• Familjen Rockström

Är detta dyrt? turkiet, all inclusiv barnfamilj (två vuxna och två barn)

Har bokat en resa till turket (öludeniz) tre (plus) stjärnigt hotell med all inclusiv. barnklubb och underhållning flera dagar i veckan. nära strand och centrum. vi åker i september.

resan kostar 20800 för två vuxna och två barn (inclusiv transfer och flygat + försäkringar) MEN jag måste höra, är detta dyrt? billigt? normalt? det är första gången vi ska åka utomlands som familj. 

hoppas på svar! 

• Svar på tråden Är detta dyrt? turkiet, all inclusiv barnfamilj (två vuxna och två barn)
  • stardream
    mia maria skrev 2013-01-31 17:20:14 följande:
    Fast bokar man charter så är 20 000:- ett ganska så normalt pris, åtminstone under sommarlovsperioden.

Jag gjorde en snabb sökning hos Ving på en veckas AI i Turkiet i slutet av juni, o priserna låg då på runt 20 000:-.

Sen kan man ju såklart hitta billigare om man bokar på egen hand, men för charter så är det som sagt ett normalt pris. 
    Säkert ett normalt pris för charter, men det ger en ganska bra timlön om man kollar upp flyg och hotell var för sig. Glömde säga att även vår 1 veckas hyrbil ingick i priset, så transfer behövde vi inte tänka på.

Jag har åkt charter en enda gång i mitt liv (första utlandsresan som vuxen), och gör det aldrig mer just eftersom det är såååå mycket dyrare. Fast det är klart, en viss säkerhet har man ju eftersom det bara är att klaga på bolaget om det skulle vara något.... 
  • mia maria
    stardream skrev 2013-01-31 17:35:26 följande:
    Säkert ett normalt pris för charter, men det ger en ganska bra timlön om man kollar upp flyg och hotell var för sig. Glömde säga att även vår 1 veckas hyrbil ingick i priset, så transfer behövde vi inte tänka på.

Jag har åkt charter en enda gång i mitt liv (första utlandsresan som vuxen), och gör det aldrig mer just eftersom det är såååå mycket dyrare. Fast det är klart, en viss säkerhet har man ju eftersom det bara är att klaga på bolaget om det skulle vara något.... 
    Javisst är det alltid tryggt att boka paketresa eftersom du skyddas av paketreselagen!
    Dessutom är det bekvämt; man har transfer (om man vill!) direkt till hotellet, bokat av samma bolag som övriga resan.
    Man kan, precis som du säger, vända sig till resebolaget om problem skulle uppstå på resmålet.

Jag har rest ensam med småbarn de senaste sex åren o har då känt en trygghet i att resa charter.
    Det har varit bekvämt för oss, även om vi inte har haft någon nämnvärd kontakt med resebolaget väl på plats, men....det har ändå känts tryggt på något vis.

Förra sommaren reste vi en vuxen o två betalande barn till Turkiet i en vecka (charter) för totalt 5500:-. I det ingick flyg o boende på trestjärnigt hotell
    Året innan åkte vi en vuxen, ett betalande barn o en bebis till Kreta i en vecka (också charter) för 4300:-.

Så det går att åka charter billigt också

I år har jag bokat på egen hand för första gången - o lite spännande känns det allt!
  • kudden12

Ojoj,,, vi åkte till Florida 2 veckor för 16000,, 2 vuxna och 2 barn förra vintern jag skulle aldrig betala så mycket för en vecka i Turkiet, boka med low coast holiday, så får ni resan för halva priset,,

• jådåsåatt

Det låter rätt dyrt. Vi betalade 7200 för all inclusive på ett fyrstjärnigt hotell, två vuxna och ett barn. Det var iof i september, kan bero på det.

