• readhead92

18 år, betalar för mig själv men nu drar mamma hela mitt underhållsbidrag?

Hej! Jag har nyss fyllt 18 och bor hos min mamma.

Hittils har jag haft hela mitt studiebidrag, fast själv betalat mobilräkning på 600 kr, flingor, alla hygienartiklar (schampoo, bindor, p-piller, hudcremer, hårgrejer), alla kläder (även skor och utekläder), alla nöjen. Får ALDRIG en krona av henne för att va snäll.

Nu när jag fyllde 18 blev jag hur glad som helst att jag ska få direkt till MITT konto det underhåll på 1200 kr som min pappa förr betalt till mamma.

Imorse säger mamma att dom ska ta hela mitt underhållsbidrag eftersom det "kostar" att ha mej hemma. Jag ska alltså inte få ett skit, även om jag betalar allt förutom: middagarna, hyra för huset (el, internet)

Är detta normalt? Kan jag vägra betala dem? Vad tycker ni? Har jag rätt till bidraget? Får panik!
    Har inte ens fått första bidraget innan hon vägrar ge mej det.

• Svar på tråden 18 år, betalar för mig själv men nu drar mamma hela mitt underhållsbidrag?
  • MissSnö
    Lillusen skrev 2013-02-03 22:34:24 följande:

Skrev jag att det är lätt? Det är det inte men det är långt ifrån omöjligt. Många av deras kompisar har jobb också så det går bara man inte ger upp.

Klart att det inte är omöjligt, men det kan ta en lång tid och Ts har ju inte direkt tiden på sin sida vad det gäller pengar. Många kämpar i flera år med at få jobb så.. Och det är allra svårast för ungdomar att få jobb. Det vet de flesta.
  • smurfelina76

Fast det är inte TS ansvar att skaffa sig ett jobb för att få hygienartiklar eller andra saker i sin tillvaro. Det är hennes föräldrars ansvar. Pappan betalar UH så han har ju gjort sin del, och det är mammans ansvara för att bidra också.

TS verkar fått se till att hon har basnödvändigheter väldigt länge vilket inte är hennes ansvar utan hennes föräldrar.

Blir så trött på föräldrar som helt plötsligt inte anser att dom behöver göra mer än ge sitt barn mat eller husrum. Man har ekonomiskt ansvar för sina barn tills dom gått ut gymnasiet!

Så vare sig hon har ett jobb eller inte ska hennes mamma fortfarande försörja henne.

Får jag fråga finns det någon här inne som anser att era barn ska betala sina egna hygienartiklar, flingor, kläder, mobil och busskort på sina studiebidrags pengar eller betalar ni faktiskt en del av dom sakerna?            

Du äger dina egna upplevelser
  • MissSnö
    smurfelina76 skrev 2013-02-03 22:45:11 följande:

Fast det är inte TS ansvar att skaffa sig ett jobb för att få hygienartiklar eller andra saker i sin tillvaro. Det är hennes föräldrars ansvar. Pappan betalar UH så han har ju gjort sin del, och det är mammans ansvara för att bidra också.

TS verkar fått se till att hon har basnödvändigheter väldigt länge vilket inte är hennes ansvar utan hennes föräldrar.

Blir så trött på föräldrar som helt plötsligt inte anser att dom behöver göra mer än ge sitt barn mat eller husrum. Man har ekonomiskt ansvar för sina barn tills dom gått ut gymnasiet!

Så vare sig hon har ett jobb eller inte ska hennes mamma fortfarande försörja henne.

Får jag fråga finns det någon här inne som anser att era barn ska betala sina egna hygienartiklar, flingor, kläder, mobil och busskort på sina studiebidrags pengar eller betalar ni faktiskt en del av dom sakerna?            

• Wiem

Jag tycker det är motsägelsefullt att föräldern har försörjningsplikt tills barnet gått ut gymnasiet, men att så fort de fyllt 18 så ska underhållet (och studiebidraget med för den delen) betalas direkt till barnet. UH borde gå till den föräldern som är boförälder så länge ungdomen går på gymnasiet. Sen upphör det ju, och så även försörjningsskyldigheten.

