• curlysun

fvp om 10 dagar,jag är jätte rädd (kalmar)

Den 18 februari är det dags för fvp som vi själv valde att göra pga att vår son föddes med trisomi 21 förra året.visste är det vi som vill göra det men jag är så rädd för missfall och resultatet. Hur var det för er som gjorde det?

• Svar på tråden fvp om 10 dagar,jag är jätte rädd (kalmar)
  • Flickan och kråkan

Jag har gjort fvp två gånger (inte i Kalmar, utan Göteborg). Jag har båda gångerna varit orolig för såväl resultatet som för själva provtagningen. Hör nog till . Det viktiga är ju att man har tänkt igenom hur man ska hantera resultatet. Risken vid själva provtagningen är mycket liten. Visst finns den, men den är trots allt mycket liten. De senaste studierna pekar på en risk på cirka 1/800 dvs nästan så liten som en promille. Risken för missfall efter v.12 är 3% så ökningen är rätt liten, men som sagt finns där i tre veckor.

Första gången kände jag ett stick och inget mer. Andra gången så träffade läkaren en nerv så det gjorde djävulusiskt ont. Han fick göra om sticket och då kändes det knappt, vilket det inte ska göra.

Det är ju en rätt tung period där....väntan inför.....väntan efter.....

Håller tummarna för er  

• curlysun

Tack för att du delar med dig.jag hade nog aldrig gjort fvp om vi inte hade redan haft ett barn med avvikelse. Jag är så nervös och hoppas att vi snart kan slappna av. Vet du om man får själv välja på plats om man vill göra snabb och hela analys eller om det måste står i remissen från läkaren vad som ska göras.

• Flickan och kråkan
    curlysun skrev 2013-02-08 15:13:09 följande:
    Tack för att du delar med dig.jag hade nog aldrig gjort fvp om vi inte hade redan haft ett barn med avvikelse. Jag är så nervös och hoppas att vi snart kan slappna av. Vet du om man får själv välja på plats om man vill göra snabb och hela analys eller om det måste står i remissen från läkaren vad som ska göras.
    Det kan nog vara lite olika på olika håll. Nu sista gången så hade BM skrivit långtidsodling på remissen, men läkaren som utförde provet undrade vilket vi ville ha. Vi valde då snabbanalys eftersom vi enbart gör provet pga ålder och ingen annan indikator. Om du har specifikt önskemål så tror jag inte att det spelar någon roll för dem. Om jag har fattat det hela rätt så är kostnaden ungefär densamma för de olika varianterna. Vet dem som pga UL och andra markörer gjort utvidgad analys men även fått ett snabbanalyssvar. Kan nog som sagt vara lite olika. Ring och fråga innan är mitt tips om det är viktigt för dig.
  • cosinus

Jag har gjort 2 FVP dock inte i Kalmar utan i Norrbottens läns Landsting. Första gången var jag inte rädd för själva ingreppet och eg ej heller för missfallsrisken för jag hade googlat massor och insett att den ökade risken var väldigt, väldigt, väldigt liten.

Det gjorde asont, alltså helt sjukt ont och jag kunde knappt röra mig på 3 dagar. Var sådär lagom nervös för resultatet men det kom efter 4 dagar så det var kort väntan.

Andra gången var jag sjukt nervös för sticket då jag fått så ont sist men de förklarade att sådär ont ska man inte få, det är inte normalt utan förmodligen träffades någon nerv och det här sticket kändes inte alls. Däremot var jag mycket mer rädd för missfallsrisken då av någon anledning och även resultatet men allt såg bra ut.

Det enda jag önskar att jag vetat innan är att jag båda gångerna upplevt en starkt sugande känsla i magen när de dragit upp fostervattnet. Inte så konsigt kanske då de faktiskt suger upp vätska men det tyckte jag kändes lite läskigt. Inte ont men läskigt.

Hoppas allt går bra och att ni får ett bra resultat.

• curlysun

Vet du om man ser ryggmärgsbråk osv med snabbanalys? Jag vet inte vad de kan se specifik med hela analysen. För mig var nu mest viktigt med trisomi 13 18 och 21.men sen när man väl gör det kan det ju vara bra med alla svar man kan få

• cosinus
    curlysun skrev 2013-02-08 15:31:00 följande:
    Vet du om man ser ryggmärgsbråk osv med snabbanalys? Jag vet inte vad de kan se specifik med hela analysen. För mig var nu mest viktigt med trisomi 13 18 och 21.men sen när man väl gör det kan det ju vara bra med alla svar man kan få
    Tyvärr vet jag inte, för mig har bara snabbanalys varit aktuellt och då har de bara pratat om de 3 trisomierna du räknar upp.
  • Flickan och kråkan
    curlysun skrev 2013-02-08 15:31:00 följande:
    Många landsting har helt slutat att analysera AFP, dvs det ämne som kan visa på ryggmärgsbråck, vid fvp (gäller alltså även den utvidgade analysen). Ryggmärgsbråck analyseras idag med UL. Vid RUL undersöks det.
  • curlysun

Okej jag ska se hur det blir. Vi är nog glada när det ät över. Vi vill så gärna har ett friskt syskon till våran son

• curlysun

Har gjort fvp idag. Gjorde inte ont men jag är så rädd för missfall och resultatet. Vilken väntan och tiden går så sakta

Svar på tråden fvp om 10 dagar,jag är jätte rädd (kalmar)