• Knappamamma

Är du säker på att glass ingår? Gjorde det inte på vår all inclusive i Turkiet förra året men priset hyfsat

• stardream
    mia maria skrev 2013-01-31 19:15:12 följande:
    Javisst är det alltid tryggt att boka paketresa eftersom du skyddas av paketreselagen!
    Dessutom är det bekvämt; man har transfer (om man vill!) direkt till hotellet, bokat av samma bolag som övriga resan.
    Man kan, precis som du säger, vända sig till resebolaget om problem skulle uppstå på resmålet.

Jag har rest ensam med småbarn de senaste sex åren o har då känt en trygghet i att resa charter.
    Det har varit bekvämt för oss, även om vi inte har haft någon nämnvärd kontakt med resebolaget väl på plats, men....det har ändå känts tryggt på något vis.

Förra sommaren reste vi en vuxen o två betalande barn till Turkiet i en vecka (charter) för totalt 5500:-. I det ingick flyg o boende på trestjärnigt hotell
    Året innan åkte vi en vuxen, ett betalande barn o en bebis till Kreta i en vecka (också charter) för 4300:-.

Så det går att åka charter billigt också

I år har jag bokat på egen hand för första gången - o lite spännande känns det allt!
    Transfer är inte svårt att fixa, taxibilar finns det gott om på flygplatser. Innan jag bokar ett hotell kollas det noggrant upp, och jag läser alla recensioner jag kommer över. Med konceptet flyg och hotell var för sig har man så oändligt mycket fler möjligheter och val att göra...

Charter skulle jag nog bara åka om jag kom över biljetterna riktigt riktigt billigt. En bra sida för detta är www.solfaktor.se

Det absolut sista jag någonsin skulle göra igen är att gå ned på en resebyrå! Man har ingen möjlighet att se konkurransen.

När det handlar om försäkringar har man bra försäkringar (oftast) i hemförsäkringen, samt om man betalar på sitt visa-kort. 
  • stardream
    kudden12 skrev 2013-01-31 21:26:07 följande:
    Ojoj,,, vi åkte till Florida 2 veckor för 16000,, 2 vuxna och 2 barn förra vintern jag skulle aldrig betala så mycket för en vecka i Turkiet, boka med low coast holiday, så får ni resan för halva priset,,
    Var bokade ni den resan?
  • mia maria
    stardream skrev 2013-01-31 22:12:28 följande:
    Transfer är inte svårt att fixa, taxibilar finns det gott om på flygplatser. Innan jag bokar ett hotell kollas det noggrant upp, och jag läser alla recensioner jag kommer över. Med konceptet flyg och hotell var för sig har man så oändligt mycket fler möjligheter och val att göra...

Charter skulle jag nog bara åka om jag kom över biljetterna riktigt riktigt billigt. En bra sida för detta är www.solfaktor.se

Det absolut sista jag någonsin skulle göra igen är att gå ned på en resebyrå! Man har ingen möjlighet att se konkurransen.

När det handlar om försäkringar har man bra försäkringar (oftast) i hemförsäkringen, samt om man betalar på sitt visa-kort. 
    Javisst jag håller med dig, jag kan spendera mesta delen av året till att jämföra charterpriser o därav så har jag också kunnat resa charter väldigt, väldigt billigt de senaste åren.

Jag vet också att transfer finns att boka även utanför chartern, men för mig har det ändå varit en trygghet att ha alltihop bokat av en o samma arrangör, som dessutom har funnits på plats vid ev. krångel eller annan situation där jag behöver hjälp under semestern.

Billiga charterresor kan du hitta om du håller dig uppdaterad o är beredd att lägga ner tid på sökande o jämförande.
    Eller besök liknande sidor som du länkade till, men jag tycker att det ger ett mer korrekt pris om jag söker hos arrangörerna direkt. 

Om en charterresa till ett resmål blir billigare än att resa reguljärt så väljer jag ju såklart det förstnämnda!

