• Pastell1983

Hur hade ni gjort? Pergotime+många ägg

Äter min andra pergo-omgång och ska på vul på tisdag. Förra gången hade jag 2 äggblåsor och fick köra på, men det fanns även endel mindre. Jag verkar rätt lättstimulerad med andra ord och är rädd att det ska vara 3 stycken nu på tisdag och få sexförbud. Samtidigt tänker jag, det tog ju sig inte med 2 ägg, då är väll inte chansen så stor att det blir 3 helt plötsligt? Hade ni kört på ändå och hoppats att en, eller två fäster?

Ni som varit i situationen, hur har ni gjort?  Nu vet jag ju inte alls hur det ligger till och förhoppningsvis slipper jag fundera över det här...men tänker ändå

• Svar på tråden Hur hade ni gjort? Pergotime+många ägg
  • Pastell1983

Oj vad ni skrivit inlägg sen jag läste sist.

Alltså, nej, jag har förmodligen ingen pco, och läkarna tror jag har normal äl. Blodproverna visar det. Fick först diagnosen pco i maj förra året, men den hade "försvunnit" sedan och överläkaren sa senare att jag INTE har pco. Samma sak har hänt en nära familjemedlem till mig och hon blev gravid med pergo.
    Jag vet att pergo inte ökar chanserna direkt om man har egen äl. Men jag vet inte hur jag har och inte har...så lika bra att prova.

Gravid har jag varit, med samme man, så läkarna tror att vi kommer bli gravida. Det tar bara lite tid. Har det funkat en gång kan det funka igen. Annars blir det väll ivf.

• Pastell1983

Däremot KÄNNER jag min äl vid pergo  ( o månaden efter), det gör jag aldrig annars.

• Anonym (överstimulerad)
    Anonym skrev 2013-02-02 18:57:58 följande:
    Usch, det förstår jag verkligen! Nästa så jag vill be om ursäkt, jag vill inte skrämmas men tycker ändå att det är viktigt att det finns förståelse och kunskap för de risker man ändå utsätter sig för. I en del trådar av det här slaget brukar dialogen mest handla om att "det ju inte gör något om det blir fler än ett barn" och så ser man ganska lättvindigt på de risker som finns. Rekommendationerna finns av viktiga anledningar och jag tycker att man bör hörsamma dem.

Med det sagt så ska man också komma ihåg att fertilitetsbehandlarna i Sverige håller god kvalitet och att överstimulerade kvinnor så gott som alltid klarar sig bra. Men det är en allvarlig sak och man kan må oerhört dåligt och bli mycket sjuk. 

Lycka till med ert nya försök! *hålla tummar* 
    Tack!

Jag är helt för detta med att folk ska känna till riskerna! På ett sätt så är man nog lite galen som ger sig in i IVF, är ju inte bara överstimulering som är risk utan även förhöjd risk för blodpropp och kanske cancer och sån skit långt efteråt. Men man vill så gärna ha barn så man är beredd att göra nästan vad som helst, det är så enkelt!
    Pastell1983 skrev 2013-02-02 19:02:41 följande:

Alltså, nej, jag har förmodligen ingen pco, och läkarna tror jag har normal äl. Blodproverna visar det. Fick först diagnosen pco i maj förra året, men den hade "försvunnit" sedan och överläkaren sa senare att jag INTE har pco. Samma sak har hänt en nära familjemedlem till mig och hon blev gravid med pergo.
    Jag vet att pergo inte ökar chanserna direkt om man har egen äl. Men jag vet inte hur jag har och inte har...så lika bra att prova.

Gravid har jag varit, med samme man, så läkarna tror att vi kommer bli gravida. Det tar bara lite tid. Har det funkat en gång kan det funka igen. Annars blir det väll ivf.
    Verkar ibland som att läkare är dåliga på att upptäcka PCO. Jag har läst om flera som kommit till en ny gyn och plötsligt fått den diagnosen, men ingen läkare innan har sett det.

