• readhead92

    18 år, betalar för mig själv men nu drar mamma hela mitt underhållsbidrag?

    Hej! Jag har nyss fyllt 18 och bor hos min mamma.

    Hittils har jag haft hela mitt studiebidrag, fast själv betalat mobilräkning på 600 kr, flingor, alla hygienartiklar (schampoo, bindor, p-piller, hudcremer, hårgrejer), alla kläder (även skor och utekläder), alla nöjen. Får ALDRIG en krona av henne för att va snäll.

    Nu när jag fyllde 18 blev jag hur glad som helst att jag ska få direkt till MITT konto det underhåll på 1200 kr som min pappa förr betalt till mamma.

    Imorse säger mamma att dom ska ta hela mitt underhållsbidrag eftersom det "kostar" att ha mej hemma. Jag ska alltså inte få ett skit, även om jag betalar allt förutom: middagarna, hyra för huset (el, internet)

    Är detta normalt? Kan jag vägra betala dem? Vad tycker ni? Har jag rätt till bidraget? Får panik!
    Har inte ens fått första bidraget innan hon vägrar ge mej det.

  • Svar på tråden 18 år, betalar för mig själv men nu drar mamma hela mitt underhållsbidrag?
  • readhead92
    pigglet skrev 2013-02-03 13:54:43 följande:

    Men det är väl inte sant? Ok, du är bara 18 år, men tror du verkligen att det lilla du betalar täcker alla dina kostnader? Kolla in på konsumentverket och kolla hur mycket de räknar att du ska betala hemma (när du gått ut gymnasiet - men det är ju samma kostnader nu), det rör sig om drygt 8 000 kronor/månad om man räknar med mobil och sådant som du menar att du betalar själv.
    Är detta ett skämt? Hur förklarar du då att jag täckt allt för mej själv på 500 kr månad (FÖRUTOM hyra+middag) ??
    DET GÅR antagligen, testa själv det är inte så jävla kul. Det är därför jag är här och får råd av snälla människor som vet lite mer än jag om alla dessa lagar.

    Vad är det inte jag betalar då, tycker du? vad är inte sant?
  • pigglet
    readhead92 skrev 2013-02-03 15:32:59 följande:
    Jag och min pappa har inte alls så bra kontakt tyvärr. Nån kompis går inte för alla bor hemma, och ingens föräldrar skulle nog vilja ha ansvaret för en extra tonåring.

    Jag vill flytta ut till eget dock. Vet ej hur jag ska kunna finansiera det. Jag antar att jag hade fått 1200 kr av mamma och 1200 kr av pappa, plus mina 400-500 kr i studiebidrag. Kommer man långt på det? hehe
    Javisst - betalar du alla dina kostnader redan nu, så behöver du ju bara lägga till en hyra  Flört

    Nej, det är klart man inte gör. Var tacksam att du bor hemma och får allt betalt. Får du pengar över så kan du ju börja spara till eget boende. Annars är det något man kan skaffa när man har ett fast jobb, eller studerar vidare och tar studielån. 
  • skogsvitter

    Jag vet inte varför KV räknar med att man ska äta lunch ute 20 dagar i veckan däremot, jag tycker det låter helt absurt och det kan ju absolut inte räknas till skälig levnadsnivå att ha råd att äta ute varje vardag?! Siffrorna över huvudtaget verkar väldigt överdimensionerade.

  • readhead92
    pigglet skrev 2013-02-03 14:21:47 följande:
    Som jag skrev - det var ett svar på att TS hävdar att hon betalar alla sina utgifter/kostnader , utom middag och hyra, själv. Vilket knappast är fallet.
    Stört irriterande när du själv tydligen inte levt så, visar bara ännu mer på att min situation inte allt borde ha inträffat. Jag lever inte direkt ett glamoröst liv och kan köpa kläder hit och dit, ansiktscreme osv kan man ta lite av så man slipper köpa det ofta tex
  • skogsvitter
    readhead92 skrev 2013-02-03 15:39:14 följande:
    Stört irriterande när du själv tydligen inte levt så, visar bara ännu mer på att min situation inte allt borde ha inträffat. Jag lever inte direkt ett glamoröst liv och kan köpa kläder hit och dit, ansiktscreme osv kan man ta lite av så man slipper köpa det ofta tex
    Det tycks vara svårt för vissa att förstå att alla unga inte badar i pengar, eller spenderar som om de gjorde det och det klart man lär sig att snåla om man är tvungen. Även om svenska överklassen eller ens medelsvenssons har svårt att sätta sig in i sådana situationer.
  • readhead92
    pigglet skrev 2013-02-03 15:20:19 följande:
    mandelblomma: kan också tänka mig att det är precis så. Varför kom annars flingor in i bilden - inte filet, mackan, frukten osv. Och middagen bjuds hon på. Varför betala just flingorna?

    TS: skulle vara intressant att få höra din mammas perspektiv. 
    För att de köper inte flingor
  • pigglet
    readhead92 skrev 2013-02-03 15:36:06 följande:
    Är detta ett skämt? Hur förklarar du då att jag täckt allt för mej själv på 500 kr månad (FÖRUTOM hyra+middag) ??
    DET GÅR antagligen, testa själv det är inte så jävla kul. Det är därför jag är här och får råd av snälla människor som vet lite mer än jag om alla dessa lagar.

