Vicky skrev 2013-05-06 13:38:48 följande:
Hej Tigrino!
Han har resurs 2,5 dagar på dagis och det har gått jättebra. Men han kan plötsligt bli ängslig för ngt och gillar inte stora samlingar. Annars lekar han mkt med de andra barnen. Han pratar mkt och så. Inte med de han inte känner... förstås... Kan du prata med din son och fråga om han inte trivs på dagis, varför han blir ledsen, varför han är tyst etc?
När jag frågar så säger han "barna skriker" som anledning. Plus att "mamma är inte med". Han gillar inte plötsliga ljud, skrik, rop och barn som är väldigt på och närgångna. Pedagogerna har upplevt en fantasisk förbättring nu iom bildkorten och att de alltid är precis i närheten av honom. Han har också fått börja sitta med på de äldre barnens samlingar, eftersom de sitter mer stilla och förstår att han inte vill ha kroppskontakt med dem.
Nu har en vikarie börjat en period på hans avdelning som han känner sen tidigare från Öppna Förskolan, och hon meddelade glatt i förra veckan att han minsann har lekt doktor med de andra barnen och varit involverad i leken. Hon var då patient och alla barn skulle sätta plåster, lyssna på hjärtat osv.
Hon är vad jag vet den enda i personalen där som går ner på barnens nivå och leker, är mycket omtyckt och jag hoppas att hon någon gång får en fast tjänst.
Han fick också kontakt med en pojke här på gården, väldigt överraskande då denne pojke är runt 5 år och mycket aggressiv och högljudd i sina lekar. De satt först i sandlådan och körde sen cykel och bobbycar. Sonen ville inte gå in och sa till och med några ord till honom. Stolt blir jag!
Tror och hoppas att det här är något som ger sig med tiden, för i trygga miljöer fungerar han jättebra.