• Loriyana

Självklart ska din mamma ha underhållsbidraget till mat, hyra och el! Hur bortskämd är du egentligen TS?

• Loriyana
    smurfelina76 skrev 2013-02-03 22:45:11 följande:

Jag fick köpa hygienartiklar, kläder, mobil, busskort osv med studiebidraget. Var inga problem alls. Tyckte tvärtom att jag hade mycket pengar att röra mig med. Skulle aldrig få för mig att be mina föräldrar om mer pengar. Sedan när jag börjde universitetet och fick CSN så betalade jag också hyra. 
  • smurfelina76
    Loriyana skrev 2013-02-03 23:17:10 följande:
    Självklart ska din mamma ha underhållsbidraget till mat, hyra och el! Hur bortskämd är du egentligen TS?
    Fast i UH och den som mamman är försörjningspliktig så ska även hygienartiklar, kläder och transport ingå, det är ju inte så att bara mamman har 1273 att röra sig med hon ska bidra med lika mycket eller mer.
  • smurfelina76
    Loriyana skrev 2013-02-03 23:19:58 följande:
    Jag fick köpa hygienartiklar, kläder, mobil, busskort osv med studiebidraget. Var inga problem alls. Tyckte tvärtom att jag hade mycket pengar att röra mig med. Skulle aldrig få för mig att be mina föräldrar om mer pengar. Sedan när jag börjde universitetet och fick CSN så betalade jag också hyra. 
    Jättebra att du klarade dig, men i UH och den del BF ska bidra ska sånna saker ingå till viss del,. Att du betalade hyra när du började universitetet är ju helt självklart då hade du ju gått ut gymnasiet och dina föräldrar var inte längre försjörningspliktiga för dig!
  • LeaveMeAlone

Lotiyana: tycker inte du att hygienartiklar ingår i basbehov och något som en försörjningsskyldig förälder ska stå för? Eller skämmer man bort ungarna om de får schampo och tamponger? Det är ju inte precis lyxprylar vi pratar om utan sådant man måste ha! Kläder och nöjen kan jag köpa att man inte står för. Men kan samtidigt tycka man är snål som förälder om man inte kan bjuda till och hjälpa med en vinterjacka då studiebidrag inte är en summa man precis har råd att spara utifrån.

• ss

Inte läst allas svar, bara ts.

Svår fråga, jag gav mitt underhållsbidrag till mamma tills jag tog studenten, det hade jag alltid sagt att jag skulle göra långt innan jag ens blev 18. Efter det betalade jag 2000:-/månad. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med studiebidraget, men är ganska säker på att en större del gick till mamma också.

Jag började sommarjobba som 14-åring i stället, och fick ett helgjobb när jag var 15, betalade med de pengarna för ridlektioner och liknande.

Min mamma var dock ensam, ingen ny partner, och vi hade väl så vi klarade oss men hon var absolut inte rik.
    Allt beror ju på så mycket annat vad som är sätt och fel.

Tror att lagligt sätt är det dina pengar, du kan inte behöva ge dem till din mamma.
    Men sett från ett annat håll, du har inte heller någon rätt att bo i hennes hus längre.
    Kanske inte moraliskt rätt, men rättsligt i alla fall, bara en tanke.

Vill bara tillägga att jag inte säger detta för att vara elak(!), vill bara ge dig en annan synvinkel.
    Jag vet själv att det är svårt, speciellt då jag aldrig hade pengar då jag var yngre, jag fick aldrig någon riktigt månadspeng och liknande. Jag löste dock det hela med att jobba själv, det var pengar som jag hade förtjänat och ingen kunde ta dem ifrån mig! Glad

• ss

Oooh läste vidare lite och vill bara rätta mig själv.

Hur är det med UH egentligen?
    Jag har fått för mig att det fanns någon twist där, att föräldrar både är och inte är underhållsskyldiga för barn över 18 år på gymnasiet. Kanske dock var något min mamma lurade i mig för att hålla mig på plats Foten i munnen 

• Flikkan

Underhållet har jag då aldrig ens tänkt på har funnits. Men jag har ju blivit tillstucken pengar hit och dit väldigt ofta.
    Men detta låter helt sjukt rent ut sagt!

