Ingen ork för min partner - hjälp!
För 6 månader sedan fick vi ett fantastiskt fint litet barn. Den första månaden mådde jag inte alls bra och var mycket ledsen, längtade efter mitt gamla liv och hade inte mer känslor för barnet än för vår hund. Det har blivit bättre, och jag trivs relativt bra i mammarollen nu men vårt barn sover dåligt på nätterna (och även på dagarna) så jag ligger back med otroligt mycket sömn även om jag inte känner mig trött på dagarna längre - man har väll anpassat sig till den knappa sömn man får antar jag. Problemet är att den kraft jag får av dygnets sömntimmar går till att orka med mig själv och barnet. Jag har ingen ork what so ever för pappan. Mitt tålamod för honom är typ 5% så det krävs inte mycket för att jag ska bli irriterad och snäsig. Jag känner också att jag har blivit den där typen av mamma om får närhetsbehovet mättat av barnet. Jag kramas gärna med min man men har noll sug efter sex... Eftersom han inte var sugen när jag var gravid är resultatet av detta att vi inte haft sex på 13 månader. Känns sådär...
minst 1 minut varje dygn så känner jag att det kanske är bättre att separera och leva på var sitt håll. Men dygnets övriga 23 timmar och 59 minuter är det ju inte alls vad jag vill utan en tanke i "stundens hetta". Dock är det väldigt jobbiga känslor eftersom jag älskar honom, men jag känner att barnet har kommit emellan oss istället för att stärka vår relation som var bra innan han föddes. Jag förstår verkligen varför så många separerar under småbarnsåren. Problemet är bara att det kunde varit super om jag bara haft tålamod, ork och vett att uppskatta allt han gör för oss - och mig! Kanske blir det bättre när inte barnet äter 4-5 gånger per natt och sover i eget rum, men det känns som att jag inte har den tiden på mig. Igår smällde jag t.o.m till honom på armen för att han inte gjorde som jag hade sagt = börjar tappa sjävbehärskningen för honom...
Jag behöver tips och råd för hur jag kan behärska mig själv, komma ihåg att ge honom mer uppskattning och beröm samt hur jag kommer ihåg (för jag glömmer det verkligen!) att ta närhetskontakt med honom. Jag älskar honom och vill ju absolut inte att vi ska separera. Men hur stärker jag relationen igen efter dessa månaders "skada" och hur kan jag jobba med mig själv för att inte dra den längre ner än den redan är...?