• Anonym (Bonusmamma)

Stämma andra föräldern så hon infinner sig hos familjerätten, hur?

Om man inte vill gå så långt att kräva ensam vårdnad med allt vad det innebär så har jag förstått att man kan stämma den andra föräldern så att hon är tvungen att dyka upp hos familjerätten som sätter upp ett samarbetsavtal som man sedan måste följa. Stämmer det? Hur gör man? Kostnad? Vad händer om samarbetsavtalet inte följs sen?

Tacksam för seriösa svar.

• Svar på tråden Stämma andra föräldern så hon infinner sig hos familjerätten, hur?
  • Anonym

Man stämmer inte i familjerätten, utan i tingsrätten.
    Familjerätten är frivilligt att gå till, men däremot kan tingsrätten döma till samarbetssamtal på familjerätten, och då bör man ju gå dit.   Men det blir inga följder om man struntar i det, vet jag av erfarenhet... 

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym skrev 2013-02-01 12:49:14 följande:
    Man stämmer inte i familjerätten, utan i tingsrätten.
    Familjerätten är frivilligt att gå till, men däremot kan tingsrätten döma till samarbetssamtal på familjerätten, och då bör man ju gå dit.   Men det blir inga följder om man struntar i det, vet jag av erfarenhet... 
    Ok, tack.
    Någon som har lite mer info? Behöver verkligen får höra lite mer om det jag frågade om.
  • Kjell2

Endast domstol kan besluta om umgänge och vårdnad mot någon förälders vilja. Det går inte att tvinga någon att samarbeta.

Gången är något förenklat.
    Ingen överrenskommelse i familjerätten
    Stämning om vårdnad och umgänge till domstol
    Domstolen skickar föräldrarna till familjerätten för att komma överrens.
    Blir det inget där beslutar domstolen.

En förälder som inte aktivt deltar i försöken att hitta en överenskommelse brukar få minuspoäng hos domstolen. Vidare inser en del föräldar  att en halvbra frivillig överrenskommelse via familjerätten är bättre än en delvis slumpmässig i tingsrätten. Dvs en stämning till tingsrätten kan öka viljan att komma överrens.

• vetvadjagvill

Det är inget måste att gå med på samarbetssamtal hos familjerätten.
    det är frivilliga samtal.

Då kontaktar du ett ombud och som  hjälper dig att skicka in en stömning.
    Nja du måste inte ha ett ombud.. men det är en klar fördel att ha någon som är juridiskt kunnig.

Då kan du stämma på umgänge, boende och/eller vårdnad. 

Då  kan man gå till familjerätten för samtal.. eller till medlare.
    Jag skulle rekomendera medlare eftersom hon vägrat dyka upp på samarbetssamtal, dessutom tycker jag att medlare är bättre. 

Men inget osm tvingar den andra att medverka ändå..  (vilket får den andra att ligga sämre till i tvisten)

Man kan sedan begära att tingsrätten inhömtar upplysningar fårn familjerätten,dvs famijerätten får i uppdrag att utreda om det man stämmer för, vårdnad boende umgänge.

Och nej den andra förläder måste inte heller medverka i detta -vilket givetvis påverkar familjerättens förslag till tingsrätten. 

Familjerätten kommer sedan med ett förslag om hur de tycker vårdnad boende eller umgänge ska se ut. 

oftast så dömer man efter det förslaget, och har den andra inte medverkat alls i utredningen så kan förslaget vara att den andra får boendet helt enkelt... och tom ensam vårdnad eftersom den andra uppvisa sådan samarbetssvårigheter att det borde vara en lösning för forsätta beslut ang barnet.

Du får ett domslut.. om det inte följs vänder du dig till ombudet och kräver verkställighet.
    Man kan då  yrka på vite om den andra inte följer domslutet.
    Det kan vara stora summor som 10.000 kr per tillfälle.

Men man kan bara yrka på verkställighet om boförälder inte följer domslutet.. eftersom umgänge är frivillig.
    Docok så åste ju umgängesförlder lämna barnet åter enligt domslut annars får boförälder hämta barnet och kan även kräva vite på att det ska återlämnas. 

• vetvadjagvill
    vetvadjagvill skrev 2013-02-01 17:15:52 följande:
    Det är inget måste att gå med på samarbetssamtal hos familjerätten.
    det är frivilliga samtal.

Då kontaktar du ett ombud och som  hjälper dig att skicka in en stömning.
    Nja du måste inte ha ett ombud.. men det är en klar fördel att ha någon som är juridiskt kunnig.

Då kan du stämma på umgänge, boende och/eller vårdnad. 

Då  kan man gå till familjerätten för samtal.. eller till medlare.
    Jag skulle rekomendera medlare eftersom hon vägrat dyka upp på samarbetssamtal, dessutom tycker jag att medlare är bättre. 

Men inget osm tvingar den andra att medverka ändå..  (vilket får den andra att ligga sämre till i tvisten)

Man kan sedan begära att tingsrätten inhömtar upplysningar fårn familjerätten,dvs famijerätten får i uppdrag att utreda om det man stämmer för, vårdnad boende umgänge.

Och nej den andra förläder måste inte heller medverka i detta -vilket givetvis påverkar familjerättens förslag till tingsrätten. 

Familjerätten kommer sedan med ett förslag om hur de tycker vårdnad boende eller umgänge ska se ut. 

oftast så dömer man efter det förslaget, och har den andra inte medverkat alls i utredningen så kan förslaget vara att den andra får boendet helt enkelt... och tom ensam vårdnad eftersom den andra uppvisa sådan samarbetssvårigheter att det borde vara en lösning för forsätta beslut ang barnet.

