Hjälp mig att förbättra amningen!
Har en bebis på en månad. Storebror, som är två år, kunde inte ta bröstet och är uppväxt på ersättning. Jag är således nybörjare på amning trots att jag är tvåbarnsmor.
När bebisen föddes sökte han bröstet direkt, men det tog lång tid innan mjölken rann till och han gick ner mer än 15% på tre dagar. Fick order om att ge tillägg efter amningen när han var fyra dagar och efter den första slurken ur kopp ville han inte amma på en vecka. Under tiden fick jag mjölkstas och mycket ont, försökte pumpa med hyrd pump från BB men fick inte ut någon mjölk. Var på amningsmottagningen två gånger och vid andra besöket upptäcktes det att bebisens tungband var för kort, så det klipptes.
Efter det har han tagit bättre tag, främst på ena bröstet. Det andra blir han mest arg på och vill aldrig ge det en ärlig chans. Jag har mjölk i båda brösten och går med ständigt obehag eftersom de aldrig blir ordentligt tömda. Lillen tar oftast bröstet först när det är dags att äta, men suger bara ett tag innan han blir arg och frustrerad (av hunger antar jag) och vill ha flaska. Jag har fortsatt att amma på"hobbynivå" och är egentligen rätt nöjd med konceptet att amma först och ge flaska sen. På sistone har jag dock blivit mer och mer frustrerad eftersom det som sagt känns obehagligt att brösten aldrig blir tömda. Har försökt pumpa med olika pumpar (elektrisk och manuell), samt för hand, men ingen mjölk kommer ut. Kan tillägga att jag fick nässpray för att få igång utdrivningsreflexen, men den gör ingen skillnad alls.
Som det är nu ammar jag bara på dagen och ger ersättning på natten. Vi ammar mest på kvällen när storebror sover, men även på dagarna om det är lugnt hemma. I snitt ammar jag var tredje/fjärde timme på dagen. Efter amningen får han tillägg på ca 100-120 ml. Förstår förstås att han blir proppmätt på ersättningen och att den egentliga lösningen på mitt problem är att minska ner på tillägget för att öka min egen produktion osv, om jag vill amma mera. Men hur ska jag göra för att få honom att "tömma" brösten ordentligt? Hur länge "ska" bebisen amma varje bröst? Jag försöker att erbjuda honom bröstet direkt när jag ser tecken från honom att han vill äta. Är han för hungrig går det inte alls och är han inte hungrig vill han inte suga.
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd. Har haft kontakt med en hjälpmamma från Amningshjälpen också.