Hur hanterar ni skrik och känslighet?
Hej!
Har en liten son på ca 20 månader. Han har alltid varit "kraftfull" i sitt temprament. Mycket skrik och inget tålamod. Det har alltid varit ett dilemma för mig hur jag ska hantera hans skrikutbrott. De kan pågå i timmar och det behöver inte utlösas av något, vad man som vuxen tycker i alla fall, borde vara en så stor grej...
Jag har fram tills nu försökt att:
* ignorera beteendet
* säga i lugn, men skarp ton att man inte ska bete sig så
* säga till och sedan ignorera
* gå ifrån honom
* sitta hos honom
* placera honom på samma plats och säga att han får skrika av sig där
* trösta (är lite oklart ibland nämligen om han verkligen är arg. Ibland kan han börja gråta/skrika av att man lugnt säger åt honom att inte putta ner glaset på golvet, och då verkar han bli ledsen att man säger åt honom samtidigt som han blir arg att han inte får göra som han vill...suck)
* ryta åt honom (har gjort det vid två tillfällen då jag tappat kontrollen då han har skrikigt en hel dag...bokstavligen)
* ta tag i honom (alltså inte HÅRT, utan bara i ett försök att få kontakt med honom) och sagt ifrån
* hålla honom, vilket resulterar i ännu mer skrik och att han slår mig
INGENTING hjälper!!!! Jag känner mig så värdelös och handfallen som mamma. Han skriker lungorna ur sig, till den grad att han själv får ont i huvudet. Detta beteende förstör en hel dag. Det är inte alltid självklart vad det är som orsakar det, men har han väl börjat är han svår att bryta.
Det enda som har fått honom att sluta är när hans far tappar tålamodet och fullkomligt skrikit åt honom att vara tyst. Minsta lilla knyst säger han till igen. Då tystnar lillkillen och börjar en stund senare vara sitt glada jag. Det är precis som att han själv inte kommer ihåg att han har varit arg och att vi har blivit arga för att han är arg till slut (Jag vet jättedumt, men bälgaren rinner över, trots att jag övar på mitt tålamod).
Efter denna kraftfulla tillsägning, när lillkillen varit lugn och glad ett tag och man själv har lugnat ner sig, brukar pappan leka extra med honom, krama och pussa på honom och förklara lugnt och stilla vad som har hänt (ex att pappa skrek så på dig för att du inte lyssnade osv) och då är det inga problem. I regel "sköter" sig lillkillen resten av dagen sedan. Har försökt att se, iakta, analysera om lillkillen på något vis är rädd för sin pappa efter tillsägningen, men han visar inga symptom på det. Han verkar oftast gladare än vanligt efter ett fullmäktat gräl.
Jag däremot får honom aldrig att sluta skrika oavsett vad jag gör och jag har verkligen försökt ALLT vad jag kan komma på, i en utspridd tidsperiod så att jag har gett varje sak en chans. Jag är ju dessutom en sådan människa som har väldigt svårt för att bli arg så jag börjar gråta istället (skitirriterande!!!) Så när min son gallskriker och jag inte får tyst på honom sätter jag mig helt handfallet och gråter. Det är så dumt så jag vet inte vad. Men det känns liksom som att jag har gett upp tanken på att mitt barn ska lyssna på mig...
Lillkillens skrik kontrollerar mig mycket i det avseende att jag gör nu nästan vad som helst för att han inte ska börja skrika vilket jag också vet är dumt då jag känner att det börjar bli att uppfostringen stngerat men jag vet inte vad jag ska göra! Jag saknar helt auktoritet... Har verkligen försökt att hitta lösningar på detta med tålamod och tålamod så att jag slår knut på mig själv. Vill bara vara en bra mamma men jag känner mig helt jävla handfallen...
HUR HANTERAR JAG MIN SON SKRIK?
HUR HANTERAR JAG HANS SKRIK OFFENTLIGT?