Vid nybesöket inför vår kommande IVF sa läkaren ungefär "ja men du har säkert lite PCO-äggstockar och då är det vanligt att man blir överstimulerad, jag tror det utifrån ditt höra AMH-värde men vi tar oss en titt också".

Jag blev helt chockad, har blivit undersökt med VUL såååå många gånger av massvis med olika läkare, och ingen har sagt ett ord om PCO. Jag kan till och med tolka VUL:et själv vid det här laget... Visade sig att inte heller denna läkare kunde se några tecken på PCO-äggstockar (bildgoogla PCO ovaries!). Men som sagt, har hört och läst om många andra som varit med om motsatsen.
  • Försöker
    Pastell1983 skrev 2013-02-02 19:02:41 följande:

Håller tummarna för dig i vilket fall som helst! {#emotions_dlg.flower}

Fast jag fattar fortfarande inte hur din PCO kan ha "försvunnit", då det ju är en äggstockstyp man föds med. Men det där har vi ju funderat över förut. Och inte blev vi klokare. Glad Och det viktiga är ju att du inte bedöms ha det nu! Kanske hade läkaren fel som gav dig den diagnosen. Oavsett så hoppas vi att Pergo ger resultat för dig!
  • Pastell1983

Nej det är lurigt det här med pco. Jag har gjort flera vul tidigare i andra syften och aldrig fått höra jag har pco. Men som jag förstår det är det inget läkarna säger eller behöver berätta vid vanliga undersökningar, då pco ändå är en form av normaläggstock och det är bara när man försökt bli gravid och det inte funkar som det kan vara ett problem. Men jag har ägglossning i stort sätt som vanligt så det kvittar ju om jag har pco eller inte känner jag. De senaste vulen jag gjort har visat på inga pco äggstockar, har sett det själv och det är utfört av olika läkare varav en överläkare som verkar kunna sin sak. Så jag antar jag INTE har pco

• Pastell1983
    Försöker skrev 2013-02-02 19:15:49 följande:
    Håller tummarna för dig i vilket fall som helst! {#emotions_dlg.flower}

Fast jag fattar fortfarande inte hur din PCO kan ha "försvunnit", då det ju är en äggstockstyp man föds med. Men det där har vi ju funderat över förut. Och inte blev vi klokare. Glad Och det viktiga är ju att du inte bedöms ha det nu! Kanske hade läkaren fel som gav dig den diagnosen. Oavsett så hoppas vi att Pergo ger resultat för dig!
    Ja jag vet inte heller men somsagt, en nära familjemedlem har varit med om exakt samma sak och det är INTE samma läkare vi gått till eller sjukhus. Hon bor inte här Jag antar jag aldrig haft pco och första läkaren är slarvig bara.
  • Försöker
    Pastell1983 skrev 2013-02-02 19:19:05 följande:
    Jag antar jag aldrig haft pco och första läkaren är slarvig bara.
    Hehe, jag jag tror ju hellre på den teorin än att din PCO skulle ha "försvunnit". Före det är ju liksom ganska omöjligt. Såvida du inte släpper iväg 20 ägg åt gången... Flört 
  • Pastell1983
    Försöker skrev 2013-02-02 19:23:45 följande:
    Hehe, jag jag tror ju hellre på den teorin än att din PCO skulle ha "försvunnit". Före det är ju liksom ganska omöjligt. Såvida du inte släpper iväg 20 ägg åt gången... Flört 
    Klart att jag gör Cool
  • Kenize

