• agl

Hur ska vi få sonen att sluta äta på nätterna?

Vi behöver hjälp. 
    Sonen bli 18 månader nu i Februari, och jag känner att det är dags för honom att sluta äta på nätterna. Har hört flera gånger från olika personer att de inte ska äta på nätterna. Men vår son äter inte bara, han vräker i sig. 

Såhär är det...
    Vi lägger honom mellan 18-19 på kvällen, med 330ml välling.
    Under natten vaknar han olika många gånger, men minst en gång och då får han 330ml till (välling alltså). 
    Är det så att han vaknar ytterligare (vilket händer någon gång i veckan ialf) så brukar han få allt mellan 200-330ml nyponsoppa (inte socker eller sötningsmedel i). Har testat ge honom vatten istället, men det går ej. 

Jag har världens ångest över att han äter så mycket under natten. Han har tagit napp från det att han föddes typ, och sedan av någon konstig anledning så slutade han med napp av sig själv runt ettårsdagen. Annars har det ju funkat att bara pluggat in nappen under nätterna.  

Så hjälp oss snälla. Hur ska vi kunna få honom att sluta äta på nätterna och sova istället?  
  • Svar på tråden Hur ska vi få sonen att sluta äta på nätterna?
  • Natulcien
    agl skrev 2013-02-13 13:47:55 följande:
    Han sover i spjälsäng, så nej vi ligger inte nära och håller om. Jag eller min man står vid sängen och hyssjar (heter det så?), stryker på ryggen, pratar lugnt att nu får han sova, det är natt osv. Försökt sjunga en liten sång, men då ska han ställa sig upp å dansa. Är han väldigt otröstlig så har vi testat tagit upp honom i famnen o vaggat, men då blir han superpigg o tror att det är morgon och han får kliva upp och leka. 
    Låter vi bli vällingen så skriker/gråter han.  
    Ja, spjälsäng är ju ganska opraktiskt på det sättet att man inte kan lägga sig bredvid. Vår son har alltid sovit på madrass på golvet, d.v.s. ingen fallrisk, samt att man kan ligga bredvid vid behov.
    Kanske prova det? Han kanske bara behöver vara nära nu när han är inne i en jobbig separationsfas?

• zumba

Om han sover i eget rum då ?? Då kanske han inte vaknar ?

• agl
    Natulcien skrev 2013-02-13 13:59:02 följande:
    Ja, spjälsäng är ju ganska opraktiskt på det sättet att man inte kan lägga sig bredvid. Vår son har alltid sovit på madrass på golvet, d.v.s. ingen fallrisk, samt att man kan ligga bredvid vid behov.
    Kanske prova det? Han kanske bara behöver vara nära nu när han är inne i en jobbig separationsfas?

Hans juniorsäng står ju färdigbäddad i sovrummet, o han har fått sova middag i den sedan två veckor tillbaka. Har inte velat att han skulle byta till den förrän han kan ta sig ner själv, men man får väl hitta en lösning så han kan sova där. 
    Separationsfas tvivlar jag på att det är, då han sovit själv i eget rum sedan han föddes, började äta på nätterna när han var runt 10-11 månader.  
  • agl
    zumba skrev 2013-02-13 13:59:54 följande:
    Om han sover i eget rum då ?? Då kanske han inte vaknar ?
    Han har eget rum :) 
  • zumba

Läste jag fel när jag såg att spjälsängen stod bredvid er säng ?

• Natulcien
    agl skrev 2013-02-13 14:03:18 följande:
    Hans juniorsäng står ju färdigbäddad i sovrummet, o han har fått sova middag i den sedan två veckor tillbaka. Har inte velat att han skulle byta till den förrän han kan ta sig ner själv, men man får väl hitta en lösning så han kan sova där. 
    Separationsfas tvivlar jag på att det är, då han sovit själv i eget rum sedan han föddes, började äta på nätterna när han var runt 10-11 månader.  
    Vad har hans sovande i eget rum med separationsfasen att göra? Den inträffar ju runt 18 månaders ålder oavsett var barnet sover...
  • agl
    zumba skrev 2013-02-13 14:07:27 följande:
    Läste jag fel när jag såg att spjälsängen stod bredvid er säng ?
    Nej jag har inte skrivit det någonstans? Skrev att vi brukar stå bredvid hans säng ibland om han vaknar på nätterna :)
  • agl
    Natulcien skrev 2013-02-13 14:10:23 följande:
    Vad har hans sovande i eget rum med separationsfasen att göra? Den inträffar ju runt 18 månaders ålder oavsett var barnet sover...
    Helheten. Han har sovit i eget rum, han har vaknat under nätterna under några månader nu. Så att det är en separationsfas tror jag inte det är. För 18månaders-fas kommer väl inte redan vid 11-12 månader o håller i sig typ ett halvår? Plus att han är prematur, så hans faser brukar komma 2 månader efter... 
  • agl
    zumba skrev 2013-02-13 14:13:36 följande:
    Såg syner jag tydligen :)
  • Natulcien
    agl skrev 2013-02-13 14:13:33 följande:
    Helheten. Han har sovit i eget rum, han har vaknat under nätterna under några månader nu. Så att det är en separationsfas tror jag inte det är. För 18månaders-fas kommer väl inte redan vid 11-12 månader o håller i sig typ ett halvår? Plus att han är prematur, så hans faser brukar komma 2 månader efter... 
    Ok.
  • Wench85

Men Gud, strunta i grannarna! Worst case scenario:
    Om han har gallskrikit i en vecka kanske nån granne frågar i hissen om han är sjuk, efter två veckor kanske nån knackar på och frågar. Efter en månad kanske nån ringer hyresvärden, som skrattande kommer att säga att barnskrik är naturligt i hyreshus.

Inte fan kommer grannarna tycks att ni själva väljer att jävlas med dem genom att göra så ert barn skriker.
    Det är ju som att säga att den som har ett barn som gråter när den inte får godis ska...få godis jämt för att inte störa grannarna...?

• Wench85

Och ovanstående är sagt med kärlek, trots att tonen kanske lät hård!

• agl
    Wench85 skrev 2013-02-13 21:02:17 följande:
    Men Gud, strunta i grannarna! Worst case scenario:
    Om han har gallskrikit i en vecka kanske nån granne frågar i hissen om han är sjuk, efter två veckor kanske nån knackar på och frågar. Efter en månad kanske nån ringer hyresvärden, som skrattande kommer att säga att barnskrik är naturligt i hyreshus.

Inte fan kommer grannarna tycks att ni själva väljer att jävlas med dem genom att göra så ert barn skriker.
    Det är ju som att säga att den som har ett barn som gråter när den inte får godis ska...få godis jämt för att inte störa grannarna...?
    Wench85 skrev 2013-02-13 21:02:45 följande:
    Och ovanstående är sagt med kärlek, trots att tonen kanske lät hård!
    Jo, jag får nog strunta i grannarna. 
    Ska försöka avvänja med vällingen när jag testat 2års vällingen. 

• agl

Igår köpte jag välling för barn från 1½ år. 
    Han fick 330ml igår kväll som vanligt när han skulle sova. Han vaknade vid 22, då var flaskan tom o han ville ha mer. Hade gjort i ordning en flaska med 300ml vatten och 4½msk pulver. Visst, han somnade om och sov till 05.30 och var jättehungrig när han vaknade! Framsteg!!! Ska testa ikväll/natt igen. 

Svar på tråden Hur ska vi få sonen att sluta äta på nätterna?