• AnnaPanna81

Min 5 månaders bebis matvägrar och går inte upp i vikt

Som rubriken lyder... Min snart 5 mån gamla kille har strulat med maten sedan 2 månaders ålder. Och detta har resulterat i dålig viktuppgång.

Först bröstvägrade han på dagarna. Då övergick jag till flaskan dagtid. Han åt 80-90ml först, sen vänta ett tag och vagga hnm så åt han lite till Nu strular han även vid flaskan och ätandet nattetid (bröst som flaska) är sisådär.
    När jag försöker mata med flaskan nu gråter han och vrider bort huvudet. Ibland kniper han bara ihop läpparna. Ibland tar han nappen och leker med den. Som max får jag i hnm 1 dl, men ofta 50-60 ml.

Ett bra dygn äter han 900 -1000 ml cirka men ofta blir det bara 500-600ml. Och jag VET att han ÄR hungrig men vill INTE äta. Så frustrerande.

Han var stor när han föddes - 4,5 kg - dvs mer än 2 kurvor över normalkurvan på längd och vikt. Nu ligger han på normalkurvan på vikten men fortf 2 över på längd. Jag blir såklart jättestressad och vet ej vad jag ska ta mig till.

Har provat allt: lemolac, semper, nan1, stort hål i nappen, litet hål i nappen, mata i tyst och mörkt rum, livat rum, sitta, ligga, sovandes, vaken, men icke. Även mina föräldrar och min man får samma resultat.

Gröt funkar ibland men inte alltid...

Bvc säger inte så mkt utan ber mig fortsätta mata...

Inga tecken på allergi. Bajsar normalt, spyr inte, ingen "kolik".

Enda symtomen är gråt, slänger med huvudet. Han Har hicka, hostar och dreglar, bökar och vrider sig i sängen på nätterna. Men det är väl vanligt?

Snart brister jag...

Någon som har tips?

// oroliga mamman

• Svar på tråden Min 5 månaders bebis matvägrar och går inte upp i vikt
  • Marie1983
    AnnaPanna81 skrev 2013-02-12 12:21:14 följande:
    @Marie
    Tack för tipsen!
    Funderar på att hålla dessa tider (är ju lite så nu men kan bli ännu hårdare på dessa)
    04.00 amning
    08.00 amning (om det går)
    11.30 ersättning och gröt
    15.00 ersättning och burkmat
    18.00 ersättning och ev gröt (om han strular med ers)
    21.00 ersättning
    24.00 amning

Inatt har han ammat 24.00, 04.00 och 07.30. Och sovit som en stock! Sen har han ätit tre matskedar gröt (0,4-0,5 dl) och 70 ml ersättning 11.30. Ville först inte ha ers. Men drack 40 och sen slumrade i 5 min och drack 30 till. Kanske fel att erbjuda igen efter slummer?

Var din tös trött och grinig mellan matningarna när hon krånglade? Min kille är oftast glad och nöjd och skrattar och är intresserad av allt. Förutom runt maten och när han är överhungrig/övertrött. Lite konstigt att han är då glad trots att han äter så lite...

@Wagram och mandelskorpan: Fått medicin mot reflux från bvc läkaren idag. Ska hämta ut i em. Hoppas den hjälper! Allergi mot mjölk kanske... Men varken bvc sköterskan eller läkaren tror det... Ska ta upp det med dem igen iaf....
    Tack för alla tips!
    Jag vet inget om reflux, men hoppas att det löser sig med medicinen!  
    På vår dotter märktes det egentligen inte att hon åt så lite, hon var på bra humör och pigg. Men ändå märkte vi stor skillnad på henne när hon fick rutiner och började äta mer, hon vart mer nöjd helt enkelt. Sen är det ju små individer, lika olika som lika.
  • Wagram

Hoppas det funkar! För min dotter var det som skillnaden mellan natt och dag så fort hon fick refluxmedicinen. Från att ha varit en skrikig och missnöjd bebis blev hon plötsligt go och glad. Hoppas på det bästa för er!

• Aileen Allannah
    Mandelskorpan skrev 2013-02-12 08:20:46 följande:
    >>Barnet kräks, men kan också matvägra och ha ont när det äter. Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Barnet kan då bli kinkigt och gnälligt och sova sämre. Viktökningen stannar av och en del barn kan till och med minska i vikt. Maginnehåll kan i vissa fall rinna över i luftvägarna och skapa irritation med luftrörskatarr och hosta, särskilt nattetid, eller lunginflammation som följd.>>

Det är rätt typiskt med matvägran, våran åt lite, sen slängde han iväg huvudet och vägrade. Det gör ont efter ett par tuggor eller klunkar. De sover ofta med huvudet bakåt för det lättar i halsen. Dålig nattsömn (när de ligger ned länge) för då gör det ont. Hosta, harklingar. En del kan få som astma/andningsproblem.  

