Funderingar kring skolan agera eller vara passiv
Hej!
Vi har en kille som är 7år som,ligger bra till i skolan kunskapsmässigt,massor med kompisar super go på alla sätt..
Finns ett par grodor då han har 2 tonårsbröder som har sitt tonårshumör och han snappar upp deras svärord osv vilket vi påpekar för alla parter att det är inte OK att säga sånt,Även våra andra barn har bra betyg C,D mm.Vi har nära sammanbeta med alla barnens lärare vilket funkar bra och känns skönt för oss föräldrar med att om det är något så tar vi tjuren i hornen direkt.
För att göra det hela kortare går jag mer rakt på sak, Vår 7åring sa i skolan att han skulle ta med en kniv till skolan vilket såklart ledde till ramaskrik, på eftermiddagen ringde en av hans fröknar och talade om detta och att det var ju ett hot och ville bara vi skulle veta om detta..(vi pratar givetvis med vår kille om detta hur allvarligt det är och säga sånt och förklarar vad en konsekvens är mm han e såklart ledsen osv..
Dagen efter ber jag min fru gå med till skolan så hon,sonen,läraren kan diskutera igenom detta och så han kan be klasskammrater om ursäkt, sagt och gjort(dom pratar enskilt) efter det så pratar läraren med klassen ber om ursäkt på vår sons vägnar och säger till sonen eller hur xxxxxx, mja det antar jag väl eller något sånt säger han då fröken replikerar med (Du gör nu ett aktivt val antingen går du med din mamma hem och vi går vidare med det här precis som vi pratade med polisen och socialen detta inför alla klasskamrater mm)
Det finns en hjälplärare i denna klassen(inte utbildad lärare) fröken på ett fritids endast som var otroligt otrevlig mot min fru, tex direkt när fröken stog och pratade med barnen gick hon och viskade tisslade och tasslade med den andra fröken, denna ryggar undan och då vänder hon sig mer till den talande fröken...Min fru står i dörren ut från klassrumet efter detta kommer talande fröken ner till min fru och dom pratar ca (40cm) i mellan dom då kommer fritidsfröken tränger sig i mellan ryggen mot min fru och säger massa ramsor (Det där är ren jävla lögn han sitter ju fan och ljuger osv, då min fru säger det är inte det vi pratar om, fritidsfröken total ignorerar min fru pratar OM henne precis som om hon inte var där osv.Klassen delas i 2 grupper för arbeta talande fröken går till ena halvan och den andra fröken kommer till min fru, direkt ger sig fritidsfröken på henne i still med måste anmäla vi har ju 24 livrädda barn där inne vilket stämmer direkt vår son är omtyckt och barnen tjoade som vanligt med varann osv osv...denna fröken säger till henne att du kan gå och ta hand om den andra halvan tills jag kommer och stänger dörren. Säger till min fru att du behöver inte bry dej om vad hon säger hon bestämmer inget här utan det gör jag och den andra fröken..
Min fru kommer hem gråten i halsen, själv blir jag riktigt förbannad då jag tycker fritidsfröken visade OTROLIGT dåligt omdömme mot min fru,behandlar henne som luft visar 0 respekt mm..Då vi ALLTID prio skola/barnen att allt fungerar så sammanbetet ÄR mycket gott även enligt fröknarna har vi hört massor med gånger vilket är kul.
För att klargöra lite jag bryr mej inte om skolan skulle anmäla det, Inget vi tänker påverka, Mitt tänk ligger mer på Vad gör fritidsfröken igentligen kan hon lära barn att respektera varandra när hon tydligen inte har en aning om HUR man behandlar andra vuxna?sen hon är inte varje dag i klassen och känner inte barnen direkt heller, och bör man som fröken hota en 7åring med polis och socialen?
Själva har vi inte tänkt göra något, dagen/veckan har flutit på klasskamrater vår son leker som vanligt på raster osv, Sonen har aldrig visat något (menar då som aggresiv,hotat, osv) låg mer bakom denna incident som han blev utskrattad i klassen tror han helt enkelt greppade efter ett halmstrå när han kläckte sina ord.
Hur hade ni aggerat? (behöver inga flames vet vilka vi är som föräldrar osv)