• nymamma12

När ska sista vilan vara för 5 månaders?

Väcker ni era 5 månaders om de sover för sent på dan?

Min skrutt har börjat vakna på nätterna de senaste veckorna, var varannan timme är det uppvak, ett litet skrik, eller bök så han vaknar eller så börjar han pilla på saker och gnäller lite.Jag vaknar då han ligger i sängen brevid och får väl ca 4-5 tim varje natt. Går inte mer...Han sover sällan mer än 3 tim i streck.

Kan det vara så att  han sover oroligt och vaknar ofta för han sover för mkt på dan, eller för sent?

Brukar (oftast) se ut som så att han :

vaknar 6:40

Läggs ut 8:40 och over oftast 1,40- 2 tim

Vaken till 13 sover ca 1,5

Sen ut igen för sista vilan vid 17-18

Sen försöker vi natta vid 20,30.

Nu börjar han kämpa emot som bara den och ålar sig och håller på och det slutar alltid med att han somnar senare ,men går ändå upp 6,30!
    Igår blev det helt fel så han vaknade 19, jag la ut honom (sover bara ute) 18 för han var jättetrött. Men hade jag lagt honom för natten hade han ju vaknat   vid 4? Sover oftast bara 9 tim på natten och 3-4 på dan. Snittar mellan 12-13 tim per dygn vilket kanske är i minsta laget.

Blir lunchpasset långt förskjuts ju också sista vilan och det blir sent. Är de så pass stora nu vid 5 att de helst ska vara uppe efter 17 ex?

Tack!:)

• Svar på tråden När ska sista vilan vara för 5 månaders?
  • nymamma12

han vaknar ju varje, varannan timme så han får aldrig sova mer än så lite i taget. Tycker lite synd om honom som inte får sova flera tim i sträck någon gång.  Han sover brevid, i spjälsäng med ena sidan nere.

Tänkte om dagssömnen påverkade nattsömnen, för nu sover jag inget alls då han hela tiden vaknar.  

• lövet2
    nymamma12 skrev 2013-02-01 12:54:08 följande:
    han vaknar ju varje, varannan timme så han får aldrig sova mer än så lite i taget. Tycker lite synd om honom som inte får sova flera tim i sträck någon gång.  Han sover brevid, i spjälsäng med ena sidan nere.
    Nej, det är inte synd om honom. Spädbarn är konstruerade på det sättet att de mår bäst av att sova rätt ytligt och inte för många timmar i sträck. Det där med djup lång sömn kommer senare, när de blir äldre.
  • Masken84

För oss handlade det om att när våran son fick mer fasta rutiner så började han sova hela nätterna vid 5 månader. Vi la honom mellan 7-8 och så sov han till 6-7 på morgonen! Vilket gjorde att han och vi som föräldrar var mycket piggare och gladare!

• ModestyBlaze

Hej,

Min son sov så här vid 5+6 mån

natt 19-07
    fm lur 45 min
    middagslur 1,5
    em lur 45 min

Inte sova efter typ 16.15 gällde för oss då. Helst 3 timmar innan natten.

Genomsnittssömnen för en 5+6 mån ligger på CA 15 tim /dygn. Och det är ju vad ni får ihop ungefär. frågan är bara hur ni vill strukturera upp det? :)          

• nymamma12
    Masken84 skrev 2013-02-01 14:27:04 följande:
    För oss handlade det om att när våran son fick mer fasta rutiner så började han sova hela nätterna vid 5 månader. Vi la honom mellan 7-8 och så sov han till 6-7 på morgonen! Vilket gjorde att han och vi som föräldrar var mycket piggare och gladare!
    Drömmen vore det... har fasta rutiner varje kväll, pjamas, sång med pappa . tutte och lite flaska sen mys i en gungstol och nedsläckt.. men vaknar ändå efter ca 2 timmar och måste sövas om. o så fortsätter det hela natten..
  • nymamma12
    ModestyBlaze skrev 2013-02-01 14:40:31 följande:
    Hej,

Min son sov så här vid 5+6 mån

natt 19-07
    fm lur 45 min
    middagslur 1,5
    em lur 45 min

Inte sova efter typ 16.15 gällde för oss då. Helst 3 timmar innan natten.

