• qosmo

Hur funkar det med bebisar på flygplan???

I maj ska vi åka med ryanair till kroatien.

Hon kommer då 7 månader.

Undrar lite hur de funkar..? Har sett förut att föräldrar får nåt speciellt bälte så man har barnet i knät.

E de nåt man måste förboka?

Sen undrar jag om det är tillåtet att ta med mat till henne på planet??
    Går skötväskan som ett handbagage??

Nåt mer som e bra å ha me sig lr veta när ja ska flyga me min lilla?:)

Tack!!

• Svar på tråden Hur funkar det med bebisar på flygplan???
  • Airhostess
    qosmo skrev 2013-02-01 17:00:28 följande:
    okejtack för svar! Å tack för länken där..läste precis att dom inte kan värma barnmat lr mjölk...hur skjutton ska man göra då :S:S:O
    Jag jobbar som flygvärdinna dock inte på Ryanair som inte är kända för sin service direkt.

Men i alla fall jag brukar värma barnmatsburkar/nappflaskor i hett vatten i köket i en plastbunke (som eg är till isbitar) eller i en oanvänd spypåse (vattentäta).

Du ska INTE be dem om vattnet som dem gör Te och Kaffe av, tänk dig dem gamla rostiga rören :-/

Antingen tar du med dig egen termos med varmt vatten. Eller köper en flaska och har dig med in plus ev drickfärdig ersätt/välling.

Nässprej ger man inte till så små, men ta med dig näsdroppar (saltlösning) till bebisar som du ger innan start, under resan och innan landning. Försök mata/få henne att dricka vatten precis när ni lyfter och landar för att motverka lock.

Och nån rolig leksak

• Pippilångstrump

Jag tror inte heller Ryanair hade gett bort vatten sådär. Allt de gör är för att tjäna pengar, så jag hade också tagit med. Ben behöver du verkligen ge varm mat eller välling på flyget? Ska ni flyga så långt?

• Airhostess
    Pippilångstrump skrev 2013-02-01 20:23:08 följande:
    Jag tror inte heller Ryanair hade gett bort vatten sådär. Allt de gör är för att tjäna pengar, så jag hade också tagit med. Ben behöver du verkligen ge varm mat eller välling på flyget? Ska ni flyga så långt?
    Man kan juh inte i förväg veta exakt när bebben blir hungrig plus att du ska räkna med att det är från att man åker hemifrån tills man är framme efter vänt på babage och ev transfer ändå tar minst 5 timmar oavsett vart hon flyger.

Sen just för att motverka lock för öronen. Vatten ger dem inte bort på Ryanair, tror nästan inte man kan köpa heller? Och kan man ens köpa vatten på Ryanairflygplaster på udda tider?

Ta med hemifrån!
  • AnnC

Bind fast leksakerna i snören som du håller i andra änden! Så slipper du krypa på golvet för att plocka upp tappade leksaker

• qosmo

oj så mycket bra tips och hjälp! tackar mkt för detta! :D
    Kan tänka mig att ryanair inte bryr sig så mkt..har aldrig vart den bästa servicen där..men vi åker för de va så billigt så då får de bli som de blir =)
    Är lite nervös faktiskt för att flyga med en liten bebis..hoppas bara allt går bra :)

Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2013-02-01 20:16:39 följande:
    värda varenda krona!
    www.barnresebutiken.se/kategorier/%C3%A4ta-oc...-

www.barnresebutiken.se/kategorier/%C3%A4ta-oc...
    Kollade på den där termosen som blev en nappflaska! verkar skitsmart ju! men hur har du gjort då? haft varmt vatten i å hällt i varmt å sen pulver lr?
    För man kanju inte blanda färdigt innan å ha i..dom säger ju att de bara klarar sig max en timma då :) väldigt bra sida iaf så tack den för den! där lärde beställas ifrån :)

• Fosse
    Airhostess skrev 2013-02-01 20:00:56 följande:
    Jag jobbar som flygvärdinna dock inte på Ryanair som inte är kända för sin service direkt.

Men i alla fall jag brukar värma barnmatsburkar/nappflaskor i hett vatten i köket i en plastbunke (som eg är till isbitar) eller i en oanvänd spypåse (vattentäta).

Du ska INTE be dem om vattnet som dem gör Te och Kaffe av, tänk dig dem gamla rostiga rören :-/

Antingen tar du med dig egen termos med varmt vatten. Eller köper en flaska och har dig med in plus ev drickfärdig ersätt/välling.

Nässprej ger man inte till så små, men ta med dig näsdroppar (saltlösning) till bebisar som du ger innan start, under resan och innan landning. Försök mata/få henne att dricka vatten precis när ni lyfter och landar för att motverka lock.

Och nån rolig leksak

Man kan visst ge nässpray till en sjumånaders. Finns från 2 månader.
    Vi har provat saltlösningen och den är för det mesta helt verkningslös.