Du får ett domslut.. om det inte följs vänder du dig till ombudet och kräver verkställighet.
    Man kan då  yrka på vite om den andra inte följer domslutet.
    Det kan vara stora summor som 10.000 kr per tillfälle.

Men man kan bara yrka på verkställighet om boförälder inte följer domslutet.. eftersom umgänge är frivillig.
    Docok så åste ju umgängesförlder lämna barnet åter enligt domslut annars får boförälder hämta barnet och kan även kräva vite på att det ska återlämnas. 

Jag tillägger att man yrkar på en muntlig förberedande förhandilng hos tingrätten omsamtal hos famijerätten eller med medlare.
    Det är även där man yrkar på att rätten ska inhämta uppgifter från familjerätten.

• Anonym (Bonusmamma)

Tack för långa och engagerade svar. Just nu är jag så trött så jag måste läsa igenom detta i morgon igen när jag är lite piggare. Det är inte solklart om man inte jobbar inom juridiken. Så svårt att veta vad som är värt att gå igenom. Om man vill ha ensam vårdnad för att kunna vara den som sätter upp regler eftersom den andra föräldern inte har känsla för detta milt uttryckt men ändå gå med på umgänge och personen är svår så kvarstår många problem ändå. Svårt att väga för och nackdelar i längden. Dock inget av alternativen som är lätt.

• vetvadjagvill
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-02-01 21:25:07 följande:
    Tack för långa och engagerade svar. Just nu är jag så trött så jag måste läsa igenom detta i morgon igen när jag är lite piggare. Det är inte solklart om man inte jobbar inom juridiken. Så svårt att veta vad som är värt att gå igenom. Om man vill ha ensam vårdnad för att kunna vara den som sätter upp regler eftersom den andra föräldern inte har känsla för detta milt uttryckt men ändå gå med på umgänge och personen är svår så kvarstår många problem ändå. Svårt att väga för och nackdelar i längden. Dock inget av alternativen som är lätt.
    Domstolen kan bara förordna om vårdand, boendeoch umänge.

Resten kan du inte få ner på papper.

Och boföräldern måste sköta umgänget.. men uf måste inte sköta detta..  men sker det  ofta så kan man som boförälder stämma för att få ett umgänge som följs. 

Som ensam vårdnadshavarekan man inte sätta upp regler för den andra. 
    man följer domen utan krav.

Det enda är att man som ensam vårdnadsvare kan fatta egna beslut om barnet så som folkbokföringsadress,  passansökan, utlandsvistelse, val av skola, ta del  av skolgång, bestämma om barnet ska få BUP kontakt tex och få del av utvecklingssamtal, läkarjournaler etc... 

• Anonym (Bonusmamma)
    vetvadjagvill skrev 2013-02-01 21:56:27 följande:

Och boföräldern måste sköta umgänget.. men uf måste inte sköta detta..  men sker det  ofta så kan man som boförälder stämma för att få ett umgänge som följs. 

Det enda är att man som ensam vårdnadsvare kan fatta egna beslut om barnet så som folkbokföringsadress,  passansökan, utlandsvistelse, val av skola, ta del  av skolgång, bestämma om barnet ska få BUP kontakt tex och få del av utvecklingssamtal, läkarjournaler etc... 

Ja fast det är ju verkligen inte "det enda" om man bla tycker att den ena föräldern hindrar tex skolgång och bupkontakt så spelar ju den bestämmanderätten stor roll.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-02-01 21:58:50 följande:
    Ja fast det är ju verkligen inte "det enda" om man bla tycker att den ena föräldern hindrar tex skolgång och bupkontakt så spelar ju den bestämmanderätten stor roll.
    Bupkontakt mot den andra vårdnadshavarens vilja kan familjerätten hjälpa dig med .....
  • Anonym
    Vid gemensam vårdnad kan en vårdnadshavare få hjälp av soc att se till att barnet får nödvändig vård och omsorg, t.ex att man får gå till BUP även om en motsätter sej det.

Vad menar du med att en hindrar skolgång? Vi har skolplikt i Sverige.
  • vetvadjagvill

När det finns mycket konflikter så kan det kännas som det enda iblnad..  för ett domslut kan inte reglera annat, dvs hur kontakten ska se ut mellan föräldrarna, om de ska ringa, smsa maila,  eller om saker kommer tillbaka eller inte efter umgänge, eller anra saker som man faktiks tofta kan bråka om då det är  konflikter .

För allt som oftast är konflikterna inte om en juridiska vårdnaden, då skulle fler ha fått ensam vårdnad pga at läder inte kommer tillbaka eller att man inte kan dela på iköp av vinterkläder eller ens glasögon.

ock precis somde ovan säger, men hjälp av den nya lagen så kan man få BUP i alla fall till barnet utan den andra förälderns godkännande.

Och skolgång kan man som sagt inte hinda, vi har skolplikt om man inte sköter den så kommer man snabbt i kontakt med soc.

• SupersurasunkSara
    vetvadjagvill skrev 2013-02-01 21:56:27 följande:

Oavsett beslut i domstol eller inte kan man aldrig tvinga någon till umgänge. Om den ena inte vill så finns det inget man kan göra.
    Att resa utomlands kan båda föräldrarna göra om det sker under ens egen umgängestid, oavsett vårdnadsform. Men pass kan bara vårdnadshavare söka.
    BUP kontakt kan man numera, har jag för mig, bestämma om själv som boendeförälder, likväl förskoleplats osv om man har ett umgänge som är tex varannan helg, vid varannan v är det lite mer samarbete som krävs tror jag, men jag vet inte. Barnet skrivs annars in i den skola/förskola som är närmast barnets folkbokföringsadress om föräldrarna inte kan komma överens.
Svar på tråden Stämma andra föräldern så hon infinner sig hos familjerätten, hur?