Om min Mamma skulle ha gjort som din mamma skulle jag gått i taket.
    Jag tycker du ska gå och prata med någon och inte din mamma.
    Utan någon som skulle kunna b erätta för dig hur saker och ting faktiskt ligger till.
    Prata med någon på skolan som sedan kan hjälpa dig med vem du ska gå vidare till, som kanske till och med kan kalla er till ett möte. Och faktiskt prata om allt med pengar. Tycker du borde kunna få en sådan hjälp från soc!

Du kan säga till dom att du känner att du får betala allt för mycjet och vet inte hur du ska lyfta fram detta, om jag var i din sits när jag var lika gammal som dig hade jag pratat med soc eller någon på skolan för jag skulle nog själv känna att jag nästan skulle klara mig bättre av att bo ensam om soc skulle kunna finansiera en bostad åt dig. Och du fick alla pengar du har rätt till. Och att soc skulle ge dig visst mycket pengar som saknas för det man ska ha per månad i din ålder för att klara sig, visst det är inte kul då dom ska analysera dina kontoutdrag varje månad,
    men du verkar inte ha problem att lägga pengarna på rätt saker. Men då lär dom bara kolla upp dom få pengarna du får av dom utöver hyran. Så det du får i Underhållsbidrag och studiebidrag borde du kunna lägga lite vad du vill på. Och om du sedan skulle ta ett jobb  1.2 dagar per helg kan ge lite pengar men om dessa betalas in på ditt konto så kommer du få mindre av soc. Så såna fall skulle du kunna tagit något jobb som du ej nehöver vänta på pengarna utan få rätt i handen som sitta barnvakt eller gå ut med hundar?

Nu säger jag inte att detta är vad du ska göra, utan jag har en vän som var i samma sits och gjorde så här. 

• sirisdotter
    smurfelina76 skrev 2013-02-03 23:26:32 följande:
    Fast i UH och den som mamman är försörjningspliktig så ska även hygienartiklar, kläder och transport ingå, det är ju inte så att bara mamman har 1273 att röra sig med hon ska bidra med lika mycket eller mer.

Vad ska studiestödet gå till?   Skolböcker??
  • sirisdotter
    ss skrev 2013-02-04 03:06:30 följande:
    Inte läst allas svar, bara ts.

Svår fråga, jag gav mitt underhållsbidrag till mamma tills jag tog studenten, det hade jag alltid sagt att jag skulle göra långt innan jag ens blev 18. Efter det betalade jag 2000:-/månad. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med studiebidraget, men är ganska säker på att en större del gick till mamma också.

Jag började sommarjobba som 14-åring i stället, och fick ett helgjobb när jag var 15, betalade med de pengarna för ridlektioner och liknande.

Min mamma var dock ensam, ingen ny partner, och vi hade väl så vi klarade oss men hon var absolut inte rik.
    Allt beror ju på så mycket annat vad som är sätt och fel.

Tror att lagligt sätt är det dina pengar, du kan inte behöva ge dem till din mamma.
    Men sett från ett annat håll, du har inte heller någon rätt att bo i hennes hus längre.
    Kanske inte moraliskt rätt, men rättsligt i alla fall, bara en tanke.

Vill bara tillägga att jag inte säger detta för att vara elak(!), vill bara ge dig en annan synvinkel.
    Jag vet själv att det är svårt, speciellt då jag aldrig hade pengar då jag var yngre, jag fick aldrig någon riktigt månadspeng och liknande. Jag löste dock det hela med att jobba själv, det var pengar som jag hade förtjänat och ingen kunde ta dem ifrån mig! Glad
    Visst har man laglig rätt till husrum tills man tagit studenten.  I alla fall tills man fyllt 21,  om man fortfarande inte fixat studenten  då  försvinner visst den lagliga rätten.   Vanligast är väl fortfarande att man bor kvar hemma hos sina föräldrar/  hos någon av föräldrarna för att det blir billigast.  Väljer man en inriktning på studierna som inte finns på hemorten kan det bli inackorderingstillägg för annat boende.
  • sirisdotter
    Flikkan skrev 2013-02-04 04:20:46 följande:

Underhållet har jag då aldrig ens tänkt på har funnits. Men jag har ju blivit tillstucken pengar hit och dit väldigt ofta.
    Men detta låter helt sjukt rent ut sagt!

