• lailadiana

Huvudomfång och förlossning- ni med flera barn

Hej, jag är lite nyfiken på vad ni haft för huvudomfång på barnen ni som fått flera barn? Har storleken ökat för varje barn ?varit ungf lika? Vid större huvudomfång, hur har det gått vid förlossning? Gick ni sönder mycket ,lite eller ingenting? 

• Svar på tråden Huvudomfång och förlossning- ni med flera barn
  • Älska livet som det är

32 med första sprack inget. Sydde två stygn för en bit skin lossnat. 34 med andra sprack inget hade bara lite skrap sår som jag inte kände av dagen efter.

• pippilirum

Första barnet: 33 cm. Blev klippt och gick sönder en del, det berodde dock inte på huvudomfånget utan på sugklocka och yttre press.

Andra barnet: 33 cm. Sprack ytterst lite i gamla klippet och fick sy  några stygn.

• Edvina

Jag har fött tre barn, de har haft runt 35-36cm i hattmått och vägt en bit över 4kg allihop. Jag har aldrig spruckit vid ngn förlossning men vid den första gick ett litet blodkärl av som syddes med 4stygn samt att jag fick som en "maska" som bm uttrycke det vid första och andra förlossningen. Vid tredje inget alls.

• cosinus

34, 34, 32 och 35.

Inte gått sönder alls men barnmorskan som förlöste trean lät förvånad över att jag klarade mig helt utan att sy då han föddes i säte. Det lät på henne som att det skulle vara ökad risk men då var han ju å andra sidan en pytteis både till huvudomfång och vikt (2.5 kg) så det kanse var därför det gick bra.

Tyckte fjärde var värst men jag vet inte om det var för att huvudet var störst eller för att det gick så djäkla fort.

• Persemona

Alla tre ca 35 cm.
    1:a sydd 7 stygn
    2:a sydd 3 stygn
    3:e ej sydd.

Så huvudet spelade nog ingen roll i mitt fall. Min bror hade dock stort huvud 39 cm. Det var svårt och blev sugklocka, men sprack inte så mycket. Tror det beror mycket på bm hur mycket man spricker och vilken bebis i ordningen. För mig har de alltid hållit emot och lagt värme på. 3:e barnet tog 10 min från 5 cm till ute.  

• Mabaja

Första barnet 34,5 cm - sydde 3 stygn kom ut med näsan uppåt och ryggen nedåt...
    Andra barnet 35 cm - sydde 1-2 stygn (de sa "nåt" stygn)

Väntar nu nr 3..

• CrazyLady

sonen hade huvudomfång 36,5, vägde 4710 gr o var 55 cm lång
    sprack hela vägen, hade ont i 1 år, tog två år att bli läkt och bli någorlunda återställd där nere
    mådde allmänt skit också

dottern hade 37 cm i huvudomfång, vägde 4090 gr o var 52 cm lång
    sprack knappt något och hade kunnat dansa bugg direkt efter förlossningen
    mådde som en prinsessa

• keron

1:a hade 33 cm. Bf +2. Vägde 3320g och var 51cm lång. Föddes i djup tvärställning. Fick sy ett stygn i mellangården och två i ena blygdläppen.

2:a hade 32 cm. Föddes i vecka 36. Vägde 2760g och var 48 cm lång. Sprack inget alls.

3:e hade 33,4 cm. Bf - 6. Vägde 3820g och var 53 cm lång. Sprack inget alls.

4:e hade 34,5 cm. Född på bf. Vägde 4400g och var 53 cm lång. Sprack inget alls.

• Flickan och kråkan

Första pojken: v.37+2, 35,5 cm (sprack inget)
    Andra pojken: v.37+6, 36,5 cm (sprack obetydligt, gick väldigt fort, fick sy två stygn pga att det var precis vid urinröret annars hade de låtit det vara.)

Väntar trean nu och hoppas han/hon också kommer i v.38. Får inte stora barn, men de har stora huvuden. 

• Sohvi

Sonen hade 38,5cm. BF+1, 4190g, 54cm. Blev igångsatt. Några små stygn sa de, ett par på "utsidan". Krystnings skedet tog knappt 10 min.

• HelHel

1a barnet - flicka  35 cm runt huvudet, 4015 g och 52 cm. Fick nån liten bristning och 3 stygn.
    2a barnet - pojke  39 cm runt huvudet, 4355 g och 56 cm. Fick 3 stygn även den gången. 

• Mercurialis

Första barnet hade ett huvudomfång på 33 cm. Jag blev klippt, eftersom förlossningen avslutades med sugklocka. Född v 37 och vägde 2,1 kg och var 46 cm lång.

Andra barnet hade vi en veckas ålder ett huvudomfång på 32 cm. Kejsarsnitt den gången. Född v 36 och vägde 1,5 kg och var 41 cm lång vid en veckas ålder. (Varken huvudomfång eller längd noterades vid födseln.)

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Louwa

Första barnet: 34cm fick en liten bristning mot ena blygdläppen där de sydde två "designstygn". Krystningsskede på 45 minuter.

Andra: 34cm sprack inget. Krystningsskede 11 minuter.

Tredje: 33cm sprack inget. Krystningsskede 5 minuter.

Liam 100212 ♥ Elliot 110525 ♥ Malva 130101 ♥ louise.brickarp.se
  • Stjärnfall76

Jag har haft 38, 35, 37 och 37. Huvudomfånget påverkar mycket hur svårt det är att få ut dem, men inte hur man spricker. Det hjälper nog mest med hur avslappnad man är. Jag läste på om dyktekniken inför 4än och då behövde jag inte sys alls.

• Tjohalia

35,5 med första, sprack massor (jobbig förlossning, dåliga värkar, forcerat på slutet pga barn som mådde dåligt)
    37 med andra, fick två stygn "för säkerhets skull" (enkel förlossning, effektiva värkar)

Som säkert nån redan påpekat handlar det sällan om huvudomfånget, utan om värkarnas styrka/effektivitet och att det inte får gå för snabbt. Det är mer avgörande än huvudomfånget för hur mycket man spricker. 

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • iny

Första: 36 cm, fick sy ett par stygn inuti.
    Andra: 37 cm, ute efter två krystvärkar, fick sy många stygn på utsidan.

• sweetsandra

1:a 34 cm (bf -10) sprack och fick sys några stygn
    2:a 35 cm (bf) sprack inget

Båda var 50 cm och 3395/3400 gram :)   

Mina solstrålar ~ Vinga 070108 & Lycka 090820
  • Mamma till 5 underbara barn

Första barnet 36 cm (bf+20) blev klippt Andra barnet 34,5 cm ( bf+3) bara skavsår Tredje barnet 35,5 cm ( bf+14) akut kejsarsnitt Fjärde barnet 34cm (bf +1) bara skavsår

Svar på tråden Huvudomfång och förlossning- ni med flera barn