• Anonym (AvskyrMinFar)

Orkar inte med min pappa, hatar honom. Hjälp !

Hej !
    Mitt problem började för många år sedan men är extremt jobbigt och jag vädjar om lite tips hur jag ska hantera den situation jag är i för jag känner sådan sorg ang min pappa... Min pappa har alltid varit en besserwisser, alltid vetat bäst, så det har alltid legat i hans natur och jag har stört mig på detta sedan jag kom in i tonåren. Är 19 år.
    I vilket fall som helst, min pappa var otrogen och det var anledningen till att mina föräldrar skiljde sig. Jag tyckte detta var skönt då man slapp bråk och sådant. Men... han tjatar hela tiden och jag känner sådant avsky och hat inför honom. Jag känner att pappa håller på att kväva mig med allt sitt tjat, jag känner mig sliten, utröttad av allt hans konstanta tjat om allting precis hela tiden, man kan aldrig få någon lugn minut hos honom !!! Hela tiden tjatar han på mig och min tvillingsyster om allt möjligt och han är så barnslig och omogen. Jag och min tvillingsyster, vi är inte så ofta hos honom pga att vi inte vill, pg a hans tjat bla hela tiden. Framförallt så låter han alltid anklagande...Skrikandes
    Han är dessutom omogen, han kan sitta och dra snuskskämt för mig och syrran och tro han är rolig. Jag roas inte precis av att en medelåldersgubbe drar sexskämt för sina vuxna barn, jag tycker det är ganska barnsligt och stört, eller har jag fel? Det känns som om pappa gör allt för att reta mig och min syster, göra oss arga, han ska alltid hävda sig, eller så ska han förstöra för oss. Det har alltid varit så tyvärr och jag förstår inte varför han gör så här?  Jag vill förstå men kan inte....Alltid när vi var små sa pappa att vuxen blir man när man är 18. När vi fyllde 18 sa han att man blir vuxen på riktigt när man är 25. Jag skrattade bara åt honom. Men ibland känner jag mig ledsen över att han alltid ska behandla oss så här. Han vill verkligen inte se oss lyckliga så känns det som.

Det som gör mig mest arg och så jävla förbannad är att man kan inte föra ett normalt resonemang med honom, säger jag vad jag tycker o något så säger han alltid "Nej, men då ska du tänka såhär, för såhär är det". 
    Jag kanske verkar känslig, men jag tycker det är så kränkande att säga så. Jag får väl ha en egen åsikt om jag vill?Gråter
    Det är bara lite av allt som pappa gör. Han tjatar nu hela tiden o körkort. Jag studerar på sista året på gymnasiet och har fullt upp med studierna och jag har bara lust att skrika till honom att han kan tjata på mig om 2 månader men fan inte typ ett halvår innan det ens är aktuellt. Men han tjatar precis om allt hela tiden. Ska lägga till att han tränar nästan i stort sett varje dag. På facebook delar han med sig hela tiden ang hur mycket han tränar, och han lägger upp allt han gör på fb, jag tycker han är sååååå pinsam, och barnslig och dum som går så. Visst det är hans liv, men ska hela tiden berätta allt för mig och syrran, så det blir som skryt istället... förstår inte varför han gör så heller....
    Han vet att jag och syrran varit jättearga på honom för otroheten och för att han ljugit för oss, för det har han gjort lite i omgångar efter skilsmässan, så har jag svårt att lita på honom. Han sa senast jag var hos honom att han vet att vi hatar att vara hos honom. Självklart började han prata strunt om våran släkt på mammas sida som vi har jättefin och god kontakt med. Vi har en jättebra relation till vår mamma, men inte med varken pappa eller hans släkt. hans föräldrar är båda döda och farfar var inte alls som pappa. Jag vet att pappa haft en speciellt uppväxt, man pratade aldrig om känslor och hans mamma var väldigt gammalmodig. Han försöker vara så modern nu som möjligt. Men VARFÖR måste han sabba mitt och syrrans liv för det ?Jag har hört av människor att min pappas mammas, min farmor var precis likadan och att hon hade tjatat på oss hela tiden om hon levt. Jag har alltså inte träffat henne. Hon dog av en speciell sjukdom och pappa kanske har den, har vi fått reda på under åren.

