• Jamilia

Svårt att förändra ett beteende!!!

Varför, varför, varför är det så svårt att förändra ett beteende? Som ni ser är jag en obotlig (?) nattuggla! Har så jäkla svårt att lägga mig i tid! Är oxå en tidsoptimist till tusen, vilket alltid resulterar i stress och förseningar! Hur i hela friden gör man när man vill bryta dåliga vanor???

• Svar på tråden Svårt att förändra ett beteende!!!
  • Jamilia
    linjes skrev 2013-02-01 06:56:26 följande:
    Ni kommer väl in i andra rutiner när jobb och förskola börjar efter föräldraledighet,inget att gruva sig över nu,är man ledig får man väl anpassa sig efter hur man vill ha det då

Det kommer vi ju göra sen när det blir dags (om ca 6 mån). Så då blir det ju en helt annan vardag och jag hoppas verkligen att jag inser att man behöver tid på sig att ordna med morgonbestyren så att jag slipper stressa och kan va i tid på dagis /jobb! Låter rätt dumt när jag skriver om allt här men jag är hopplös på att klara sånt här!
  • Jamilia
    YummyMami skrev 2013-02-01 06:48:07 följande:
    Men seriöööst! Föräldrarledighet, semester, distansstudier mm är bara bäddat för tonårsbeteenden Va snäll nu med dig och ta tag i det sen när du väl BÖRJAR med regelbundna tider. 

Ja, det är ju det! första tiden brydde jag mig inte så mkt om att dygnet blev som det blev men nu vill jag verkligen försöka ändra min rytm! Jag tänker varje kväll: imorgon är det dags, gå upp med dig! Men sen är jag trött... att det ska va så svårt...
  • Jamilia
    yoyo90 skrev 2013-02-01 05:21:53 följande:
    Oj alltså oavsett om du var ensam eller ej så är det väldigt viktigt, jag förlorar massor när jag vänder på dygnet och det är inte bara det social det är ens hälsa som står på spel. Det är jättesvårt att vända rätt det men man måste försöka, kan du inte göra för din dotters skull?  Man får ju ta en sak i taget, man kan inte ändra alla sina dåliga vanor på en och samma gång det är omöjligt och stressande. Fokusera dig på att få rätt dygnet först sen får du ta din tidsoptimism successivt. 

Ja, så är det ju, en sak i taget! Jag är dock världsmästare på att skjuta upp saker! Håller med om att man förlorar mkt tid på att vända på dygnet, har oxå märkt det! Känns som att andra föräldralediga hinner dubbelt så mkt som jag... Blir ju ännu viktigare nu att få lite fason på tillvaron när dottern blir äldre! Hon måste ju som sagt få ett socialt liv, inte bara gå och dra här hemma!
  • Jamilia
    AngieT skrev 2013-02-01 05:00:13 följande:
    Jag tror att det bästa du kan göra är att tvinga dig själv att vakna tidigt, även om du bara fått typ 3 timmars sömn. Då kommer du lättare i säng nästa kväll och sen försöker du hålla i det.
    Evolution isn't an opinion, it's fact.

Japp.... Måste tvinga mig upp, finns ju inga genvägar direkt!
  • jumos

Min sambo är 35 år gammal och har sedan studenten jobbat 7-16 med undantag för semestrar och helger - han är ändå heeeelt värdelös på att 1: komma i säng i tid och 2: komma upp i tid på morgonen. Vi samåker till jobbet (jag lämnar honom på väg till mitt jobb), och varje morgon är det som att försöka få med sig en tjurig treåring. Jag får bokstavligen TVINGA upp honom ur sängen. Och hans förmåga att passa tider ska jag inte ens prata om!

Jag tror faktiskt att vissa, hur de än försöker och hur väl de än vill, helt enkelt inte riktigt har det i sig. Eller så intalar jag mig bara det

• Jamilia

Folk i allmänhet måste ha sjukt bra självdisciplin för att hålla fast vid alla rutiner och vanor... Hur gör ni? Hur lyckas man?

