Det är ju inte ditt "fel" om man säger så och om han inte pratar mer hemma, tycker jag inte du ska bli arg på BVC. För vår del var det jätteirriterande för vi har en son som var tidig med allt, även med talet. På förskolan var det helt förundrade över hans välutvecklade tal osv, men när han gjorde 2.5-årskollen så blev han blyg och satt typ helt tyst, han var iaf väldans fåordig och BVC-sköterskan ojade sig och remitterade till talpedagog direkt, fast vi sa att hemma babblar han på hur mkt som helst och att alla begriper vad han säger. 'Även hos talpedagogen var sonen fåordig och hon rekommenderade att han fick börja i en talgrupp med andra barn och öva sitt tal. Bara för att få slut på tjatet ifrån sjukvården tog jag med honom till talgruppen och vi föräldrar fick sitta bakom en glasruta och titta på barnen när de hade språklekar. kan säga att min pöjk höll på att snacka öronen av alla i gruppen
och efter typ tre tillfällen "kastade" talpedagogerna ut honom, eftersom han "inte platsade i gruppen"
. men alltså, hade han verkligen haft talproblem hade jag tyckt det var skitbra med en sådan där grupp, för gud vilka problem de andra barnen hade....kan säkert ta många år för flera av dem att få igång talet, vilket behövs inför skolstarten. Tycker du ska tänka lite så att lika lite som att det är föräldrars fel om barnen t ex är ovanligt korta, så är det inte ditt fel om ditt barn pratar ovanligt lite. Däremot kan du genom sjukvården få tips på hur du hemma kan hjälpa itll att stimulera språket ännu mer!