Han ska ALLTID ha sista ordet, Han har svar på ALLT tror han och Han har RÄTT och ALLA andra har FEL !
    Om ni undrar, så har jag självklart försökt prata med honom om detta. Men detta är så djupt rotad i hans sätt att vara så det är ingen ide att försöka så snälla förstå, han kommer inte ändra sig.
    Jag har en fantastisk tight relation med mamma och syrran så, vi pratar mycket om det här. Vi är alla svenskar om någon undrar.
    Hur ska jag göra? Ibland har jag bara lust att säga upp kontakten med honom för gott för att slippa allt detta tjat, detta helvete. Ibland orkar jag bara inte och ser bara förbi det. Men jag förstår bara inte på mig själv ibland, han får mig ju uppenbarligen inte att känna mig lycklig, varför skiter jag inte bara i honom? Jag har sagt till honom att det finns hjälp att få om han mår dåligt men han säger då att jag ska söka hjälp istället.....

Hur ska jag göra? Är det värt att försöka göra något åt detta? för att vara ärlig så känns det inte så.

Kram på er allihopa 
  • Svar på tråden Orkar inte med min pappa, hatar honom. Hjälp !
  • Anonym (AvskyrMinFar)
    Anonym (Been there) skrev 2013-02-10 23:26:37 följande:

Alla hälsosamma relationer bygger på frivillighet. Goda relationer bygger på ömsesidighet och att båda parterna får ut nåt positivt av relationen. Du verkar inte få ut nåt positivt ur ditt umgänge med din far så jag ser ingen poäng för dig att umgås med honom. Din pappa bryr sig dessutom inte ens om att du inte trivs eller mår bra i er relation. Istället för att behandla dig annorlunda kör han med känslomässig utpressning pch försöker få dig att acceptera hans skit genom att ge dig dåligt samvete. Men vet du, dåligt samvete ska du bara ha om du sviker dig själv.
    Håller med dig fullständigt.... Han säger ofta att han vill att jag och syrran ska vara mer hos honom så han kan få umgås mer med oss.Han har erkänt att vi inte har världens bästa relation, och han verkar ju bara se det som att vi är anledningen till det, inte hans betendee eller fel.

Jag känner att det är försent att reparera relationen, det skulle han ha tänkt på tidigare år, som vid skilsmässan att inte ljuga, och bete sig så jävla äckligt och avskyvärt som han gjorde. Hur ska vi veta om vi kan lita på honom.?
    Jag skulle vilja säga att han "tror" att han bryr sig om att jag o syrran mår bra i relationen till honom, fast, ingenting är hans fel då enligt honom. ...

Ska ta upp senare i vår när jag träffar honom, att om han fortsätter tjata etc, så vill jag inte träffa honom, för att han får mig inte att må bra, vet bara att han då kommer inte alls förstå hur jag kan vara dum som säger så. Han kommer anse att han inte alls tjatat att han bara brytt sig, kanske i syfte med att ge mig skuldkänslor.

Han måste ha något problem alltså.... hmm...... 
  • Anonym (AvskyrMinFar)
    Anonym (Anna) skrev 2013-02-10 23:32:41 följande:
    Men är det säkert att han ens fattar hur ni ser på hans beteende? Han kanske har en brist i att förstå andra, en oförmåga att se saker från andras perspektiv. Han kanske bara är sån?

Nej, tror inte han fattar det.

Har under åren ibland försökt otaliga gånger att säga till honom att han får tänka lite på hur han uttrycker sig; men då blir han sur och säger att han är som han är, därför går det inte att ändra på honom, sen är det slutdiskuterat enligt honom.
    Man får precis ingen syl i vädret. väldigt kränkande faktiskt. Men han tycker vi är kränkande mot honom som tycker så mycket och vill ändra på honom....:-S

Ja, något fel måste det ju vara på honom.... Jag tror han bara är sådan här. Som jag skrev i första inlägget. Detta betendee är så djupt rotad inom honom att han inte ens märker det själv, och blir då arg och upprörd om man ifrågasätter hans betendee. Men ingen orkar ju med honom när han håller på som han gör.......

• minst

Kan du visa honom den här tråden? Tycker att du har förklarat på ett bra sått hur du tänker och känner och om han nätet kan ta till sig detta så kanske det är läge att pausa er relation. Lycka till!