Genomsnittssömnen för en 5+6 mån ligger på CA 15 tim /dygn. Och det är ju vad ni får ihop ungefär. frågan är bara hur ni vill strukturera upp det? :)          
    Känns som om alla har dessa fantastiska nätter! Skönt för er!

han sover 9-10 tim på natten och 3-4 tim på dan, så oftast bara 13 tim per dygn vilket är lite lite tycker jag...
    Men jag ska försöka lägga honom tidigare. Nu sover han sista vilan och vaknar kanske vid 16,30 då blir det natti 19,30. Så ska se inatt om det kan hjälpa!
    Längtar så efter att han ska sova igenom nån gång. Äta får han så gärna, bara han somna om efter och fortsatte att sova. Man vaknar ju till efter varje uppvak och ibland är det ju så himkla svårt att somna om för man ligger liskom och "vaktar" honom...    
  • ScientiaPotentiaNostra
    nymamma12 skrev 2013-02-01 10:23:36 följande:

ja, barn är så olika men kan va bra att få en hint om hur andra gör nu när nätterna är så himla struliga.
    jag ska inte lägga honom och vila så sent som 18 mer, då får han göra natt. Men svårt ibland när han kanske vaknat vid 14 på dan efter lunchvila, och han orkar knappt va vaken 3 tim i streck. Kan ju inte lägga honom 17 direkt, då får vi verkligen gå upp i ottan med honom  

Nu vaknade han bara efter 1,20, kl 10 så kl 12:30 kommer han sova igen och sover kanske till 14.. så idag måste han få en vila till och då är man inne i det där igen.. hmm, svårt.
    Blir enklare sen när de sover 2 ggr om dagen!
    kan det vara så att han sover mer timmar om natten ju tidigare han lägger sig..?

:)    
    Ja det är alltid skönt att prata med andra om det, speciellt om man upplever det problematiskt. :)

Min tös sover och har alltid sovit till 6-8 oavsett när jag lägger henne. Hon är väl inställd på det. Däremot har hon haft mycket vakenperioder mitt i natten, men vi flyttade in henne i eget rum när hon var 6 månader och då funkade det bättre.
    Hon gillar att vara för sig själv emellanåt.

Men som någon annan skrev så kan du ju testa med en kortare sovstund!

Hoppas det löser sig!
    Jag hoppas vår dotter sover bra om nätterna snart så det blir en vana innan det är dags för förskola. Det går ju an nu när vi turas om att vara hemma med henne, men när båda jobbar sen så är det nog inte superkul att vara vaken halva natten och sen jobba.

• nymamma12

Ne, uppvak mitt i natten är inte kul! Konstigt hur dom orkar va vakna mitt i natten.

Vi ska också flytta in honom i eget rum då vi antar att vi väcker honom mycket med våra prasslande täcken osv. Får se hur det blir med springandet fram och tillbaka dock..
    Kan va så att han sover bättre ensam..man kan ha tur:)
    Ska ha ännu mera tydliga rutiner då oxå.

Hade en tjej på mitt jobb som var vaken mkt om nätterna o jobbade fulltid, många knasiga mail blev det när hon va trött om eftermiddan, haha

• nymamma12

Vad gör ni nattetid när hon vaknat förresten?.. Min gör det också men kortare stunder så jag hinner söva om honom. Men den dan det inte går, vad gör man men en pigg bebis kl 3 på natten?....:-/

• ScientiaPotentiaNostra
    nymamma12 skrev 2013-02-01 19:10:20 följande:
    Ne, uppvak mitt i natten är inte kul! Konstigt hur dom orkar va vakna mitt i natten.

Vi ska också flytta in honom i eget rum då vi antar att vi väcker honom mycket med våra prasslande täcken osv. Får se hur det blir med springandet fram och tillbaka dock..
    Kan va så att han sover bättre ensam..man kan ha tur:)
    Ska ha ännu mera tydliga rutiner då oxå.

Hade en tjej på mitt jobb som var vaken mkt om nätterna o jobbade fulltid, många knasiga mail blev det när hon va trött om eftermiddan, haha
    nymamma12 skrev 2013-02-01 19:46:45 följande:
    Vad gör ni nattetid när hon vaknat förresten?.. Min gör det också men kortare stunder så jag hinner söva om honom. Men den dan det inte går, vad gör man men en pigg bebis kl 3 på natten?....:-/
    Antar att det var riktat till mig.

