• Kallfront

Hjälp mig att förbättra amningen!

Har en bebis på en månad. Storebror, som är två år, kunde inte ta bröstet och är uppväxt på ersättning. Jag är således nybörjare på amning trots att jag är tvåbarnsmor.

När bebisen föddes sökte han bröstet direkt, men det tog lång tid innan mjölken rann till och han gick ner mer än 15% på tre dagar. Fick order om att ge tillägg efter amningen när han var fyra dagar och efter den första slurken ur kopp ville han inte amma på en vecka. Under tiden fick jag mjölkstas och mycket ont, försökte pumpa med hyrd pump från BB men fick inte ut någon mjölk. Var på amningsmottagningen två gånger och vid andra besöket upptäcktes det att bebisens tungband var för kort, så det klipptes.

Efter det har han tagit bättre tag, främst på ena bröstet. Det andra blir han mest arg på och vill aldrig ge det en ärlig chans. Jag har mjölk i båda brösten och går med ständigt obehag eftersom de aldrig blir ordentligt tömda. Lillen tar oftast bröstet först när det är dags att äta, men suger bara ett tag innan han blir arg och frustrerad (av hunger antar jag) och vill ha flaska. Jag har fortsatt att amma på"hobbynivå" och är egentligen rätt nöjd med konceptet att amma först och ge flaska sen. På sistone har jag dock blivit mer och mer frustrerad eftersom det som sagt känns obehagligt att brösten aldrig blir tömda. Har försökt pumpa med olika pumpar (elektrisk och manuell), samt för hand, men ingen mjölk kommer ut. Kan tillägga att jag fick nässpray för att få igång utdrivningsreflexen, men den gör ingen skillnad alls.

Som det är nu ammar jag bara på dagen och ger ersättning på natten. Vi ammar mest på kvällen när storebror sover, men även på dagarna om det är lugnt hemma. I snitt ammar jag var tredje/fjärde timme på dagen. Efter amningen får han tillägg på ca 100-120 ml. Förstår förstås att han blir proppmätt på ersättningen och att den egentliga lösningen på mitt problem är att minska ner på tillägget för att öka min egen produktion osv, om jag vill amma mera. Men hur ska jag göra för att få honom att "tömma" brösten ordentligt? Hur länge "ska" bebisen amma varje bröst? Jag försöker att erbjuda honom bröstet direkt när jag ser tecken från honom att han vill äta. Är han för hungrig går det inte alls och är han inte hungrig vill han inte suga.

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd. Har haft kontakt med en hjälpmamma från Amningshjälpen också.

• Svar på tråden Hjälp mig att förbättra amningen!
  • Nano07

Svårt att ge bra råd om du redan fått råd från både amningsmotagning och amningshjälpen men går det att pumpa lite på brösten innan han ska äta? Så att utdrivningen redan är igång och inte blir lika jobbigt? Tänker spontant att han äter sällan. Min åt lätt en gång i timmen vid den ålder, och gör det fortfarande (nästan iaf) och är 4 månader.

Hur länge försöker du erbjuda bröstet? Min kan knöla ganska länge och tom skrika lite innan och asen helt plötsligt fattar hon att det är mat och hon faktiskt är hungrig. Ibland kan jag sitt 3-5 min och hon tittar överallt och knölar och sen bara så funkar det. Vet inte varför men jag tar det lugn och försöker inte "rätta in" henne mot bröstet eller så utan låter henne få kika runt och knöla lite.

• Kallfront

Det går rätt snabbt för mjölken att komma nu och jag kan lätt klämma fram flera droppar (vilket jag gör innan jag erbjuder honom bröstet). När bebisen har sugit en stund kan jag spruta mjölk åt alla håll och kanter. Skulle jag dock försöka sitta med en kopp och fånga upp den upphör "mjölkregnet" av någon konstig anledning.

Försöker oftast tills han blir så frustrerad att han gallskriker. Tycker att det känns oerhört jobbigt när han skriker så och det påminner mycket om ångesten kring amningen med storebror. Men nu tar han oftast bröstet men släpper efter kanske 2-10 minuter och är missnöjd. Det är då jag brukar komplettera med flaska.