• Anonym (Been there)
    Anonym (AvskyrMinFar) skrev 2013-02-10 23:48:32 följande:
    Håller med dig fullständigt.... Han säger ofta att han vill att jag och syrran ska vara mer hos honom så han kan få umgås mer med oss.Han har erkänt att vi inte har världens bästa relation, och han verkar ju bara se det som att vi är anledningen till det, inte hans betendee eller fel. Jag känner att det är försent att reparera relationen, det skulle han ha tänkt på tidigare år, som vid skilsmässan att inte ljuga, och bete sig så jävla äckligt och avskyvärt som han gjorde. Hur ska vi veta om vi kan lita på honom.? Jag skulle vilja säga att han "tror" att han bryr sig om att jag o syrran mår bra i relationen till honom, fast, ingenting är hans fel då enligt honom. ... Ska ta upp senare i vår när jag träffar honom, att om han fortsätter tjata etc, så vill jag inte träffa honom, för att han får mig inte att må bra, vet bara att han då kommer inte alls förstå hur jag kan vara dum som säger så. Han kommer anse att han inte alls tjatat att han bara brytt sig, kanske i syfte med att ge mig skuldkänslor. Han måste ha något problem alltså.... hmm...... 

I relationen mellan barn och föräldrar så är det föräldrarnas ansvar att se till att relationen är bra och att båda trivs och mår bra i den. Åtminstone tills barnen blivit vuxna. Det har din far inte klarat av. Och han skyller sitt misslyckande på er. För att vara helt ärlig så tror jag att skylla ifrån sig och aldrig se eller erkänna fel och brister hos sig själv är ett genomgående karraktärsfel hos din far som gör alla försök till att prata ut om saker och ting helt omöjlig.
  • Anonym (AvskyrMinFar)
    minst skrev 2013-02-11 00:00:35 följande:
    Kan du visa honom den här tråden? Tycker att du har förklarat på ett bra sått hur du tänker och känner och om han nätet kan ta till sig detta så kanske det är läge att pausa er relation. Lycka till!
    OM jag skulle våga ens visa den här tråden..... Neee, tror det kommer bli ännu värre, men vad spelar det egentligen för roll, det är ju redan dåligt mellan han och mig så....
  • Anonym (Been there)
    Anonym (AvskyrMinFar) skrev 2013-02-10 23:52:25 följande:
    Nej, tror inte han fattar det. Har under åren ibland försökt otaliga gånger att säga till honom att han får tänka lite på hur han uttrycker sig; men då blir han sur och säger att han är som han är, därför går det inte att ändra på honom, sen är det slutdiskuterat enligt honom. Man får precis ingen syl i vädret. väldigt kränkande faktiskt. Men han tycker vi är kränkande mot honom som tycker så mycket och vill ändra på honom....:-S Ja, något fel måste det ju vara på honom.... Jag tror han bara är sådan här. Som jag skrev i första inlägget. Detta betendee är så djupt rotad inom honom att han inte ens märker det själv, och blir då arg och upprörd om man ifrågasätter hans betendee. Men ingen orkar ju med honom när han håller på som han gör.......  

Läs på om de olika typerna av personlighetsstörningar och se om det verkar stämma nånstans.
  • Anonym (AvskyrMinFar)
    Anonym (Been there) skrev 2013-02-11 00:02:27 följande:

I relationen mellan barn och föräldrar så är det föräldrarnas ansvar att se till att relationen är bra och att båda trivs och mår bra i den. Åtminstone tills barnen blivit vuxna. Det har din far inte klarat av. Och han skyller sitt misslyckande på er. För att vara helt ärlig så tror jag att skylla ifrån sig och aldrig se eller erkänna fel och brister hos sig själv är ett genomgående karraktärsfel hos din far som gör alla försök till att prata ut om saker och ting helt omöjlig.
    Håller med dig fullständigt. Jag o syrran e adopterade och vi har bestämt oss att vi inte vill upprepa de fel som pappa gjort mot oss.

Känns som om det redan är försent att lappa ihop och försöka prata ut... Det skulle skett tidigare, för min tillit och tro på honom finns inte mer, jag känner ingen tillit till honom, eller tro då han ljugit och gör ibland fortfarande....
  • Anonym (AvskyrMinFar)
    Anonym (Been there) skrev 2013-02-11 00:05:48 följande:

Läs på om de olika typerna av personlighetsstörningar och se om det verkar stämma nånstans.
    ska ta och göra de...
  • Anonym (Vill också!)
    Anonym (Vill också!) skrev 2013-02-10 23:34:54 följande:
    Gud vad härligt det låter att "lämna" allt och bara åka. Jag själv är så trött på staden jag är uppväxt i och bor i nu. Det är jätte svårt att få jobb och nu går jag en utbildning handel mot butiksarbete som tar slut i december. Min pojkvän går ut som civilingenjör i sommar nu och vi ser inga jobb möjligheter här :/