Om min Mamma skulle ha gjort som din mamma skulle jag gått i taket.
    Jag tycker du ska gå och prata med någon och inte din mamma.
    Utan någon som skulle kunna b erätta för dig hur saker och ting faktiskt ligger till.
    Prata med någon på skolan som sedan kan hjälpa dig med vem du ska gå vidare till, som kanske till och med kan kalla er till ett möte. Och faktiskt prata om allt med pengar. Tycker du borde kunna få en sådan hjälp från soc!

Du kan säga till dom att du känner att du får betala allt för mycjet och vet inte hur du ska lyfta fram detta, om jag var i din sits när jag var lika gammal som dig hade jag pratat med soc eller någon på skolan för jag skulle nog själv känna att jag nästan skulle klara mig bättre av att bo ensam om soc skulle kunna finansiera en bostad åt dig. Och du fick alla pengar du har rätt till. Och att soc skulle ge dig visst mycket pengar som saknas för det man ska ha per månad i din ålder för att klara sig, visst det är inte kul då dom ska analysera dina kontoutdrag varje månad,
    men du verkar inte ha problem att lägga pengarna på rätt saker. Men då lär dom bara kolla upp dom få pengarna du får av dom utöver hyran. Så det du får i Underhållsbidrag och studiebidrag borde du kunna lägga lite vad du vill på. Och om du sedan skulle ta ett jobb  1.2 dagar per helg kan ge lite pengar men om dessa betalas in på ditt konto så kommer du få mindre av soc. Så såna fall skulle du kunna tagit något jobb som du ej nehöver vänta på pengarna utan få rätt i handen som sitta barnvakt eller gå ut med hundar?

Nu säger jag inte att detta är vad du ska göra, utan jag har en vän som var i samma sits och gjorde så här. 

Flickan,  nu är det inte riktigt så att alla tonåringar kan välja om de vill bo kvar hemma eller om de ska beställa  en lägenhet och försörjningsstöd av  kommunen.   Känner du till alla omständigheter kring din väns sits??
  • Flikkan

Nu skrev jag detta för att hon ska veta vad som soc ibland KAN hjälpa till med.
    Där jag bor finns det mycket dom hjälper till med.

Ja jag vet allt om min vän.

• sirisdotter
    Flikkan skrev 2013-02-04 09:15:04 följande:
    Nu skrev jag detta för att hon ska veta vad som soc ibland KAN hjälpa till med.
    Där jag bor finns det mycket dom hjälper till med.

Ja jag vet allt om min vän.
    Och din vän hade vanliga "svenssonföräldrar"?

Där jag bor gick ett par tonåringar till "soc."   och bad att få hjälp att flytta till en etta de köat sig till.  De uppgav att de inte trivdes hos sina föräldrar,   "hade det fördjävligt hemma"   -  de fick snällt bo kvar hos resp.  föräldrar tills de gått ut gymnasiet.
  • sirisdotter
    Flikkan skrev 2013-02-04 17:22:14 följande:
    Vad är ditt problem med det jag säger?!
    Ts beskriver knappast ett hem i socal misär.  Alkoholism?   Psykisk eller fysisk misshandel?    VARFÖR  tror du att hon skulle få försörjningsstöd för att flytta hemifrån?
  • Inima

Jag tycker faktiskt att både du och din mamma tänker lite snett. 

Din mamma ska behålla underhållet, för boende, mat, el och vatten.
    Men, hygienartiklar borde faktiskt inte du betala själv.  

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
Svar på tråden 18 år, betalar för mig själv men nu drar mamma hela mitt underhållsbidrag?