• qosmo

Hur länge ersättning? när välling?mat?

Hej! har en prinsessa på över 5 månader..hon får ersättning! Semper..läste igår att hon ska ha semper 2 när hon är sex månader..
    Jag undrar hur länge dom ska ha ersättning egentligen??
    För när hon är 6 månader tänkte jag se om hon gillar välling..å sen ska hon få börja med mat..
    Va jag hör från de andra har dom haft välling morgon å kväll å under dagen vanlig mat..
    När ska man ge ersättning egntligen?
    Förstår att hon kan få de om hon inte gillar välling..men annars?
    Hur ser era matvanor ut med era små bebisar??

• Svar på tråden Hur länge ersättning? när välling?mat?
  • nozpa
    Mercurialis skrev 2013-02-10 11:49:44 följande:
    Tänk om alla BVC-sköterskor hade den kunskapen om välling och ersättning

Vår BVC-sköterska tyckte på allvar att jag skulle byta ut ersättningen mot välling, när sonen var 6 månader, trots att hon visste att ersättning var det enda han åt Skrikandes 

Tyckte våran också. Tog upp det på läkarbesöket vid 6 månaders, varpå BVC-sköterskan fick höra av läkaren att det var bättre att ge ersättning. Tji fick hon. :)
  • skogsvitter
    nozpa skrev 2013-02-10 12:15:32 följande:

Tyckte våran också. Tog upp det på läkarbesöket vid 6 månaders, varpå BVC-sköterskan fick höra av läkaren att det var bättre att ge ersättning. Tji fick hon. :)
  • Jojjanna
    skogsvitter skrev 2013-02-10 12:12:02 följande:
    Vad är det för fel på ersättning i det läget då?

Jag tycker att hon är mätt längre på välling/gröt än på ersättningen helt enkelt.
  • Natulcien
    Jojjanna skrev 2013-02-10 12:25:18 följande:

Jag tycker att hon är mätt längre på välling/gröt än på ersättningen helt enkelt.
    Fast man blir ju mätt på ett lass pannkakor också, utan att det innehåller så mycket näring.
    Ersättningen är ju mer näringsrik, och det måste ju vara viktigare med så näringsrik kost som möjligt än så mättande kost som möjligt..?
  • Natulcien
    Lady Namárië skrev 2013-02-10 11:20:22 följande:
    Ersättning ersätter bröstmjölk. Välling är näringsmässigt samma sak som gröt (max två mål om dagen!).

Du skall alltså inte byta ut ersättningen mot samma mängd välling i tron att det är samma sak.

Introducera mat långsamt och fyll ut med åldersanpassad ersättning på samma sätt som du skulle ha gjort med bröstmjölk. När barnet blivit så gammalt att det får absolut största delen av sitt näringsintag från MAT (inte gröt) kan du om du vill t. ex ge en flaska välling om kvällen.
  • Jojjanna
    Natulcien skrev 2013-02-10 12:47:27 följande:
    Fast man blir ju mätt på ett lass pannkakor också, utan att det innehåller så mycket näring.

Ersättningen är ju mer näringsrik, och det måste ju vara viktigare med så näringsrik kost som möjligt än så mättande kost som möjligt..?

Jag tror att var och en blir salig på sin tro... Pannkakor är gott oavsett näringsinnehåll, men om man äter det eller ersättning till varje måltid i flera månader så är det lätt att man tröttnar

Jag ger olika sorters gröt med olika sorters fruktpure för att hon ska få lära känna olika smaker. När hon inte orkar äta det är en flaska med havre- eller fullkornsvälling ett bra alternativ. Mellan målen får hon ersättning och/eller annat som hon vill smaka på.
  • Natulcien
    Jojjanna skrev 2013-02-10 13:16:12 följande:

Jag tror att var och en blir salig på sin tro... Pannkakor är gott oavsett näringsinnehåll, men om man äter det eller ersättning till varje måltid i flera månader så är det lätt att man tröttnar

Jag ger olika sorters gröt med olika sorters fruktpure för att hon ska få lära känna olika smaker. När hon inte orkar äta det är en flaska med havre- eller fullkornsvälling ett bra alternativ. Mellan målen får hon ersättning och/eller annat som hon vill smaka på.
    Fast det handlar ju inte om tro... Det är mer näring i ersättning än i välling... Det är fakta. Glad

• La Lola
    Jojjanna skrev 2013-02-10 13:16:12 följande:

Du menar att barn som äter ersättning jämt tröttnar på det?
    Då borde de väl tröttna på välling också?

Fast jag kanske missuppfattade iofs....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CrazyLady

Min dotter slutade med ersättning strax efter jul, då var hon 20 månader..

Hon har ALDRIG druckit välling..

O min BVCsköterska berömde mig som gav henne ersättning så pass länge..
    Välling är inget MÅSTE....

Ersättning är bra mycket bättre..
    Eller så kan man blanda ersättning och välling, tex 60 ersättning och 40 välling...

Min dotter började med smakisar vid 4 månader, men de dröjde tills hon var 8-9 månader innan hon åt fulla portioner..
    Hon fick sin smakis sen ersättning efter om hon ville ha....

Hon är nu 21 månader och är en matglad tjej som äter i princip alls

Min son som är 5 år åt ersättning tills han slutade själv när han var 1 år
    Välling har han heller aldrig ätit

• Majken03

Om hon bara äter ersättning ska hon inte alls ha semper 2 när hon är 6 månader. Semper 2 är bara till för när de äter smakportioner oxå och ska inte ges mer än 3 gånger per dygn. Semper 1 är bröstmjölksersättning och 2 är tillägg vid mera varierad kost.

Svar på tråden Hur länge ersättning? när välling?mat?