Jag skulle kunna tänka mig Norge men inte han. Gott folk hur ska man lyckas vinna över honom på Norge sidan haha?=)
    Haha jag orkar inte med mig själv. FEL tråd självklart! :/
  • Whackawhey

Jag känner igen mig i din situation. Har själv en pappa som är sjuk i parkinson. Jag älskar honom, men han kan vara så otroligt jobbig. Han vet alltid bäst enligt honom själv, han lyssnar aldrig och ser det aldrig från någon annans sida. Allt handlar om att göra saker i huset, och visst ska jag delta i hussysslor, men det går överstyr när det känns som om de enda gånger han faktiskt pratar med mig är när han ber mig göra saker. Likväl kan han precis som din far ibland dra snuskskämt och torra pappa-skämt, men det är väl inte så överdrivet farligt.

Hur som helst är det ett skitjobbigt problem, för när man försöker prata om saker blir han bara sur. Han vägrar komma i kontakt med känslor och visa dem, han har ett ganska konservativt tänkande när det kommer till mannens roll i huset. Han ska helt enkelt vara överhuvudet och så fort man börjar resonera tar han till med argument som handlar om hur dåligt han mår och att det är lågt av mig att försöka gå emot honom. Jag kanske inte är en ängel heller, men det måste ju kunna finnas en dialog, och det bidrar han sannerligen inte till.

• Zunshin3

Min pappa var också en sån som visste allt och alltid skulle ha sista ordet. Han pratade skit om mina äldre syskon inför mig och klagade på det mesta jag gjorde när jag bodde hos honom. För mig blev det för mycket efter två år så när jag var 18 beslutade mig för att flytta till min mamma. Han tyckte att det var mitt ansvar att höra av mig till honom och jag tyckte att det var hans ansvar så det slutade med att vi inte hade kontakt under ungefär 1 år. Men så blev jag gravid med mitt första barn i slutet av 2010 och i april 2011 börja jag ta upp kontakten med honom och han var glad att jag tog det steget. Allt kändes frid och fröjd och jag skulle ta studenten samma år. Men så två veckor innan min student omkommer han i en motorcykel olycka. Min pappa som jag har hatälskat under en tid. Han var helt plötsligt borta. Efteråt har jag fått höra att han var stolt över mig och brukade skryta om mig inför andra för att jag var hans yngsta barn men den som tog studenten först och han såg fram emot det. I hans ögon hade jag klarat allt som inte mina äldre syskon klarat. Det går inte en dag utan att jag ångrar att jag ödslade energi på att hata honom. Det var först när jag förlorade honom som jag kände vad jag hade förlorat.

• Anonym (varit samma)

Jag har inte läst svaren i tråden men jag tycker han påminner om min pappa. Nu bor jag inte hemma längre och vår relation är bättre. Jag vet dock att min pappa älskar mig och alltid vill mitt bästa och stöttar mig i mina beslut. Men han är också sån som alltid vet bäst. Speciellt när jag var tonåring så kände jag alltid precis som du att han kunde väl låta mig tycka annorlunda. 

Han lät mig säkert tycka annorlunda men han var alltid mycket bättre på att snacka än jag så jag kände mig alltid så överkörd av honom. 

Nu har jag slutat dela med mig så mycket av tankar och åsikter. Jag vet hur han tänker om saker och ting och det gör att jag kan välja vad jag vill dela med mig av. tex så pluggar jag på universitet nu och jag vet att han tycker det är viktigt med goda studieresultat. Så jag berättar för honom när jag klarat en tenta med bra betyg, men berättar inte om jag inte klarar en tenta. Då väntar jag tills jag gjort omtentan och sen berättar jag bara att jag fick högsta betyg på den (utan att säga att det var en omtenta). Eller när vi pratar politik så säger jag bara de sakerna som vi är överens om. Sen går jag och röstar V. Pappa är borgare. haha. Det han inte vet har han inte ont av. Och han skulle bara försökt tala mig ur att rösta rött om han visste, men jag orkar inte längre ha de diskussionerna. 

• Anonym (varit samma)

oj, var visst en gammal tråd! nåja :P

• Fjärilslarv

Umgås inte med honom då.

Svar på tråden Orkar inte med min pappa, hatar honom. Hjälp !