Vi har flugit en hel del och att vänta medan vällingen blir varm (läs; halvljummen) i ett vattenbad gör dig varken populär hos den hungriga bebisen eller dina medresenärer.
    Köper dock att tevattnet kanske inte är bästa alternativet, mycket bättre råd att ta med en egen termos.
  • Airhostess
    Fosse skrev 2013-02-02 07:23:29 följande:
    Man kan visst ge nässpray till en sjumånaders. Finns från 2 månader.
    Vi har provat saltlösningen och den är för det mesta helt verkningslös.

Vi har flugit en hel del och att vänta medan vällingen blir varm (läs; halvljummen) i ett vattenbad gör dig varken populär hos den hungriga bebisen eller dina medresenärer.
    Köper dock att tevattnet kanske inte är bästa alternativet, mycket bättre råd att ta med en egen termos.
    Mina passagerare har framförhållning på 30 sek vilket är vad det tar att värma Men jag tog själv med mig termos när min son var mindre när vi flög.
  • Alexi

Tänk bara på då att det måste finnas vätska efter incheckningen, man kan ju inte ta med termos med vatten hemifrån.

Ett råd vi fick var att ge bebisen lite alvedon kort innan start, för att ta bort ev ont i öronen, speciellt om barnet är minsta snuvigt.

• Pippilångstrump

Man kan flaska på flygplatsen. Man kan vänja vid kall ersättning. Man kan ge banan och fruktpure och etc.

Jag tycker det är helt ok att Ryanair är som de är, man vet ju det innan. Och vi åker ibland med dem också. Det jobbigaste är att man inte kan vinkla stolen. Och min 7 åring blev jätterädd för att de hade eldsflammor på säkerhetsbroshyren som sitter fastklistrad så hon hade den framför ögonen hela tiden.

• Airhostess
    Alexi skrev 2013-02-02 09:39:38 följande:
    Tänk bara på då att det måste finnas vätska efter incheckningen, man kan ju inte ta med termos med vatten hemifrån.

Ett råd vi fick var att ge bebisen lite alvedon kort innan start, för att ta bort ev ont i öronen, speciellt om barnet är minsta snuvigt.
    Man kan visst ta med sig termos genom säkerhetskontrollen men man måste själv smaka på vattnet så det gäller att det inte är FÖR varmt
  • Margaux

Ryanair tillåter inte en egen väska för babyn, så har du skötväska med så blir det ditt handbagage.
    Om barnet fortfarande ammas är det smart att ge under start och landning för att underlätta tryckutjämning.
    För ersättning/välling etc ta med en termos och fyll den på ett café innan boarding. När barnet är såpass liten som 7 mnd så är det ju inte så himla krävande underhållningsmässigt...... Ett par leksaker och nått att bita i sen är det mycket att se på inne i planet. Fruktpuré och majskrokar kan ju vara bra att ha och våtservietter etc för kladd.
    Blöja byter du på toaletten som har skötbord. 

Lycka till och oroa er inte för mycket! Är barnet lite förkyld så kan du köpa med näsdroppar annars är det knappast nödvändigt! 

• hannis

Ett tips är att amma vid start och landning så slipper du förhoppningsvis lock för öronen. Ger du ersättning så ger du flaskan i stället.

• Celice29

Om barnet tar napp så kan även det lätta på trycket i öronen. Jag har flugit regelbundet med min dotter sedan hon var 3 månader (nu snart 2,5) och det har alltid funkat bra! Jag ammade när hon var liten. När hon blev äldre gav vi fruktpuréer, smörgås mm. Sen hade hon en period när hon bara åt ouppvärmd barnmat och det var ju smidigt :) Nya leksaker är ett bra tips! Min dotter har nästan alltid somnat på flyget. Det verkar vara lika sövande som bilen. I övrig har jag flugit ensam med mitt barn ett antal ggr och då har jag skippat skötväskan och haft ryggsäck i stället. Det är skönt att ha väskan på ryggen och båda händerna fria och ingen skötväska som dinglar i vägen. 

• qosmo

Så dumt att dom tar skötväskan som handbagage..men så e de ju..
    Jag själv tycker de e helt okej att flyga me ryanair, spc om man inte ska så långt. Dom har oftast så bra priser med :)
    Men sen e de ju en annan fråga nu när vi kommer ha med barn. Får se hur detta kommer att gå :) Tack igen för alla tips iaf!
    Nu måste ja bara fundera på va ja behöver packa ner mig för linnea..
    Något tips från er om vad som är bra att ha me sig? vi ska te kroatien i början av maj..så de kmr inte va föör varmt då. Så hon kmr nog inte få bada. Det sägs vara kallt i vattnet då..
    Men skriv gärna om ni vet nåt som e bra att ha me sig. Vi ska va borta en vecka :)

Svar på tråden Hur funkar det med bebisar på flygplan???