• DenNamnbitne

Vilket gossenamn är FINAST av dessa fortfarande förhållandevis mossiga namn

Hej! Vilket namn är finast av dessa pojknamn? Det som namnen har gemensamt är att de är/har varit vanliga namn i Sverige och de flesta är välkända för gemene man. Dock verkar de aldrig florera på föräldrars namnlistor och inget av namnen har givits till 10 eller fler spädbarn 2012.  Många av de är dock mycket vackra!

Jag är själv ganska oförstående inför trender.  Vad gjorde Göran så fint på 40-talet? Vad gör det mindre fint idag? Se gärna denna tråd som propaganda (man gör så gott man kan Flört). det kommer en töslista också. Sedan har vi namn som tillhör min/er generation som också dykt (Rikard, Niklas, Per, Johan, Fredrik osv) men de kommer på en annan lista!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket gossenamn är FINAST av dessa fortfarande förhållandevis mossiga namn
  • nenwood

Min morfars bror hette Yngve, en störtkul gubbe med krut i. Yngve var aktuellt när vi fick bsrn men vårt efternamn börjar på v och det hade låtit knasigt ihop. Tycker det är ett jättefint namn iaf

• Lillan05

Av dessa namn tycker jag Adolf är finast. Gillar Runar mer än Rune för min farfar hette Runar.
    Ett av mina favorit namn finns inte med på listan, det är namnet Gunnar. Gunnar hette min pappa som dog för 15 år sen.

• Indianica

Jag tror det handlar om att man associerar t ex Lennart med någon sur gubbe i ens barndom, därför anses de inte så "fina".

Jag har själv en son som är 11 år och heter Ove, som någon skrev, fattar jag inte varför Ove skulle vara så fult, när Love uppfattas som jättegulligt och är poppis, det är ju samma namn, fast Love har en bokstav extra Obestämd båda namnen är korta och mjuka och fina tycker jag. Valde Ove för det är unikt på unga idag jämfört med Love.

Tycker om både Ove, Bengt och Valfrid (fast Gottfrid är ännu finare, då kan man ha Gotte som smeknamn, jättsött) 

• Indianica

Tycker även Bertil borde funnits med på din lista ett jättecoolt namn på en liten grabb! Ser nu att även Yngve finns med på listan och det röstar jag på! 

• DenNamnbitne

Anledningen att inte Bertil och Gunnar finns med är för att de inte är tillräckligt "ute" då de ges till en skara barn varje år. Jag älskar också dessa namn och ifrågasätter högt och tydligt svenska föräldrars förstånd så de inte ger dsina barn dessa namn.

• MadHatter

Vad synd att inte Roland var med, kommer ju från den generationen och det gillar jag jättemycket. Gillat Gunnar också väldigt mycket.

Av de som är med

är det nig bara Göran jag gillar alls, så röstar på Göran

V

• DenNamnbitne
    MadHatter skrev 2013-02-23 17:40:48 följande:
    Vad synd att inte Roland var med, kommer ju från den generationen och det gillar jag jättemycket. Gillat Gunnar också väldigt mycket. Av de som är med är det nig bara Göran jag gillar alls, så röstar på Göran V

Nja jag måste tolka det som att du gillar Göran för du skulle rösta på det finaste. Hur kan man missa det ? Jo Roland borde jag haft med - glömde det.
  • Gemini

Men lille vän inte kan du döpa ditt barn till Adolf???

• Apolline
    DenNamnbitne skrev 2013-02-01 20:35:08 följande:
    Ja, det kanske har jobbat bort lite av sin mossighet i alla fall :)

Det är väl inte pga att det känns mossigt som inga föräldrar väljer det namnet, utan för att det känns nazistiskt. Annars är det utseendemässigt och ljudmässigt fint, så kanske det kanske gör comeback när människor som är för unga för att direkt associera det till Hitler blir föräldrar. Jag gillar både Lennart, Kjell, Göran, Ove och Rune såpass mycket att de var på min topplista när vi skulle välja namn.
  • DenNamnbitne
    Apolline skrev 2013-02-23 23:25:42 följande:

Det är väl inte pga att det känns mossigt som inga föräldrar väljer det namnet, utan för att det känns nazistiskt. Annars är det utseendemässigt och ljudmässigt fint, så kanske det kanske gör comeback när människor som är för unga för att direkt associera det till Hitler blir föräldrar. Jag gillar både Lennart, Kjell, Göran, Ove och Rune såpass mycket att de var på min topplista när vi skulle välja namn.
    Därav mitt i alla fall
  • MadHatter
    DenNamnbitne skrev 2013-02-23 18:58:43 följande:
    Nja jag måste tolka det som att du gillar Göran för du skulle rösta på det finaste. Hur kan man missa det ? Jo Roland borde jag haft med - glömde det.

Ja, det ska tolkas som att jag gillar Göran bäst av de namn som finns med. Det tycker jag är finast, de andra tycker jag inte är särskilt fina alls. Vad har jag missat menar du?
  • Lilia

Adolf är nog förbrukat för alltid sedan andra världskriget.

• DenNamnbitne
    MadHatter skrev 2013-02-24 11:15:06 följande:

Ja, det ska tolkas som att jag gillar Göran bäst av de namn som finns med. Det tycker jag är finast, de andra tycker jag inte är särskilt fina alls. Vad har jag missat menar du?
    Förlåt jag trodde du läste fel men det var jag som läste fel Skrattande
  • DenNamnbitne
    Lilia skrev 2013-02-24 11:18:53 följande:
    Adolf är nog förbrukat för alltid sedan andra världskriget.
    Det återstår att se
Svar på tråden Vilket gossenamn är FINAST av dessa fortfarande förhållandevis mossiga namn