Upprätt läge, höj huvudänden på säng/vagn när de sover kan lindra. Finns "förtjocknngsmedel" för ersättning som gör att den ligger mer still i magen (googla). Tjockare mat (gröt osv) ligger mer still i magen än flytande.   

Men min egen erfarenhet är att om det kommer efter 2-3mån så är det något barnet inte tål så bra. Mjölk o soja skulle jag testa att skippa.
    Hm, det där var intressant. Just att äta några tuggor och sen börja tokskrika och inte vilja ha mer, kan det alltså vara tecken på reflux?
  • Mandelskorpan
    Aileen Allannah skrev 2013-02-12 22:23:33 följande:
    Hm, det där var intressant. Just att äta några tuggor och sen börja tokskrika och inte vilja ha mer, kan det alltså vara tecken på reflux?

Ja vår son gjorde precis så och det visade sig vara reflux. Om de har det länge får de ont i matstrupen, det blir en inflammation. Ofta får de mer ont när de ligger ned vilket ger dålig nattsömn. Lindras om man kan höja huvudänden.
  • lightfish

Har munnen kollats så han inte har för kort tungband? Det missas ibland... Annars tror jag, som en del andra redan skrivit, på mjölkproteinallergi. Min son betedde sig ganska likt och vi löste det, tills vi förstod vad deg berodde på, genom att fick halvsitta efter matning och han sov ofta i babysittern eller i våran närhet uppallad på kuddar.

• Mandelskorpan

Kan tillägga att vår son inte tål komjölk vilket resulterat i reaktioner i mage tarm som gett för mycket saltsyra som gett reflux.... så refluxen berodde på komjölksintolerans, från början så att säga.

• Aileen Allannah
    Mandelskorpan skrev 2013-02-13 07:44:07 följande:

Ja vår son gjorde precis så och det visade sig vara reflux. Om de har det länge får de ont i matstrupen, det blir en inflammation. Ofta får de mer ont när de ligger ned vilket ger dålig nattsömn. Lindras om man kan höja huvudänden.
    Min son höll på sådär en period, det enda som fungerade bra var frukostgröten, allt annat började han skrika efter ett par tuggor och var helt otröstlig. Han gick också omkring och småkräktes lite, sådär så han svalde ner det direkt, men gick upp i vikt utan problem, så bvc tyckte inte det kunde vara reflux...
  • AnnaPanna81

Suck... Har försökt ge lunch kl 11.30 men varken ersättning eller gröt går ner. 10 ml ers och 2 tsk gröt. Så gnäller han och är inte nöjd alls. ????

Han ammade kl 08.00 en mindre slurk. Han borde vara superhungrig...

• Marie1983
    AnnaPanna81 skrev 2013-02-13 12:13:00 följande:
    Suck... Har försökt ge lunch kl 11.30 men varken ersättning eller gröt går ner. 10 ml ers och 2 tsk gröt. Så gnäller han och är inte nöjd alls. ????
    Åh det är verkligen jobbigt och frustrerande när det blir så! Vår dotter behövde ofta något att fingra på när hon åt. Men jag gissar att du redan provat allt ;) 
  • Mandelskorpan
    AnnaPanna81 skrev 2013-02-13 12:13:00 följande:

Men har ni provat mjölkfri kost? Det låter precis som vår unge var. Ingen aptit alls, fast borde vara hungrig. Gnäll o gnöl, vill inte äta. Samt planande kurvor.
  • AnnaPanna81

@ mandelsorpan: nej inte provat mjölkfritt. Läkarna trodde inte på det. Men får väl börja på eget bevåg... Vad för ersättning ger man då som smakar bra? Köpt nån soja variant på Apoteket när han var 2 mån och började krångla. Den spottade han ut...

• AnnaPanna81

@ mandelsorpan: HUR mycket mjölkfritt gäller för mig om jag ammar? Kan man börja med att äta bröd/ost men skippa mjölk/ yoghurt?

• AnnaPanna81
    Wagram skrev 2013-02-12 16:51:42 följande:
    Hoppas det funkar! För min dotter var det som skillnaden mellan natt och dag så fort hon fick refluxmedicinen. Från att ha varit en skrikig och missnöjd bebis blev hon plötsligt go och glad. Hoppas på det bästa för er!

Vilken medicin fick ni?
  • Mandelskorpan
    AnnaPanna81 skrev 2013-02-13 14:22:58 följande:
    @ mandelsorpan: HUR mycket mjölkfritt gäller för mig om jag ammar? Kan man börja med att äta bröd/ost men skippa mjölk/ yoghurt?

Tyvärr är det 100% som gäller men det kan ju vara värt att prova. Oatlys och Carlshamn mjölkfria produkter är bra. Skippa soja också, det tål de ofta inte heller om de inte tål mjölk. Ersättningarna är svindyra om man måste köpa utan recept men det finns gröt som är mjölkfri. Kolla på barnmatsbutiken.se 

Svar på tråden Min 5 månaders bebis matvägrar och går inte upp i vikt