Att vilja ha barn men inte tillräckligt mycket
Vi är några par som umgås en del (det är inte "parumgänge så, det är bara ingen som är singel (just nu)). Alla har barn - vissa ett, vissa fler. Vissa vill ha fler, andra är nöjda. Vi pratar en del om barn och familj, om vem som vill ha fler och när det är lämpligt.
Nu är det så att ett av paren som (bara) har ett barn verkligen vill ha ett till, men det funkar inte. De har gjort de provrörsförsök de får gratis, men det har inte tagit. De är förstås ledsna över detta, dels för att de inte får fler barn, och dels, och framför allt, för att deras barn inte får något syskon.
"Felet" ligger hos honom. Hans spermier vill helt enkelt inte. Så när de återigen var ledsna och började gråta sist vi träffades så föreslog jag att de skulle åka till Danmark för donatorinsemination. (De tycker inte att de har råd med privatfinansierat ivf, och en insemination kostar bara några tusenlappar.) De blev tysta och verkade ta illa upp. Sen sa de att jag inte visste hur det var att vara barnlös. Jag svarade att 1. de är inte barnlösa, de har ett fantastiskt barn och 2. de är ju faktiskt frivilligt barnlösa eftersom de inte är villiga att utforska andra möjligheter eller göra allt för att skrapa ihop pengarna till ivf. Kanske plumpt av mig, men för mig känns det verkligen som om det inte är viktigt nog för dem att få ett barn till.
Så. Jag ska inte ta upp det här med dem igen, förstås, eftersom jag i alla fall fattade att det var känsligt, men skulle gärna vilja förstå. Var det jag sa så hemskt?