• spöke

Pojknamn från 20-talet - vilket gillar du MEST?

Här kommer lite mer inspiration för er som letar namn... och lite nöje för er som gillar namn i allmänhet.

I listan finns de tio populäraste namnen för gossar födda på 1920-talet. Vilket namn gillar du mest?

Kommentera gärna vilka du gillar/ogillar. Och vad du tror om framtiden för dessa namn.

SpökeTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-30 16:30
    De som vill roa sig med att rangordna en topp 10 får gärna dela med sig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-30 16:32
    Flicknamn från 20-talet hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68603276.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojknamn från 20-talet - vilket gillar du MEST?
  • Gladskit

Nils eller Erik.
    Gunnar heter min morfar så för mig personligen blir det helt fel. Men om några år kanske! 

• sombra

Jag gillar verkligen de här namnen, särskilt Stig, Karl och Gunnar.
    Bengt och Arne tycker jag är lite svårare. 

Jag slås av att flera av dem, framförallt Karl och Erik men även Per känns väldigt tidlösa.

Någon kopplade Stig till Stickan. Jag tror att det är väldigt osannolikt att en liten pojke som heter Stig idag skulle kallas för Stickan, ungefär lika osannolikt som jag finner det att en flicka som heter Elisabeth skulle kallas Bettan. Även i smeknamn går det trender. 

Stig Karl Gunnar Erik Sven Nils Per Lars Arne Bengt

• spöke
    mikroE skrev 2013-01-31 12:40:44 följande:
    Ja och Vidar dissade jag eftersom jag växte upp i en stad som hade en elektronikaffär som var döpt efter grundaren som hette Vidar och det kändes som om vi skulle ha döpt barnet efter butiken och inte efter min mans släkting som jag inte kände eller hade någon relation till... Dessutom vet jag att min yngsta bror som är en retsticka inte kunnat hålla sig från att reta barnet om det hetat Vidar. Men namnet är egentligen rätt fint. Mannen dissade min favorit Efrahim då han gick i samma klass som en sådan och han tyckte han var bonnig... Min farfar hette Efrahim i andranamn och jag har alltid tyckt det var häftigt. 
    Låter som lite av ett mirakel att ni till sist kunde enas om ett namn...
  • spöke
    sombra skrev 2013-01-31 13:01:49 följande:

Jag gillar verkligen de här namnen, särskilt Stig, Karl och Gunnar.
    Bengt och Arne tycker jag är lite svårare. 

Jag slås av att flera av dem, framförallt Karl och Erik men även Per känns väldigt tidlösa.

Någon kopplade Stig till Stickan. Jag tror att det är väldigt osannolikt att en liten pojke som heter Stig idag skulle kallas för Stickan, ungefär lika osannolikt som jag finner det att en flicka som heter Elisabeth skulle kallas Bettan. Även i smeknamn går det trender. 

Stig Karl Gunnar Erik Sven Nils Per Lars Arne Bengt

Intressanta funderingar.
  • sina

Trista namn. Erik funkar, men är nog det mest tidlösa namnet jag vet.

• Madeleine Louise

Nils - Sött namn. Jag tycker det passar små barn och dessa trevliga gamla "gubbar" på hemmet Drömmer
    Arne - Det skulle vara ett häftigt namn på ett barn eftersom jag ser en äldre man framför mig.
    Erik - Fint namn. Passar till alla åldrar. Av dessa tre skulle jag bara kunna tänka mig Erik på mitt barn..

♥ Hemmafru i Spanien med 2 söner ♥
  • annca

Erik alla gånger. Karl är också OK, men resten! Nääää!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Tygtiiger
    mikroE skrev 2013-01-31 00:15:06 följande:
    Jag röstade på Gunnar för jag ville att vårt barn skulle heta Per Gunnar om det var en pojke. Mannen tyckte Stig Vidar vilket jag vägrade. Vi bestämde till sist Gösta som favoritpojknamn. Vi fick dock en flicka. Sven och Arne föreslog min man också men jag dissade även dessa. Sven för att vi i alla fall just nu bor i ett invandrartätt område och jag ville inte att svennen i klassen skulle heta Sven och Arne för att jag jag tänker att när man försöker skriva bröd med T9 blir det Arne och det kändes som man försökt döpa barnet till bröd men råkat skriva Arne (ja jag är knäpp).
    "Bullen" hade väl varit ett givet smeknamn
    Krupke, we've got problems of our own!
  • mikroE
    spöke skrev 2013-01-31 13:37:26 följande:
    Låter som lite av ett mirakel att ni till sist kunde enas om ett namn...
    Man skulle kunna tro det ja, men det var bara pojknamnen som var problematiska. När det gäller flicknamn så gillade jag Iris och det hade mannen inget emot och mannen gillade Ottilia och det hade jag inget emot och i och med att vi tyckte att Iris Ottilia lät fint tillsammans så var den saken klar. Vi tjafsade lite om vad som skulle vara tilltalsnamn och det blev Iris för att det var lättast att stava...

Men får vi ett barn till så kommer jag nog ändå lobba om Per Gunnar en gång till även om jag kan leva med att det blir en Stig Gösta som då var vårt slutgiltiga förslag för dottern om hon varit en pojke. 
  • Rainbow Dash

Tycker de flesta namnen är tråkiga men gillar både Bengt och Arne. Skulle kunna döpa en son till det ena eller det andra eller tom till Bengt Arne. Tyvärr funkar namnen inte så bra på engelska och då sambon kommer från Irland är det väldigt viktigt för oss. Får bli ett av dem i mellannamn om vi lyckas få en son. (båda namnen är släktnamn)

• vampyria2

Karl och Erik är fina namn tycker jag men har en gubbe på mitt jobb (jobbar inom äldre vården   som heter Stig och han gillar jag så mycket så det namnet gillar jag mer och mer faktiskt

• Rosenöga

Nu blev det svårt igen. Erik, Arne, Gunnar. Men vilket är finast?

Stig går man på och sen sätter man sig och vilar på Sten. Skulle inte Sten ha platsat i den här listan?

• spöke
    Rosenöga skrev 2013-02-02 19:42:34 följande:
    Nu blev det svårt igen. Erik, Arne, Gunnar. Men vilket är finast?

Stig går man på och sen sätter man sig och vilar på Sten. Skulle inte Sten ha platsat i den här listan?
    Jo, absolut i rätt tidsepok... men Sten var inte topp-10.
  • Agrippina

Röstade på Erik. Det är liksom det ultimata pojknamnet - alltid rätt!

Gillar även Karl och Gunnar mycket. Det är rejäla, manliga namn. De andra är helt OK, utom möjligen Arne, som jag känner har fått en lätt töntstämpel. Arn, däremot, har en helt annan klang. 

• spöke
    Agrippina skrev 2013-02-08 15:00:44 följande:
    Röstade på Erik. Det är liksom det ultimata pojknamnet - alltid rätt!

Gillar även Karl och Gunnar mycket. Det är rejäla, manliga namn. De andra är helt OK, utom möjligen Arne, som jag känner har fått en lätt töntstämpel. Arn, däremot, har en helt annan klang. 
    Håller med om att Erik är det ultimata pojknamnet. En riktig klassiker!
Svar på tråden Pojknamn från 20-talet - vilket gillar du MEST?