Innan han fick tillägg åt han precis hela tiden, men då hade jag ju knappt någon mjölk heller. Nu blir han väl så mätt att han inte skulle kunna äta oftare än varannan timme (det går oftast 2-3 timmar mellan målen nu, ibland 4).

• Nano07

Det låter verkligen som han vant sig med flaska, det ska gå att vänja av har jag förståt av amningsmammor men jag hittar ingen info om det på deras sida.

Skulle gissa att han blir arg för att mjölken inte rinner till tillräckligt och han blir arg för det. Vet inte om det står så mycket som hjälper dig men hittade det här: http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=126:tidigare-fragor-skrik-vid-amning&catid=27&Itemid=65 Fast jag misstänker att du redan fått den infon.

Du ska iaf sluta ha ångest över amningen, den tar dig ingenstans. Barn kan leva på ersättning, inget fel i det alls. Så känner du att du inte orkar amma så sluta, vill du fortsätta så skulle nog jag i din sits prova att få hjälp av en amningmamma igen.

• sirisdotter
    Nano07 skrev 2013-02-10 20:22:33 följande:
    Svårt att ge bra råd om du redan fått råd från både amningsmotagning och amningshjälpen men går det att pumpa lite på brösten innan han ska äta? Så att utdrivningen redan är igång och inte blir lika jobbigt? Tänker spontant att han äter sällan. Min åt lätt en gång i timmen vid den ålder, och gör det fortfarande (nästan iaf) och är 4 månader.

Hur länge försöker du erbjuda bröstet? Min kan knöla ganska länge och tom skrika lite innan och asen helt plötsligt fattar hon att det är mat och hon faktiskt är hungrig. Ibland kan jag sitt 3-5 min och hon tittar överallt och knölar och sen bara så funkar det. Vet inte varför men jag tar det lugn och försöker inte "rätta in" henne mot bröstet eller så utan låter henne få kika runt och knöla lite.
    Amningshjälpen -  ser du att Ts  kontaktat   dem??
  • JanaLiiN

Det gäller att bara stå ut ett par dagar, låt babyn gnälla, erbjud bröstet minst en gång i timmen gärna oftare, och ge ingen ersättning alls. Skitjobbigt men om man orkar två-tre dagar så brukar det lösa sig.

• Kallfront

Ja det kanske är så "enkelt" som att bara stå ut. Nu är vi dock inlagda på sjukhus med RS och bebis orkar inte amma alls, så detta kanske är slutet på amningen ändå. Det blir som det blir.

Tack för era svar!

• sirisdotter
    Kallfront skrev 2013-02-11 15:17:15 följande:
    Ja det kanske är så "enkelt" som att bara stå ut. Nu är vi dock inlagda på sjukhus med RS och bebis orkar inte amma alls, så detta kanske är slutet på amningen ändå. Det blir som det blir.

Tack för era svar!
    Är det sondmatning som gäller nu då?
  • JanaLiiN
    Kallfront skrev 2013-02-11 15:17:15 följande:

Tack för era svar!
    Ojoj, hoppas ni blir friska snart! Oavsett amning.
  • Kallfront

Han får ersättning på flaska, men har väldigt dålig aptit så risken är att det blir sond ja. Fruktansvärt detta!

• Kallfront

Tack!

Lite intressant är att jag har fått väga honom före och efter amning. Konstaterade att det skiljer 10 (!) gram efter amning i 15 minuter. Lika bra att lägga ner kanske. Med sorg i hjärtat.

• Nano07
    Kallfront skrev 2013-02-11 22:13:22 följande:
    Tack!

Lite intressant är att jag har fått väga honom före och efter amning. Konstaterade att det skiljer 10 (!) gram efter amning i 15 minuter. Lika bra att lägga ner kanske. Med sorg i hjärtat.

Det viktiga är ju att ni mår bra båda två, både fysiskt och framförallt psykiskt. Kan han amma lite så går det ju alltid att "hobby-amma" dvs ge bröstet bara lite då och då när det passar och ni har lust men att ersättning är huvudfödan så att säga :)

Hoppas din lilla mår bättre snart, inte kul att ha dom sjuka :(
Svar på tråden Hjälp mig att förbättra amningen!