vetvadjagvill skrev 2013-02-01 17:15:52 följande:
Det är inget måste att gå med på samarbetssamtal hos familjerätten.
det är frivilliga samtal.
Då kontaktar du ett ombud och som hjälper dig att skicka in en stömning.
Nja du måste inte ha ett ombud.. men det är en klar fördel att ha någon som är juridiskt kunnig.
Då kan du stämma på umgänge, boende och/eller vårdnad.
Då kan man gå till familjerätten för samtal.. eller till medlare.
Jag skulle rekomendera medlare eftersom hon vägrat dyka upp på samarbetssamtal, dessutom tycker jag att medlare är bättre.
Men inget osm tvingar den andra att medverka ändå.. (vilket får den andra att ligga sämre till i tvisten)
Man kan sedan begära att tingsrätten inhömtar upplysningar fårn familjerätten,dvs famijerätten får i uppdrag att utreda om det man stämmer för, vårdnad boende umgänge.
Och nej den andra förläder måste inte heller medverka i detta -vilket givetvis påverkar familjerättens förslag till tingsrätten.
Familjerätten kommer sedan med ett förslag om hur de tycker vårdnad boende eller umgänge ska se ut.
oftast så dömer man efter det förslaget, och har den andra inte medverkat alls i utredningen så kan förslaget vara att den andra får boendet helt enkelt... och tom
ensam vårdnad eftersom den andra uppvisa sådan samarbetssvårigheter att det borde vara en lösning för forsätta beslut ang barnet.
Du får ett domslut.. om det inte följs vänder du dig till ombudet och kräver verkställighet.
Man kan då yrka på vite om den andra inte följer domslutet.
Det kan vara stora summor som 10.000 kr per tillfälle.
Men man kan bara yrka på verkställighet om boförälder inte följer domslutet.. eftersom umgänge är frivillig.
Docok så åste ju umgängesförlder lämna barnet åter enligt domslut annars får boförälder hämta barnet och kan även kräva vite på att det ska återlämnas.
Jag tillägger att man yrkar på en muntlig förberedande förhandilng hos tingrätten omsamtal hos famijerätten eller med medlare.
Det är även där man yrkar på att rätten ska inhämta uppgifter från familjerätten.