• Ciiwii

Mina erfarenheter kanske kan hjälpa dej?

Hej alla!

Tänkte bara lite kort berätta min historia. Kanske finns det någon som är i samma sits som mig?

Jag är en tjej på 35+. Sista 5,5 åren har vi försökt skaffa syskon till vår kotte. 
    Till saken hör att jag fått 2 barn, men vår första miste vi i graviditeten på grund av allvarlig sjukdom. 
    Jag genomgick då en skrapning.

Efter knappt året var barn nummer två på G. Han förlöstes med akut kejsarsnitt.
    Men det här med att få barn var så häftigt, så vi försökte redan efter några månader igen.

Efter 2 år utan någon som helst framgång fick vi först hjälp med avstressande akupunktur, och senare med pergotime, för att det skulle vara stopp nånstans skulle vara så osannolikt sa de då. Gynekologen ville bespara mig lidandet vid en spolning. 

Men spolning blev det till slut, för jag bad om det. Och mycket riktigt. Stopp i båda äggledarna.
    Troligen orsakat av en infektion efter kejsarsnittet som man inte upptäckt, sade man då.
    Alla var mycket förvånade på kliniken.

Denna utgångspunkt hade de hela tiden under de misslyckade provrörsförsök vi genomgick.

Men efter detta gav vi upp. Eftersom vi hade ett barn sen tidigare fick vi bekosta allting själva, och man har helt enkelt inte råd- det blir på bekostnad av allt annat.

Men hur det var så började jag få något jag antog var urinvägsinfektioner. Det har jag aldrig drabbats av tidigare.
    Så jag sökte till vårcentralen och träffade en läkare som jobbat på KK. Urinvägsinfektion var det inte. Och att en infektion efter kejsarsnittet orsakat stopp i båda äggledarna tycket HAN var osannolikt.

Så jag började fundera. Jag kunde inte släppa det.  Jag sökte till KK och bad att få bli utredd igen. Kanske med utgångpunken att leta efter endometrios?

Någon endometrios var det inte frågan om, men överläkaren på KK såg med VUL att jag hade sammanväxningar i övre delen av livmodern. Troligen orsakad av kejsarsnittet. Han var den första av 5 gynekologer som sett detta.
    Måste varit en mycket skicklig läkare.

Sen gick allt mycket fort. Fick omgående tid för operation för att öka chanserna att få ägget att fästa vid en IVF. Och nånstans där var jag tvungen att bestämma mig.
    Skulle vi försöka med IVF igen? Annars var det ju ingen idé att göra operationen. 

Men i november åtgärdades sammanväxningarna och läkare sa att hon efteråt kunde se ingångarna till äggledarna.

??????? Det fanns ju inte i tankevärlden att en enkel operation skulle lösa hela problemet förrän hon sa detta till mig . Men det hade det gjort.
    Man kan nu se att åtminstone ena äggledaren är helt öppen. Troligen båda.

Så mitt råd till er är att begär spolning, begär extra VUL, begär att alla möjliga saker utreds innan ni ger upp!!
    Det KAN hända att man förbiser saker. Lita inte på att allt görs som kan göras.

Och exakt samma sak genomgick min svägerska för 10 år sen kan jag tillägga.
    I hennes livmoder hittade man och åtgärdande en knuta. Hon har nu 2 barn på helt naturlig väg

• Svar på tråden Mina erfarenheter kanske kan hjälpa dej?
  • Anonym

Orsakades sammanväxningarna av kejsarsnittet? Varför blir det så? Är det stor risk att det blir så?

Jag har 2 snitt i bagaget och 2 barn som kom till ganska lätt. Nu har vi försökt ett tag utan att något händer, så har tid hos gyn om ett par veckor och vill veta så mycket som möjligt så jag vet vad jag kan säga.

• Ciiwii

Ja det är vad de sagt allafall, för nån endometrios kunde de inte se...
    Det är tydligen ovanligt att det blir så och varför det blir så kan de inte svara på.. 

• Anonym
    Ciiwii skrev 2013-02-12 11:09:43 följande:
    Ja det är vad de sagt allafall, för nån endometrios kunde de inte se...

Det är tydligen ovanligt att det blir så och varför det blir så kan de inte svara på.. 

Tack gör ditt svar.

Så med ett vul så kan man se sammanväxningarna?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-13 14:49:24 följande:

Tack gör ditt svar.
    Så med ett vul så kan man se sammanväxningarna?
    Jag fick en allvarlig livmoderinfektion efter ett akutsnitt för drygt ett år sedan och har sedan gått på flera uppföljningar. På senaste återbesöket frågade jag just detta och fick svaret (av en duktig överläkare på gyn): "Nej, man kan inte se sammanväxningar på VUL eftersom livmodern är "sammanfallen" - väggarna ligger mot varandra. Om man säkert vill veta om det finns sammanväxningar måste man göra en hysteroskopi då man går in med en kamera i livmodern samtidigt som man spolar in en vätska så att livmodern "blåser upp" sig."

• Ciiwii

Överläkaren på Ryhov såg med VUL att det var sammanväxningar och bokade op för att åtgärda.
    Men som sagt, 4 andra gynekologer såg det inte, så det måste vara svårt?

Jag hade en himla tur kan jag sammafatta... 

• Anonym

Annars är ju sammanväxningar vanligt vid endometrios eftersom endon trivs i ärrvävnad. Vilken tur att det löste sig så "lätt" för dig.

• Ciiwii

Ja det hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att en enkel operation kunde lösa allt..

Får bara hoppas att det inte tar för alltför lång tid att lyckas bli gravid, men det kan vara så att bara ena äggledaren funkar, och sen är jag ju inte så ung längre....  

Håll tummen för mig! 

Svar på tråden Mina erfarenheter kanske kan hjälpa dej?