egoistisk samma som han, men inte mot ditt barn. ditt barn är inte ditt jobb- så du ska tänka, du måste älska för att umgås med ditt barn, göra för dit barn allt för att han ska få ett leende/skratt. sitta framför pappa kanske o busa, o visa vad ni hade lärt er det här gången. det tar max halv år för pappor för att förstå att man är pappa, ligg o mys tsm i sängen var både du, barnet o pappan finns, gör nya saker för bebisen på helg på pappan är ledig tsm. om pappan tycker om att sova längre på hans lediga dagar, kan du ta bebisen o lägga er tsm i sängen där var pappan sover ligga o mysa en stund, sen leka o busa. om han/hon börjar krypa lr kan krypa lite grann, eftersom vårat son gjorde allt förtidigt till o med jag kände spark o hickan förtidigt, han oxå var stadigt i huvudet samma dag när han föddes. så försök göra saker som både ditt barn o du kommer älska, så klart kommer du älska ditt barns skratt lr leende, prata med ditt barn hela tiden när du gör saker. tänk på att mamma ledig, är som mamma ledig, o är inte ett jobb där du mår dåligt av. tiden går fort, jag saknar min förlosning, jag saknar redan nu tiden Leo hade varit som en skrutt, jag hade samma situation tidigare som du, men sen så hade jag kommit på att vara samma som min pojkvänn mot mig. det är hans problem att han inte vill umgås med barnet. det är hans problem att han ska missa den fina tiden som kostar mer än någonsin på jorden. försök göra roligt med barnet då pappan är brevid o kan se. provosera han så att han blir sj nyfiken o sj kommer o busa med barnet, funkar det inte nu, kommer 100% funka om 4 mån tro mig, män behöver tid. min sambo hade aldrig sett små barn tills han blev pappa, så nu litar jag på han 90% om man inte räknar de 10% att byta blöjor. det är inte deras grej iaf. låt din partner vara så kommer han sj bli mogen o då kommer du sj bli jätte förvånad om vrf han hade inte gjort det tidigare. fråga aldrig, om du behöver tid för att göra ngt, gå ut med vovven, lr ta en promenad sent på kvällen "pga huvudvärk" lägg barnet med pappan o utan att säga ngt gå iväg. då u kommer så klart kommer han bli förbannad, men du får inte bli det o inte ens visa det(var en stark kvinna- det bästa för han) du vet då iaf att han hade umgåts med barnet, gör så här lite oftare för att han ska inte "glömma" om ngn smått <3 säger igen gnäll inte på han, det blir bara värre. bli en vinnare i huset, genom att säga du fick det du ville o då kommer han bli lite förbannad, men det är bara ord att han är det, han gör så spec för att du ska inte känna dig som en vinnare! behövet du ngt att fråga, kan du skriva till mig https://www.facebook.com/irina.tretyakova

Svar på tråden problem sedan bebisen kom..sambon vill knappt hjälpa till nåt alls =(