    Vad är det inte jag betalar då, tycker du? vad är inte sant?
    Vad äter du under 1 vecka, om du räknar allt? Frukost, luncher på helger + skollov, mellanmål, middag, fika, godis?
    Vad gör du på dagarna, då du inte är i skolan? Någon aktivitet som kostar? Finns det några kläder alls som din mamma betalar? Finns det någon tvål osv hon betalar? Tvättmaskin, tvättmedel, toapapper, vatten? Får du använda sådant gratis hemma? Skjuts med hennes bil ibland?
    Semestrar, eller något speciellt att göra på loven? Mat till dina kompisar som hälsar på? Betalar hon någon sportutrustning (typ skidor, fotbollsskor eller vad det nu kan vara). Om du har dator, mobil, egen tv, betalar du sådant själv? Nya möbler till ditt rum någon gång/ tapeter eller annat du vill ha? Frisörbesök, besök på badhus?  

    Jag vet inte hur er situation ser ut. Men om du påstår att du betalar alla dina kostnader med 500 kronor/månad, jag har svårt att tro det. Våra barn kostar betydligt mer än så i alla fall (och de är små). 

    Men tydligen är lagen på din sida. Pengarna ska gå till ditt konto. Helt sjukt enligt mig, då din mamma fortfarande har samma kostnader som för 1 år sedan, medan du själv inte har nämnvärt större behov av mer fickpengar. Så det är väl bara att gratulera då. 
  • pigglet

    Men nu tror jag ni missuppfattat mig och min situation helt. Jag har verkligen inte badat i pengar. Hade 300 kronor av studiebidraget när jag gick gymnasiet (vilket räckte gott iofs, då fanns inga mobiler, jag använder inte smink osv). Sedan när jag läste på universitetet så klarade jag mig på enbart bidragsdelen (knappt 2000) + det jag tjänade på att jobba på sommaren.
    MEN jag har alltid varit medveten om att jag kostar. Det har inte varit gratis för mina föräldrar att ha mig boende hemma. Och jag såg inget konstigt i att de skulle ha studiebidraget tex, de betalade ju allt för mig. Och skulle det funnits underhållsbidrag tror jag det hade varit självklart att även det skulle gått till mina omkostnader. Det var ju inte som att mina föräldrar "badade i pengar"!

    Men vi tänker nog väldigt olika helt enkelt.   

  • pigglet

    (Och TS: jag har aldrig sagt att du är dum. Jag sa att ditt resonemang blir dumt. Men jag tror inte jag kan förklara mig bättre än så här, ska försöka lämna tråden nu.)

  • readhead92
    pigglet skrev 2013-02-03 15:52:47 följande:
    Vad äter du under 1 vecka, om du räknar allt? Frukost, luncher på helger + skollov, mellanmål, middag, fika, godis?
    Vad gör du på dagarna, då du inte är i skolan? Någon aktivitet som kostar? Finns det några kläder alls som din mamma betalar? Finns det någon tvål osv hon betalar? Tvättmaskin, tvättmedel, toapapper, vatten? Får du använda sådant gratis hemma? Skjuts med hennes bil ibland?
    Semestrar, eller något speciellt att göra på loven? Mat till dina kompisar som hälsar på? Betalar hon någon sportutrustning (typ skidor, fotbollsskor eller vad det nu kan vara). Om du har dator, mobil, egen tv, betalar du sådant själv? Nya möbler till ditt rum någon gång/ tapeter eller annat du vill ha? Frisörbesök, besök på badhus?  

    Jag vet inte hur er situation ser ut. Men om du påstår att du betalar alla dina kostnader med 500 kronor/månad, jag har svårt att tro det. Våra barn kostar betydligt mer än så i alla fall (och de är små). 

    Men tydligen är lagen på din sida. Pengarna ska gå till ditt konto. Helt sjukt enligt mig, då din mamma fortfarande har samma kostnader som för 1 år sedan, medan du själv inte har nämnvärt större behov av mer fickpengar. Så det är väl bara att gratulera då. 
    Frukost äter jag inte för jag har endå skollunch kl 11, och går på en privat gymnasie så vi går på resturang och kan äta så mycket vi vill. Middag äter jag hemma, kvällsfika blir ibland mjölk och flingor (flingor köper jag själv). Spenderar mina helger hos min pojkvän och äter där ofta.

    Jag går ingen aktivitet längre eftersom dom tvingade mej dra in mitt gymkort dagen jag fyllde 18 eftersom "jag behöver ju inte betala hyra som andra ungdomar kanske måste" Dock bestämde dem sej bakom ryggen på mig två dagar efter jag avslutat mitt gym att jag inte sja få ett öre av underhållsstödet. Så nej, jag går inte i en sport.

    Får inte skjuts hon orkar inte så jag tar bussen (se, BUSSKORT).

    Hon betalar inga kläder what so ever, har inte fått kläder på flera år. Alltså inte ens sockar :P

    Ja jag använder gratis tvål efter jag varit på toan. Jag tvättar mina egna kläder själv med hennes tvättmedel det har du rätt i. Toapapper har dom inte krävt avgift för och inte heller vatten att duscha i, dock får jag bara duscha i några minuter.

    Har ingen tv, mobilen har jag köpt helt själv samt abbonemanget jag betalar. Datorn har jag "fått" av gymnasiet.

    Nej inga semestrar, resor till släktingar betalar jag till och med själv. Har aldrig någonsin varit utomlands som dom lagt en krona på.

    Frisörbesök betalar jag (blir en gång per år pga kostnaden). ALLT nöje betalar jag.

    Tack nu vet du hur det ligger till. Och kostar dina bebisar mer än mig så är det antagligen ni som lever i lyx. Inse att all har det inte lika bra ställt.
Svar på tråden 18 år, betalar för mig själv men nu drar mamma hela mitt underhållsbidrag?