Ja hon började med lååånga vakenpass (runt 3 timmar) när hon var runt 7 månader och det var ju jätteknepigt i början för man visste inte vart skon klämde. Innan dess så var det som för er, med korta vakenpass men ofta.
    Men, iaf så var ju tösen inte direkt ledsen alltid utan hon ville leka! Och då fick jag rådet att inte ta upp henne, utan bara sätta mig bredvid och hålla en hand på henne. Haha! Än idag funkar det verkligen inte för hon blir ju själaglad så fort man stoppar ner handen.
    Men vi fortsatte ha det nersläckt och visa att det var natt och på natten sover man. Har tillbringat många timmar mitt i natten bredvid hennes säng under lång tid med grusiga ögon och ett obefintligt tålamod. :p Så glad att jag och min man delat på det länge!

Idag när hon är såpass stor så vaknar hon och leker för sig själv emellanåt. Jag kan vakna till och höra henne, men sen somnar jag om och så väcker hon mig när hon lekt klart.
    Det blir ju på ett helt annat sätt ju större barnen blir. En 5 månaders är ju fortfarande en spädis och jag upplevde att det ibland kunde vara svårt att riktigt förstå vad det var hon ville.
    Eller så är det bara att man vänjer sig och lär känna sitt barn mer... vad vet jag?

Det är väl egentligen bara att härda ut, testa saker och kom fram till det som passar er bäst.
    Många gånger ångrade jag att vi flyttade in henne i eget rum så tidigt pga allt spring som blev ibland, men på sikt så har det varit bra för oss alla.

Testa dig fram! :)

• Majken03

Vår 5 månaders sover natt mellan 19.30-7.39 ca. 45 min vid 9.30, 1,5 timme vid 12.15 och 45 min vid 16. Tycker eran sover många timmar.

• nymamma12

Igår vaknade han bara efter 30 min sistavilan och kl va 16. Vi hade hinom uppe till 19;30 då han somnade bums i famnen. Med tre mat och som vanligt massa uppvak vaknade han ändå 7. Så det är 1,5 Tim längre än vanligt. Efter kl 5 fick han somna vud bröstet så jag kunde sova lite oxå men ändå, 11,5 Tim i sängen istället för 9-10..:)
    Men Gud han vaknar ofta...:(

• ScientiaPotentiaNostra
    nymamma12 skrev 2013-02-02 07:32:16 följande:
    Igår vaknade han bara efter 30 min sistavilan och kl va 16. Vi hade hinom uppe till 19;30 då han somnade bums i famnen. Med tre mat och som vanligt massa uppvak vaknade han ändå 7. Så det är 1,5 Tim längre än vanligt. Efter kl 5 fick han somna vud bröstet så jag kunde sova lite oxå men ändå, 11,5 Tim i sängen istället för 9-10..:)
    Men Gud han vaknar ofta...:(
    Barn som ammar, har jag hört, vaknar oftare än flaskmatade barn för de har ett större sugbehov. Vet inte om det stämmer...

Vad skönt med längre stund i sängen! Även om man vaknar till så är det ju skönt att ligga ner iaf. Många barn börjar sova mer på nätterna efter 6 månader. På Bvc sa dem att barn inte behöver äta då och successivt vänjer sig av med det och att det vanligtvis går fortare med flaskmatade barn för de äter en större mängd.

Själv fick jag sova från 23 till 07.30, så här är vi pigga och glada.
    Det blir bättre!  :)
  • elilin

har en femmånaders å hans dag ser ut så här på ett ungefär kan skilja nån timme hit å dit beroende på när han vaknar på morgonen!

06-Vaknar å vill ha mat, somnar om direkt

8-9 Vaknar för dagen

9.30 Frukost får gröt

10.30 Somnar ute i vagn sover antingen 30min eller 2timmar, flesta dagar 2 timmar

(sover han bara 30 min vill han sova igen vid 12)

vaken fram till 14 somnar ute i vagnen efter de, å samma här ibland sover han en kortis ibland 2 timmar!

Sen vill han sova igen vid 18 går inte att hålla han vaken alls inför kvällen utan han sover då alltidn 30min är som en klocka!

sen från 18.30-19 så är de bad å kvällsmys

får oftast mat 20 sen somnar han innan halv nio oftast å sover fram till 06!        

• nymamma12

Låter nice:)
    Själv hade vi tusen uppvak inatt. Längtar såååå efter en natt av söööömn. Nappen som åker ut.. Hatar den där nappen...

• elilin

Våran har oxå napp, men de konstiga är att han ska inte ha den när han ska sova för natten?! Men måste ha den på dagen när han sover, å åker den ur dagtid så vaknar vi :P roliga dem små :)

Svar på tråden När ska sista vilan vara för 5 månaders?