• Strangely

2 barns pappa tränar 4ggr/v mamma Alltid hemma, rättvist?

Hejsan. Känner mest att jag vill skriva av mig lite, vi har två st barn och en hund. Min man har för några år sedan vart väldigt överviktig och har med hjälp av träning, gått ner mycket i vikt. Han har väldigt lätt att gå upp i vikt och behöver träningen för att vikten ska hållas på en bra nivå. Han har tränat 2-4ggr/v i ca 4års tid, jag är för närvarande föräldraledig åt våran Son, och är väldigt sällan ifrån barnen. Jämt hemma. Nu börjar det kännas lite trist att han har så mycket mer. "Fritid" än jag, samtidig kan jag inte sluta säga för mig själv att, "han måste träna för att hålla sin vikt" och andra stunden känner jag att om jag skulle vilja ha ett intresse på kvällen, får barnen typ aldrig ha oss hemma tillsammans på kvällarna. Sen är jag såå van vid att vara hemma, så det känns väldigt fel att åka iväg och lämna allt hemma.. Usch.. Hur gör ni flerbarnsföräldrar? :)

• Svar på tråden 2 barns pappa tränar 4ggr/v mamma Alltid hemma, rättvist?
  • roffe

Om du valt att vara föräldraledig så är det ju klart du är hemma mer än honom, dock måste han ju kunna ta barnen någon kväll i veckan? Jobbar han alltid kväll? 

Annars kan du åka och göra något och ta med barnet, kanske inte optimalt, men det går ju i värsta fall. 

Men ni är ju föräldrar båda två, och är han ledig om helgerna så kan du ju göra något kul då kanske? Han är väl inte handikappad, och orkar man träna 4ggr i veckan så orkar man ju busa med en grabb ett par timmar då och då :) 

• Bingo
    Strangely skrev 2013-02-10 17:56:13 följande:
    ...får barnen typ aldrig ha oss hemma tillsammans på kvällarna...
    Varför är det så viktigt?
  • hannis

Vi turas om att ägna oss åt våra hobbys. Om vi är borta 2-3 kvällar/helgdagar var så får vi i alla fall minst en kväll eller helgdag att umgås hela familjen och det räcker för oss. Ingen av oss vill ge upp sin hobby. Dock är våra aktiviteter rätt säsongsberoende så det är betydligt lugnare på vintern. På sommaren ses vi i stort sett aldrig på helgerna.

• Mossagti

Vi turas om att åka iväg och med tre större barn med egna aktiviteter är vi inte alltid hemma tillsammans. Men, vi gör mycket tillsammans som familj så att någon av oss är borta ett par timmar på kvällarna gör liksom ingenting.

Det låter som att du har dåligt samvete för att du inte gör något och att maken blir syndabock för det.

• Vinterankan

Han kanske kan börja träna så att det inte påverkar dig så att du blir låst att passa barnen den tiden. Man måste faktiskt inte åka till gymmet för att träna. Han kan jogga 25 minuter på lunchen. Med en snabb dusch så får han 30 min till att värma matlåda och äta. Det borde han hinna gott och väl, jag brukar ha 15-25 min lunch för att kunna hämta så tidigt som möjligt på dagis och det funkar bra. Ni kanske kan göra någon form av schema för egentid. Typ att ni får en kväll måndag till torsdag var i veckan och en får lördag förmiddag och den andra får söndag förmiddag. Så kan man använda den tiden till det man tycker behövs. Träning, shopping, umgås med vänner, kolla på film i sängen, sova eller vad man nu prioriterar för något.

Svar på tråden 2 barns pappa tränar 4ggr/v mamma Alltid hemma, rättvist?