• Anonym (arbetslösa jag)

Jordbruksverket- lön för handläggare

Har sökt en tjänst på jordbruksverket i Jönköping som handläggare. blir alltid lika nojjig varje gång man söker jobb och börjar tänka på anställningsintervju. Vet inte om de vill att man kommer med löneanspråk vid eventuell intervju och jag är jättedålig på att löneförhandla. 

Vad bör man få för ingångslön med 4,5 års högskolestudier i relevanta ämnen?

Facket ger ju lönerekommendationer men de är ju oftast baserade på privata näringslivets löner och jag vet att kommunal och statlig sektor ofta ligger en bit under. 

• Svar på tråden Jordbruksverket- lön för handläggare
  • Anonym

Satt precis och kolla på naturvetarnas lönestatistik och har tidningen bredvid mig Glad. Antar att det är myndighet och då står det för handläggare.

10:e percentilen:25500
    Medel:31 831
    90:percentilen: 39 000

• Sylvestra
    Anonym (arbetslösa jag) skrev 2013-01-31 23:56:57 följande:
    Har sökt en tjänst på jordbruksverket i Jönköping som handläggare. blir alltid lika nojjig varje gång man söker jobb och börjar tänka på anställningsintervju. Vet inte om de vill att man kommer med löneanspråk vid eventuell intervju och jag är jättedålig på att löneförhandla. 

Vad bör man få för ingångslön med 4,5 års högskolestudier i relevanta ämnen?

Facket ger ju lönerekommendationer men de är ju oftast baserade på privata näringslivets löner och jag vet att kommunal och statlig sektor ofta ligger en bit under. 

Ring och prata med fackliga representanten på jordbruksverket. I platsannonsen brukar stå ett namn och telefonnummer till denna. De har bra koll på hur löneläget ser ut inom myndigheten. 

10e percentilen innebär väl att 10% tjänar mindre än 25500kr? Då tar jag för givet att de nyanställda ligger i den gruppen men tyvärr redovisar de inte lägsta lön. Men 23- 24000 borde vara rimligt kanske?

• Sylvestra
    Anonym (arbetslösa jag) skrev 2013-02-01 00:13:17 följande:
    10e percentilen innebär väl att 10% tjänar mindre än 25500kr? Då tar jag för givet att de nyanställda ligger i den gruppen men tyvärr redovisar de inte lägsta lön. Men 23- 24000 borde vara rimligt kanske?
    Nu vet inte jag vilken statistik Anonym 00:02 har sett, men statistiken brukar ofta vara uppdelad per examensår. 23 000 för en nyutexad tycker jag låter lite jämfört med den myndighet där jag jobbar, men det kan ju skilja mellan myndigheter och arbetsuppgifter. Begär inte för lite heller, det straffar sig i längden. 

Du bör ringa de fackliga representanterna som står i annonsen (hoppas att du gjorde det). Statliga arbetsgivare får inte vara löneledande men därför är det viktigt att få en bra ingångslön för du kommer aldrig få bra lönepåslag senare. Det finns många olika nivåer av handläggare inom större myndigheter men är du kvalificerad handläggare så bör du ha 38-40000 iaf. 

• Anonym (a)

Pratar du med dig själv?

Svar på tråden Jordbruksverket- lön för handläggare