• Lady D Taylor

Andra med hund som har haft pyometra/livmoderinflamation?

Jag har en underbar hund på 9 år. Hon fick för ett tag sedan konstiga flytningar och kissade inne väldigt ofta (vilket inte är likt henne). Läste på internet om pyometra, tyckte mycket av symptomen stämde. Vi åkte till veterinären och han skrev ut medicin mot pyometra.

Vet att det är mycket vanligt att det kommer tillbaka och att en operation oftast behövs eller i värsta fall avlivning.
    Är så orolig för att det ska komma tillbaka nu.

Är det någon vars hund har haft pyometra hur var det. Gick det över med hjälp av medicinering? Om operation gjordes, hur gick det? Hur gammal var hunden? Hur mår den i dag.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Andra med hund som har haft pyometra/livmoderinflamation?
  • Lady D Taylor

Tack så mycket för alla svar. Beklagar sorgen för dem som inte fick ha sina kära hundar kvar i livet på grund av denna sjukdom.

Jag har inte varit inne på ett tag då jag helt enkelt inte vågade eller orkade tänka på sjukdomen en tag. Men nu för ett par dagar sedan kom flytningarna tillbaka och hon är hängig.
    Är så jobbigt att se henne lida men vet inte riktigt vad jag ska göra nu. En operation hade ju varit självklar, men nu till ett problem som jag verkligen skäms så mycket för... Hon är inte försäkrad, vilket gör att det kommer bli jätte dyrt med operation för oss. Vi har egentligen inte råd med en operation men funderar på om man skulle kunna ta det på delbetalning. Eller är det bäst för henne att få somna in. Är så kluven nu, råd snälla!

Vet i alla fall säkert att jag aldrig mer kommer köpa något djur om jag inte har råd med försäkring. Det borde vara en självklarhet och jag skäms så!

• SandraP81
    Lady D Taylor skrev 2013-03-18 16:11:10 följande:
    Tack så mycket för alla svar. Beklagar sorgen för dem som inte fick ha sina kära hundar kvar i livet på grund av denna sjukdom.

Jag har inte varit inne på ett tag då jag helt enkelt inte vågade eller orkade tänka på sjukdomen en tag. Men nu för ett par dagar sedan kom flytningarna tillbaka och hon är hängig.
    Är så jobbigt att se henne lida men vet inte riktigt vad jag ska göra nu. En operation hade ju varit självklar, men nu till ett problem som jag verkligen skäms så mycket för... Hon är inte försäkrad, vilket gör att det kommer bli jätte dyrt med operation för oss. Vi har egentligen inte råd med en operation men funderar på om man skulle kunna ta det på delbetalning. Eller är det bäst för henne att få somna in. Är så kluven nu, råd snälla!

Vet i alla fall säkert att jag aldrig mer kommer köpa något djur om jag inte har råd med försäkring. Det borde vara en självklarhet och jag skäms så!
    Beklagar sitsen.. Har själv haft en tik som gick bort pga pyo.. Otroligt traumatiskt faktiskt. :( Försäkring för hund kostar runt 120-250 kr i månaden beroende på bolag (och självrisk o sv) Hur kan du inte ha haft råd med det? Vi har nuvarande på Agria, 1000 kr självrisk och 10% rörlig kostnad vid veterinärbesök och betalar 236 kr i månaden, medveten om att det finns billigare alternativ men vi vill ha låg självrisk och låg rörlig kostnad..
  • Lady D Taylor
    SandraP81 skrev 2013-03-18 16:16:52 följande:
    Beklagar sitsen.. Har själv haft en tik som gick bort pga pyo.. Otroligt traumatiskt faktiskt. :( Försäkring för hund kostar runt 120-250 kr i månaden beroende på bolag (och självrisk o sv) Hur kan du inte ha haft råd med det? Vi har nuvarande på Agria, 1000 kr självrisk och 10% rörlig kostnad vid veterinärbesök och betalar 236 kr i månaden, medveten om att det finns billigare alternativ men vi vill ha låg självrisk och låg rörlig kostnad..
    Nej grejen med försäkring är väl den att det var min föräldrar som köpte henne. Det var väl hela familjens hund, men jag var extra fäst vid henne och när jag flyttade hemifrån flyttade hon med mig. Det var liksom ingen självklarhet att hon skulle vara försäkrad och eftersom att hon inte var det innan tänkte jag inte på det. Är inget jag är stolt över.
  • SandraP81
    Lady D Taylor skrev 2013-03-18 16:24:47 följande:
    Nej grejen med försäkring är väl den att det var min föräldrar som köpte henne. Det var väl hela familjens hund, men jag var extra fäst vid henne och när jag flyttade hemifrån flyttade hon med mig. Det var liksom ingen självklarhet att hon skulle vara försäkrad och eftersom att hon inte var det innan tänkte jag inte på det. Är inget jag är stolt över.
    Jag förstår.. När vi köpte sista hunden ringde jag direkt och fixade en när vi kom hem från uppfödaren.. En vecka senare åt valpen giftsvamp när husse var ute med honom och vi fick punga ut med drygt 4000 kr direkt för veterinärkostnaderna.. Då hade vi 3000 kr i självrisk och 20% i rörlig kostnad.. Så det hade blivit rätt dyrt utan försäkring! 
  • Sandtrollet

