• SonjaE

Låta naturen bestämma antalet barn?

Hej!

Jag har inga barn än och vet väll inte riktigt hur det är att ha barn men längtar efter barn och tänker på det ofta, bland annat hur många barn jag skulle vilja ha.

En tanke jag haft ett tag och umgåtts med är att inte fundera alls på hur många barn jag skulle vilja ha utan bara låta dem komma naturligt. Det jag tänker mig alltså är att jag och min man (ok, pojkvän än så länge) struntar helt i skydd och planering och bara låter saker ha sin naturliga gång. Vill vi ha sex har vi det och blir det barn blir det det. Hur många barn och när de kommer får visa sig med tiden.

Tycker ni mina tankar är naiva och konstiga eller är det någon som lever så?

Kan erkänna att det känns väl lite okunnigt att aldrig gått igenom graviditet och förlossning och tänka att hur många det blir är inte så noga. Men jag verkar vara inne i en bebistokig period Oskyldig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låta naturen bestämma antalet barn?
  • Jul

Jag tycker att det är ett oansvarigt sätt att leva, om man lever så hela sitt liv.

~*rabiat*~
  • Pimpinellan

Går väl an om man börjar försöka få barn efter 35/närmare 40 och är normalfertil,men börjar man vid 20 eller tidigare kan man lugnt få 15-20 barn om det vill sig. Så gör ju laestadianerna,inte är det att rekommendera tycker jag.

• Mansing

Om ni båda bara är överens om detta innan ni börjar "agera", så är det väl en bra idé för er del? Så länge ni båda är beredda på - ekonomiskt och känslomässigt - att ta hand om en större skock ungar som det mycket väl kan bli så tycker jag att ni ska köra på.

I "moderna" förhållanden ser vi barnafödande mer och mer som ett projekt som ska stämma överens med olika faktorer och inte som en naturlig del av livet, typ att vi ska vara si och så gamla när vi skaffar första barnet, har arbetat si och så länge, ha en bil, ha ett boende, ha en buffert osv istället för att bara låta saker ske inom förhållandet. Jag tänker  personligen att det vore rätt så skönt och avstressande att bara låta saker hända och inte alltid vara så jäkla planerande i allting.

• Lindsey Egot the only one

Alla ägg en kvinna har i sina äggstockar är inte dugliga precis som mannens spermier så man skulle även riskera många missfall under dessa 29 åren.

• Pimpinellan
    LindaEfraim skrev 2013-02-11 12:45:39 följande:
    Alla ägg en kvinna har i sina äggstockar är inte dugliga precis som mannens spermier så man skulle även riskera många missfall under dessa 29 åren.

Och många kvinnor får inga m.f alls,men barn varje gång. Farmor fick 12 barn på 19 år och in morbrors mamma 15 barn på 19 år. Inga m.f!

Pimpinella. Har du frågat? Missfall är otroligt tabubelagt för de äldre generationerna. Det är inget man pratar om öppet.

• Pimpinellan
    LindaEfraim skrev 2013-02-11 14:07:03 följande:
    Pimpinella. Har du frågat? Missfall är otroligt tabubelagt för de äldre generationerna. Det är inget man pratar om öppet.

Fråga farmor som dog före jag föddes? Och den andra är död sen ännu längre tid. Men nej,mina släktingar vet- för de kommer ju ihåg-farmors tredje pojk dog vid födseln,däremellan hände inget. Och hon med 15 barn på 19 år kan omöjligt hunnit haft m.f mellan,ren bedrift att hinna med! Och varför envisas du med att "alla" måste haft m.f? Jag har massor med vänner och bekanta som aldrig haft m.f. Tvärtom känner jag ingen förutom mig själv som haft m.f tyvärr...
  • yodi

tycker att det låter fritt och härligt, och känner ni sedan att ni inte vill ha fler barn så är det bara att börja med preventiv medel då.

Pimpinella

Vadå envisas?
    Ju fler barn desto fler missfall. Även om ingen vetat om det, kan det har hänt!
    För sådant pratade man inte om förr. Så hur folk i omgivningen vetat om det tycker jag bara är konstigt. Men är du säker och har säkra källor som pratade med din farmor om hennes mens, graviditeter och dylikt så har du nog rätt!

• SonjaE
    Mansing skrev 2013-02-11 12:29:42 följande:
    I "moderna" förhållanden ser vi barnafödande mer och mer som ett projekt som ska stämma överens med olika faktorer och inte som en naturlig del av livet, typ att vi ska vara si och så gamla när vi skaffar första barnet, har arbetat si och så länge, ha en bil, ha ett boende, ha en buffert osv istället för att bara låta saker ske inom förhållandet. Jag tänker  personligen att det vore rätt så skönt och avstressande att bara låta saker hända och inte alltid vara så jäkla planerande i allting.

Det är precis det jag vill slippa!
    Jag har under så många år försökt planera och kontrollera mitt liv i minsta detalj. Det har aldrig funkat särskilt bra, men nu har många saker ändå löst sig med tiden, studier, jobb, bostad, pojkvän. Men den tid och psykisk anstängning det tog innan det gjorde det vill jag inte upprepa på familjebildning. Jag vill nu leva fritt och bara låta vår kärlek bestämma vad som händer.

Om det blir att vi får en hel drös med ungar vet jag inte. Jag försöker än så länge vänja min pojkvän vid tanken på att skaffa ETT barn.
  • Bobelin

Har fött fem barn och ett dött foster i v20 + haft två missfall. Och gjorde en abort vid 19 års ålder. Gravid 9 gånger alltså och 5 av dessa var med skydd. Undrar hur många grav jag hade haft om jag levt hela livet utan skydd??

MEN är nu 44 och minstingen är 9 månader och vi kör utan skydd. Blir det en liten till så blir det.

• FabulousMom

Jag tycker att det är oansvarigt, mina svärföräldrar levde så och det slutade med 11 barn och ca 15 graviditeter i allt. Sen slutade de, för det hade nog kunnat bli fler barn.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Njae jag hade inte orkat men alla gör dom de vill. Jag hade nog oxå haft typ 10 barn på lika många år då jag blir gravid lätt. 3 räcker för mig dvs jag är klar nu 😊

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
Svar på tråden Låta naturen bestämma antalet barn?