I år upplever jag dock att charterpriserna ligger högre än tidigare år så nu ska även vi bege oss utanför charterns trygga famn!
    Tror dock inte att det gör någon skillnad upplevslesmässigt; jag njuter nog av sol, bad, sevärdheter o främmande kultur o god mat lika mycket, oavsett om jag flög dit med charterflyg eller reguljärt

• vårmamma

Vi åker till Marmaris i sommar, 2 vuxna, 4 barn 1,6,8,14 år gamla, 2 veckor med allinklucive för 36 000 kr, 20 000 för en vecka är väl bra pris när man åker charterCool

• kudden12

Genom low coast holiday, man ordnar allt själv, alltså ingen charterresa, men du kommer undan med halva priset.
    Dom har resor över hela värden i stort sett..
    Jättebra bolag, inte många som känner igen det,,

• stardream

Mia Maria: nej, du får korrekt pris på eb gång, samt ser konkurransen från andra bolag. Det är otroligt tidskrävande att gå in på varje arrangörs hemsida.

kolla tex solfaktor, söka de datum man vill ha osv, och sedan trycka på det billigaste priset och bli länkad till den billigaste arrangörens sida är bäst tycker jag

• Maggimou

Finns bättre priser! Eller snarare; Ni kan få mer för pengarna. Jag tycker man behöver upp i minst 4 stjärnor för att maten skall vara bra. Standarden i Turkiet är inte jättehög.

/en resesäljare

• mia maria
    stardream skrev 2013-02-01 21:27:00 följande:
    Mia Maria: nej, du får korrekt pris på eb gång, samt ser konkurransen från andra bolag. Det är otroligt tidskrävande att gå in på varje arrangörs hemsida.

kolla tex solfaktor, söka de datum man vill ha osv, och sedan trycka på det billigaste priset och bli länkad till den billigaste arrangörens sida är bäst tycker jag
    Nej, jag föredrar att söka på de olika arrangörernas egna sidor när det gäller charter, jag tycker att jag får mer korrekta priser då mot om jag har sökt på tex www.destination.se o liknande sidor.

Dessutom söker/bokar jag ofta via www.ica.se eller www.coop.se då jag har ICA-kort o MedMera-kort, o det brukar ge mig rabatter.

Men alla har vi ju våra sätt att hitta billiga resor o inget sätt är ju sämre än det andra  
  • K med lilla E
    Knappamamma skrev 2013-01-31 21:42:30 följande:
    Är du säker på att glass ingår? Gjorde det inte på vår all inclusive i Turkiet förra året men priset hyfsat
    En liten fråga: Om inte glass ingår, jag tror inte att det gör det på den resan som vi bokat, finns det lätt att köpa på hotellområdet??
  • Stjärnfall76

För att veta om det är dyrt måste man veta hur fint hotellet är. Är det 3 i betyg är det nog normalt

• avil
    K med lilla E skrev 2013-02-04 19:10:45 följande:
    En liten fråga: Om inte glass ingår, jag tror inte att det gör det på den resan som vi bokat, finns det lätt att köpa på hotellområdet??

säkert finns det att köpa,men KAN vara ganska dyrt då......så gör de ju såklart för att tjäna extra...
  • K med lilla E
    avil skrev 2013-02-16 14:01:09 följande:

säkert finns det att köpa,men KAN vara ganska dyrt då......så gör de ju såklart för att tjäna extra...
    Ja så är det säkert, det tar de bra betalt för, men även om jag har en glassälskande unge så kan hon nog inte käka mer glass än för någon tusenlapp på en vecka! Och det får det vara värt!
  • avil

TS-jag skulle säja att det är billigt,fast vi har alltid bott dyrt Far 10 aug till side på hotell seven seas,fritidsresor.All inclusive Betalar 44 tusen tror jag......från Luleå då,är ju bra mycket dyrare härifrån bara. två vuxna tre barn 16år,9år,7år....

För nåt år sen viva Bahia alcudia,all inclusive för ca 37 tusen för oss...... 

Svar på tråden Är detta dyrt? turkiet, all inclusiv barnfamilj (två vuxna och två barn)