Min tik på 4½år har nyligen haft det
    Hon ville kissa OFTA, blodiga flytningar och flåsade, fick tabletter utskrivna men dessa hjälpte ej och då livmodern var väldigt förtjockad så blev det en operation, hon hade väldigt ont efteråt, men piggnade snabbt på sig.
    Idag är det 2 veckor sedan hon opererades och mår bra. 

★ Alexzander 040926 ★
  • Dotse

Min förra hund opererades akut för detta som 6-åring och levde sedan 7 år till.

• kutiom

Min hund fick detta som sju- eller åttaåring, minns inte helt. Jag märkte att hon kissade inne och var mycket slö men trodde det berodde på åldern, mastiff. När jag tog henne till veterinären trodde jag att det var för att säga hejdå för evigt men hon fick medicin i två dagar för att orka en operation som hon då var för dålig för. 

Hon opererades, oförsäkrad kostade drygt 7000 kr , och lever än idag, tolv år gammal. Pigg och alert i sin ålderdom. Underbara vovve, kan inte ångra det en sekund.

Jag kan inte motiverar mig till att försäkra djuren. Det går inte ihop alls. Bättre då att lägga undan och ha en buffert, tycker jag.

Hoppas det slutar lyckligt även för er!

• Majsan70

Jag sökte veterinär till min tik för ca en månad sedan för just samma symptom. De hittade inget där o då, men symptomen kvarstod och igår "trillade" det ur en bldog klump ur slidan på henne som satt fast där.

Detta visade sig vara en tumör som är snabbväxande och troligen var orsaken till de tidiga symptomen hon hade.

I dag är hon opererad. Så var uppmärksam. Hoppas din vovve kryar på sig.

• magelita80

Ser att tråden är gammal men hittade den när jag googlade runt.

Vi har en goldentik som är 5,5 år. För 13 dagar sedan på kvällen ville hon inte äta och sedan på morgonen åt hon pyttelite och då gav vi henne lite ris och då åt hon. På torsdag åkte vi bort och då var hon hos sin gamla "dagisfröken" och då hade det gått bra och hon hade ätit. När vi hämtade henne så ville hon inte äta torrfoder men vanlig mat gick bra. Vi bytte foder men det hjälpte inte. Hon var annars pigg. I helgen kissade hon 3 ggr inne och det var sjukt mycket. Och vi började misstänka att hon hade uvi. Igår morse åkte vi in med henne där det konstaterades att hon hade inflammation i livmodern och fick opereras akut. Operationen gick bra men inatt började hon blöda och fick opereras igen. Det gick bra men imorse så ringde de och sa att hon var jättedålig och visste inte om hon skulle överleva.

Någon som har en solskenshistoria där det har tillstött komplikationer men där det har gått bra till slut?

• torsten66

jag har en staffetik på drygt 1 år där vet säger de e begynnande pyometra och där dom rekomenderar kastrering vad ska jag göra ?

• riboflavin
    torsten66 skrev 2014-09-15 17:39:16 följande:
    jag har en staffetik på drygt 1 år där vet säger de e begynnande pyometra och där dom rekomenderar kastrering vad ska jag göra ?

Även om man kan behandla själva infektionen är återfall vanliga. Bästa sättet att undvika framtida problem är en kastrering. Ju yngre dun tik är desto mindre är sannolikheten för komplikationer som urinläckage. Bägge mina tikar är kastrerade, bägge två har återhämtat sig inom dagar och nu slipper vi oron över pyo. Enda skälet jag kan se att inte kastrera är om du/din uppfödare tänkt avla på henne.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Andra med hund som har haft pyometra/livmoderinflamation?