• Jamilia
    jumos skrev 2013-02-02 01:36:37 följande:
    Min sambo är 35 år gammal och har sedan studenten jobbat 7-16 med undantag för semestrar och helger - han är ändå heeeelt värdelös på att 1: komma i säng i tid och 2: komma upp i tid på morgonen. Vi samåker till jobbet (jag lämnar honom på väg till mitt jobb), och varje morgon är det som att försöka få med sig en tjurig treåring. Jag får bokstavligen TVINGA upp honom ur sängen. Och hans förmåga att passa tider ska jag inte ens prata om! Jag tror faktiskt att vissa, hur de än försöker och hur väl de än vill, helt enkelt inte riktigt har det i sig. Eller så intalar jag mig bara det

Ja, hjälp, tänk om det är så på riktigt! vi är ju alla olika gällande tex planera sin tid och sånt! Jag har tex aldrig haft några fasta tider för dotterns sovtider (surprise, det kunde ni väl aldrig tro!? ). Kan jag inte hålla mina egna tider så hade det nog inte gått med hennes heller! Men jag vet inte, vill nog ändå känna mig lite mer organiserad och "duktig" liksom...
  • Jamilia

Jumos: trivs din sambo med tillvaron ändå? För gillar han läget som det är så funkar det kanske ändå... Han har ju dig som sitt stöd och sin dragkraft lixom

• jumos

Visst, det är skönt att ha viss koll på tider och sådär, men jag kliver upp i tid innan jobbet enbart för att jag ska hinna vakna till innan jag ska iväg. Jag är uppriktigt avundsjuk på folk som verkligen är morgonmänniskor, såna som vaknar med ett leende på läpparna. Själv vaknar jag chockartat, och tvingar mig själv att kliva upp bara för att det blir ännu jobbigare om jag skulle ligga kvar en stund till

• jumos

Han trivs bra, och förutom att han är sur som ättika varje morgon är han nog glad att jag får upp honom. Det är mindre roligt för mig, men det är liksom bara att gilla läget... När det gäller övriga tider har kompisar och liknande lärt sig att ta tiderna med en nypa salt.

På kvällarna är han helt med på att kliva upp i tid, men varje morgon är det ändå helt omöjligt. Min "stackars" darling

• Jamilia

Ja, ngt leende på läpparna hittar man inte hos mig en tidig morgon

• Jamilia

Haha, låter som om det vore jag Visst, mina kompisar känner mig vid detta laget, de räknar nog med att jag alltid dyker upp för sent. Men vad kul att kunna göra en helomvändning i livet och allting komma 10 min före avsatt tid Det där med att man är kvällsmänniska undrar jag seriöst om det verkligen går att förändra...

• Jamilia

Alltid ska det stå, inte allting krångligt med smartphone o tangentbord ibland!

• jumos

Tyvärr inte här heller, om det inte är helg och klockan är kring halv elva ^^

Nu ska jag äntligen trilla i säng, men karln är mitt uppe i en film vilket säger rätt mycket om vilken typ av människa han är. Jag är en kvällsuggla, han en utpräglad nattugla som gärna lägger sig vid tre-fyra om han får bestämma.

Fast så länge det funkar någorlunda är det bara att gilla läget och acceptera att man är olika

• Jamilia
    jumos skrev 2013-02-02 02:04:49 följande:
    Tyvärr inte här heller, om det inte är helg och klockan är kring halv elva ^^ Nu ska jag äntligen trilla i säng, men karln är mitt uppe i en film vilket säger rätt mycket om vilken typ av människa han är. Jag är en kvällsuggla, han en utpräglad nattugla som gärna lägger sig vid tre-fyra om han får bestämma. Fast så länge det funkar någorlunda är det bara att gilla läget och acceptera att man är olika

Javisst, det måste man såklart!
  • Ängla09

Tipsar om att sluta kalla det för "dålig" ovana (det föder lätt skuldkänslor oavsett om man är medveten om det eller ej...)

Det är bara en vana som du har just nu, som du vill förändra.

Sedan kan du ta det steg för steg. Gå upp tidigare, så blir du kanske tröttare tidigare också?
    Eller försök hitta någon metod som passar dig.

Och när du klarar av det, om så bara x antal minuter tidigare i säng - tacka, beröm och coacha dig själv i det! 

Svar på tråden Svårt att förändra ett beteende!!!