Vi fick sexförbud under en av pergokurerna, tror det var tre eller fyra mogna ägg plus ett par till lite mindre. Vi tänkte följa förbudet men i slutändan kunde vi inte riktigt hålla oss. Hade försökt länge och haft två ägg tidigare kurer utan att lyckas. Men jag måste erkänna att jag blev lite nervös efteråt och det var många "tänk om" tankar som snurrade. Vi kände oss lite dumma som inte följt vår läkares råd då vi var väl medvetna om alla risker det kunde innebära, både med överstimulering och flerbarnsbörd, men längtan efter att få barn var starkare (den är svår att styra den där längtan) och vi hade ju inte lyckats trotts flera ägg tidigare.
    Kan inte säga vad jag tycker ni ska göra, men jag var ganska svettig fram till bim den månaden och hade vi lyckats hade jag nog varit det fram tills första vul också.
    Jag blev inte gravid med hjälp av pergon men vi lyckades senare med ivf. Var nära att bli överstimulerad där med. Fick minska medicinen och fick ut rätt många ägg, 27 st. Var på gränsen att de inte ville sätta tillbaka ett embryo sen men allt gick bra och nu har vi en månad kvar till bf. :)

Håller alla tummar för er alla att ni lyckas snart och slipper bli överstimulerade. :)

Kenize skrev 2013-02-02 19:39:12 följande:
    Vi fick sexförbud under en av pergokurerna, tror det var tre eller fyra mogna ägg plus ett par till lite mindre. Vi tänkte följa förbudet men i slutändan kunde vi inte riktigt hålla oss. Hade försökt länge och haft två ägg tidigare kurer utan att lyckas. Men jag måste erkänna att jag blev lite nervös efteråt och det var många "tänk om" tankar som snurrade. Vi kände oss lite dumma som inte följt vår läkares råd då vi var väl medvetna om alla risker det kunde innebära, både med överstimulering och flerbarnsbörd, men längtan efter att få barn var starkare (den är svår att styra den där längtan) och vi hade ju inte lyckats trotts flera ägg tidigare.
    Kan inte säga vad jag tycker ni ska göra, men jag var ganska svettig fram till bim den månaden och hade vi lyckats hade jag nog varit det fram tills första vul också.
    Jag blev inte gravid med hjälp av pergon men vi lyckades senare med ivf. Var nära att bli överstimulerad där med. Fick minska medicinen och fick ut rätt många ägg, 27 st. Var på gränsen att de inte ville sätta tillbaka ett embryo sen men allt gick bra och nu har vi en månad kvar till bf. :)

Håller alla tummar för er alla att ni lyckas snart och slipper bli överstimulerade. :)
    Grattis!

Får man fråga hur gammal du var vid IVF, och vilket hormon du sprutade med?
  • Pastell1983
    Kenize skrev 2013-02-02 19:39:12 följande:

Stort grattis till kommande bebis Härligt att ni lyckades vid ivf:en!
  • Pastell1983

Behöver inte fundera över denna frågan ,det var bara en stor äggblåsa denna gången och massor av mindre Känns bra.

• Kenize

Anonym (överstimulerad) - Jag var 30 när vi gjorde vår ivf, 31 nu. Sprutade med Gonal F och gjorde långa metoden.

Pastell1983 - Tack :) Kändes lite overkligt att lyckas efter så många misslyckade pergokurer.
    Skönt för er att det inte var flera stora äggblåsor, bara att köra på då. :) Håller tummarna att det går vägen.

Pastell1983 skrev 2013-02-02 19:19:05 följande:
    Ja jag vet inte heller men somsagt, en nära familjemedlem har varit med om exakt samma sak och det är INTE samma läkare vi gått till eller sjukhus. Hon bor inte här Jag antar jag aldrig haft pco och första läkaren är slarvig bara.
    Kanske har missat att nån annan skrivit detta i tråden...

...men det är väl inte helt ovanligt att PCO/PCOS blir bättre (regelbunden mens och ägglossning) med tiden, eller när man går ner i vikt? På vårdguiden m.fl. ställen har jag läst att svårigheten att bli gravid kan gå över med tiden, och jag har också läst om flera som plötsligt blivit spontant gravida i 35-40-årsåldern. PCOS gör att man ofta kommer senare i klimakteriet än normalt, så har man tur (?) så får man en fertil period ungefär samtidigt som vi andra blir infertila.
Svar på tråden Hur hade ni gjort? Pergotime+många ägg